فرش‌ دستباف ترکمن به ژاپن، ایتالیا، آلمان، فرانسه و آفریقای جنوبی صادر می‌شود

تجسمی از یک عشق ملی


بیتا  میرعظیمی
 فرش ترکمن، تجسمی از یک عشق پایان‌ناپذیر به ویژگی‌های ملی، هنر و سنت‌های اصیل مردم است؛ هنری که با دستان زنان ترکمن خلق شده و با ظرافتی بی‌نظیر، زیبایی خیره‌کننده‌ای از یک فرهنگ معنوی و ارزش ملی را به نمایش می‌گذارد. رئیس اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان به «ایران» می‌گوید: در حال حاضر 38 هزار بافنده فرش ترکمن در استان گلستان مشغول به کار هستند که اغلب آنها بانوان هستند. از این تعداد نیز 6 هزار نفر تحت پوشش بیمه قالی‌بافی قرار دارند. فرش‌های دستباف این استان به کشورهایی نظیر ژاپن، ایتالیا، آفریقای جنوبی، آلمان، فرانسه، مکزیک و لبنان صادر می‌شود تا مردم ترکمن ارزشمندی هنر دستشان را به رخ جهانیان بکشانند.
 جالب اینجاست که مارکوپولو، جهانگرد معروف ایتالیایی در اواخر قرن سیزدهم میلادی، در سفرنامه‌اش قالی ترکمن را تحسین کرده و می‌نویسد: «زیباترین و باریک‌ترین فرش‌های جهان، پارچه‌هایی از ابریشم قرمز و رنگ‌های بسیار زیبا است که به دست زنان ترکمن بافته می‌شود.»
ترکمن، مهد هنر فرش‌بافی
«سیده الهام حسینی» رئیس اداره کل صنعت معدن و تجارت استان گلستان، در توصیف فرش ترکمن به «ایران» می‌گوید: فرش‌های ترکمن را بیشتر زنان و دخترانی گره می‌زنند که از کودکی «یکی زیر دو تا رو» لالایی دلنواز مادران آنها بوده و امروز هنر آنها شهره جهان شده و بازارها و هنردوستان دنیا، خریدار دستبافته‌های آنان هستند.
او فرش ترکمن را زاده ذهن خلاق و اندیشه جست‌و‌جوگر و دست‌های آفریننده مادران دانسته و می‌گوید: فرش اصیل ترکمن، ذهنی است و زنان ترکمن در تولید این دستبافته، آرمان‌ها و اندیشه‌های خویش را با رنگ‌های دلخواه روی دار قالی گره می‌زنند تا تابلویی زیبا و ماندگار پیش روی بییندگان به تصویر بکشند. فرش قدیمی‌ترین نماد هویت فرهنگی ترکمن‌ها و ترکمن مهد هنر فرشبافی است.  فرش ترکمن در دوره حکومت ترکمن‌های سلجوقی (428- 522 ه.ق) به جهان معرفی شد.
4 هزار متر افزایش تولید
رئیس اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان می‌گوید: فرش دستباف ترکمن،  سال 1394 به همت سازمان صمت گلستان و به مرکز ملی فرش ایران ثبت جهانی شده و همچنین اختصاص کد استاندارد فرش ترکمن در سامانه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ثبت شده است.به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر 38 هزار بافنده فرش ترکمن در استان گلستان وجود دارد که اغلب آنها بانوان هستند. از این تعداد نیز 6 هزار نفر تحت پوشش بیمه قالی بافی قرار دارند.
سیده الهام حسینی می‌افزاید: بافندگان فرش دستباف استان گلستان، سال 1400، ۵۷ هزار و ۱۱۲ متر مربع به ارزش ۸۵۰ میلیارد ریال فرش ترکمن، تابلو فرش و گبه (زیرانداز) به وزن 228 تن تولید کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه نیز 4 هزار متر افزایش تولید وجود داشته است.
صادرات فرش ترکمن به سراسر جهان
به گفته وی، فروش فرش ترکمن در استان گلستان به صورت صنفی و سفارشی انجام می‌شود؛ با این حال در سال‌ جاری فروش این فرش‌های دستباف رشد خوبی داشته است. نکته مهم دیگر در خصوص صادرات این محصولات ارزشمند این است که در استان گلستان صادرکننده‌ای برای فرش‌های دستباف وجود نداشته و اغلب صادرات به صورت واسطه‌ای انجام می‌شود، البته بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده و در سال گذشته ضربه مهلکی بر صادرات فرش‌های ترکمن به کشورهای دیگر وارد کرد. هم‌اکنون فرش‌های ترکمن، به کشورهایی نظیر ژاپن، ایتالیا، آفریقای جنوبی، آلمان، فرانسه، مکزیک و لبنان صادر می‌شود. کشورهای دیگر نیز از خرید این فرش به دلیل مقرون به صرفه بودن و کیفیت مناسب این محصولات ارزشمند، استقبال می‌کنند.
بیمه، مشکل اصلی قالیبافان
حسینی  مهمترین مشکل قالیبافان این استان را بیمه آنها دانسته و می‌گوید: بیمه قالیبافی از سال 1393 حذف شده و به تبع آن تعدادی از قالیبافانی که حرفه‌ای  نبودند، نامشان از لیست بیمه حذف شد؛ در نتیجه تعداد بیمه‌شدگان به 6 هزار نفر رسید. در حقیقت عدم تأمین اعتبار بیمه تأمین اجتماعی قالیبافان و حرفه‌های مرتبط با فرش دستباف، علت کاهش تعداد بیمه‌شدگان قالیباف در استان است،البته اخیراً سخنانی مبنی بر اختصاص ردیف بودجه‌ای جدید برای قالیبافان و حرفه‌های مرتبط با فرش دستباف در سال‌ جاری به گوش می‌رسد که هنوز صحت و سقم آن به صورت رسمی تأیید نشده است، اما انتظار تمامی قالیبافان استان گلستان از مرکز ملی فرش ایران این است که وضعیت بیمه آنها هر چه سریع‌تر پیگیری شده و به این امر مهم توجه شود.به گفته سیده الهام حسینی، برای معرفی و شناساندن فرش ترکمن در جهان باید برنامه‌ریزی در جهت شناسایی فرهنگ‌های مختلف و ورود به بازارهای جدید در خارج از کشور از طریق اعزام هیأت‌های تجاری صورت گیرد؛ اقداماتی که به تبع آن فرش‌های اصیل و منحصربه فرد ترکمن را به جهانیان معرفی کرده و زمینه صادرات این محصولات باارزش به سراسر جهان را فراهم خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7937/17/617278/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها