اطلاعیه سازمان امور مالیاتی

مالیات از کارتخوان‌های اصناف بر اساس خوداظهاری اخذ می‌شود


سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی و کارتخوان‌های اصناف و کسبه بر اساس ادعای آنها بوده و اصل بر صحت ارقام اظهارشده آنهاست.
سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در اجرای دستور اخیر رئیس‌جمهور در باب اعتماد مأموران مالیاتی سراسر کشور به اصناف و کسبه، بار دیگر موکداً به ادارات امور مالیاتی یادآور می‌شود در تعیین مالیات اصناف و کسبه محترم ضمن اعتماد کامل به آنها در رسیدگی به تراکنش‌های بانکی از جمله وجوه واریزی به حساب از طریق دستگاه کارتخوان اصل را بر صحت ادعای آنان بگذارند و مالیات ایشان با رعایت کامل مقررات قانونی تعیین کنند، مگر آنکه طبق اسناد و مدارک و شواهد و قرائن مثبته خلاف ادعای آنها ثابت شود.
این امر در خصوص مؤدیانی که علی رغم داشتن درآمدهای کلان اقدام به فرار مالیاتی کرده و مالیات واقعی خود را نمی‌پردازند، مصداق نداشته و ادارات امور مالیاتی موظفند ضمن شناسایی این گروه از مؤدیان نسبت به مطالبه و وصول مالیات متعلقه اقدام کنند.
مالیات اصناف تعدیل نشده؛ فقط فرایند بازنگری تسهیل شده است
رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: بررسی امکان بازنگری یا تعدیل مالیات تعیین شده برای اصناف و کسبه به ممیزان ادارات کل امور مالیاتی واگذار شد.
داوود منظور در گفت‌و‌گو با مهر درباره مالیات اصناف و کسبه گفت: مالیات اصناف تعدیل نشده است بلکه تمهیدات تسهیل‌گری را ایجاد کرده‌ایم و با توجه به اینکه مالیات تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم عملاً یک مالیات مقطوعی است که سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند، لذا ما به ادارات کل‌مان اختیار داده‌ایم که اگر مالیات مقطوعی که اعلام شده، مورد رضایت مؤدیان نیست و همچنین مؤدیان هم علاقه‌مند هستند حتماً از تبصره ماده قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنند چون مؤدیان کوچکی هستند که نمی‌خواهند اظهارنامه بدهند و علاقه‌مند به استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم هستند، لذا این مالیات‌هایی که به‌صورت سیستمی محاسبه شده ادارات کل امور مالیاتی استان‌ها بتوانند با مستنداتی که دریافت کرده و صحت‌سنجی‌ای که انجام می‌شود، ارقام آن را تعدیل کنند.
وی افزود: این فرایند (امکان بررسی مجدد مالیات‌های تعیین‌شده برای مؤدیان مالیاتی) را تا پیش از این در موضوع اظهارنامه‌های مالیاتی و کسانی که از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده نمی‌کردند، داشته‌ایم اما در بحث تبصره ماده ۱۰۰ این قانون چنین فرایندی تعریف نشده بود و برای اولین بار است که اجرا می‌شود و این فرایند به پرونده‌های مالیاتی ذیل تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم افزوده شد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: امیدواریم مؤدیانی که نسبت به مالیات‌های مقطوع گلایه دارند اعم از اینکه معتقدند مبالغ واریزی به کارتخوان آنها لزوماً درآمد نبوده یا اینکه نسبت به ضرایب فعالیتی‌که مبنای محاسبه مالیات قرار گرفته معترض هستند یا هر گونه اعتراض دیگری دارند، به ممیزان مالیاتی ادارات کل امور مالیاتی مراجعه کرده تا رسیدگی شود.
منظور تأکید کرد: به ادارات کل امور مالیاتی استان‌ها دسترسی داده‌ایم که تعدیل‌های لازم را روی ارقام مالیاتی ذیل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برای جلب رضایت بیشتر مؤدیان، اعمال کنند.
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به اینکه آیا سقف خاصی برای ارقام مورد اعتراض کسبه در نظر گرفته شده، اظهار کرد: مبنا همانی است که سامانه امور مالیاتی نشان می‌دهد؛ تعدیل‌ها و تغییرات به خبرگی که در ادارات کل امور مالیاتی در نظر گرفته می‌شود، برمی گردد.
سال گذشته هر کسبه ماهانه
۴١۶ هزار تومان مالیات پرداخت
رئیس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی اظهار داشت: در سال‌های گذشته میزان مالیات به سوابق برمی‌گشت و میزان افزایش مالیات بر اتکای میزان مالیات پرداخت شده در سال گذشته یا افزایش ٨ تا ١٢ درصد بود اما امسال معیار اطلاعات دستگاه پوز است و معیار شفاف‌تری در نظر گرفته شده و صاحبان مشاغل به این موضوع اعتراض دارند.
مهدی موحدی در گفت‌وگو با ایلنا درباره اعتراض اصناف به محاسبات جدید مالیاتی و مبنا در نظر گرفتن تراکنش‌ها اظهار داشت: مسأله به تبصره ماده ١٠٠ قانون مالیات‌های مستقیم برمی‌گردد. مالیات صاحبان مشاغل و کسبه و بازاری‌ها بدون تسلیم اظهارنامه، مقطوع مورد محاسبه قرار می‌گیرد و پیش از این معیار تعیین مالیات سابقه عملکرد بوده و براساس عملکرد یک سال قبل و اینکه چقدر مالیات پرداخت کرده مالیات امسالش با یک ضریبی در نظر گرفته می‌شد. وی ادامه داد: البته با اعمال قواعدی بر تبصره ماده ١٠٠ امسال حداکثر افزایش مالیات سه برابر سال گذشته است که با گفت‌و‌گوهایی که شده اصناف ۴ برابر هم پرداخت می‌کنند اما درخواست آنها این است که معیار تراکنش دستگاه پوز نباشد. وی با قیاس میزان مالیاتی که صاحبان مشاغل و بازاری‌ها پرداخت کرده‌اند نسبت به حقوق‌بگیران دولت اظهار داشت: از ٣٠۶ هزار میلیارد تومان مالیاتی که سال گذشته وصول شد سهم صاحبان مشاغل ١٧ هزار میلیارد تومان بوده و در مجموعه ٣ میلیون و ۵٠٠ هزار اظهارنامه از سوی این اصناف ارائه شده که به طور میانگین هر کسبه در سال ۵ میلیون تومان و در ماه ۴١۶ هزار تومان مالیات پرداخته است در حالی که ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار حقوق بگیر دولت ٢٠هزار میلیارد تومان مالیات پرداختند که به طور میانگین هر نفر بیش از ٩ میلیون تومان مالیات داده است. وی تأکید کرد: در سال گذشته بیش از یک میلیون و ٢٠٠ هزار صاحب شغل و کسبه مالیات صفر داده‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7935/7/617004/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها