با اصلاح ارز ترجیحی در کشور صورت گرفت

کاهش 300 هزار تنی تقاضای کاذب شکر در بازار


براساس گفته مسئولان بازار شکر در کشور به تعادل رسیده است

امین محمودی
 خبرنگار
بازار شکر طی سه سال اخیر با نوسانات زیادی روبه‌رو بوده است به طوری که هر ساله شاهد افزایش میزان مصرف این محصول در بازار کشور بودیم؛ یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش مصرف این کالای اساسی به تخصیص ارز 4200 تومانی به آن برمی‌‌گردد به طوری که آمارها حاکی از آن است که حجم زیادی از واردات و ارزبری کشورمان برای شکر مصرفی صنف و صنعت بوده است.
صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات، شکر مصرفی خود را با ارز 4200 تومانی دریافت می‌‌کردند و بیشتر محصولات خود را به دیگر کشورها صادر می‌‌کردند که همین امر سود سرشاری را از محل یارانه دولتی نصیب آنان می‌‌کرد این در حالی است که نه تنها قیمت این محصولات در بازار داخل کاهش نمی‌یافت بلکه هر از چندگاهی شاهد افزایش چند برابری این محصولات بودیم. با این حال پس از اصلاح ارز ترجیحی کارشناسان صنایع قند و شکر معتقدند هم اکنون میزان مصرف شکر در کشور به طرز قابل توجهی کاهش یافته و حداقل مصرف شکر 300 هزار تن کاهش خواهد یافت. سرانه مصرف شکر در دنیا ۱۹.۵ کیلوگرم است در حالی که براساس برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی، سرانه مصرف شکر در ایران ۲۹ کیلوگرم است.
مصرف کاذب شکر در کشور بشدت کاسته شده است
در همین خصوص حسن افراشته‌پور، عضو هیأت مدیره قند ورامین در گفت‌وگو با «ایران» اظهار کرد: هم اکنون با کاهش شدید مصرف شکر در کشور مواجه هستیم که این امر ناشی از اصلاح ارز ترجیحی است.
وی افزود: این اقدام دولت سیزدهم سبب شده که مصرف شکر در کشور واقعی و از میزان مصرف شکر در بخش صنف و صنعت کاسته شود به همین دلیل انتظار می‌‌رود میزان مصرف این محصول در سال جاری به زیر 2 میلیون تن برسد. بنا به اظهارات افراشته‌پور، میانگین مصرف شکر سال گذشته حدود 2 میلیون و 400 هزار تن بوده است اما با توجه به افزایش نرخ شکر و کاهش سرانه مصرف پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف شکر در بازار داخلی کاهشی شود. این فعال صنفی خاطرنشان کرد: تا روز جاری واردات شکر به میزان مطلوبی صورت گرفته به طوری که دو کشتی حامل شکر در بندر امام خمینی در حال تخلیه بار هستند، چندین فروند کشتی دیگر نیز از برزیل و هند به مقصد ایران در حال بارگیری شکر هستند به همین دلیل می‌‌توان گفت هیچ مشکلی در زمینه شکر در کشور نخواهیم داشت.
وی عنوان کرد: طبق قراردادهای منعقد شده بخش خصوصی تاکنون واردات 500 هزار تن شکر قطعی شده که انتظار می‌‌رود این میزان تا دو ماه دیگر در بازار توزیع شوند، از این میزان 100 هزار تن در گذشته در کشور توزیع شده و کشتی‌های در حال تخلیه در بندرامام خمینی نیز حاوی 70 هزار تن شکر هستند. افراشته‌پور با بیان اینکه در سال جاری باید حدود 800 هزار تن شکر وارد کشور شود، گفت: تولید داخلی کفاف نیازمان را نمی‌دهد از این‌رو چاره‌ای جز واردات نداریم. شرکت بازرگانی دولتی در سال جاری حدود 400 هزار تن شکر وارد کرده است و اگر واردات شکر  بخش خصوصی به این حجم اضافه شود، در نتیجه مشکلی در تأمین شکر نخواهیم داشت.
تزریق شکرهای وارداتی، قیمت را متعادل کرد
غلامحسین بهمنی، دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص بازار شکر در کشور گفت: بازار شکر هم‌اکنون به تعادل رسیده است به‌طوری که با توجه به عرضه شکر داخلی و وارداتی محدودیتی در توزیع نداریم. بهمنی گفت: طی هفته‌های اخیر قیمت شکر افزایش یافت که با آغاز واردات و توزیع شکر وارداتی، بازار به تعادل رسیده و محدودیتی در عرضه وجود ندارد. به گفته وی، قیمت مصوب هر کیلو شکر در عمده فروشی ۱۸ هزار تومان و خرده‌فروشی ۲۰هزار تومان مصوب شده است. دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر گفت: در ۶ ماهه نخست سال، ماهانه ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تن شکر مورد نیاز است که به سبب آغاز فصل برداشت از شهریور تا اسفند، بخش عمده از طریق واردات تأمین می‌شود. بنا به گفته دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر در سه ماهه تابستان ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتن شکر مورد نیاز است که تاکنون ۱۰۰ هزار تن آن وارد شده است، چون واردات شکر به‌طور منظم صورت می‌گیرد بین واردکنندگان رقابت شکل گرفته که این امر سبب کاهش قیمت مصرف‌کننده خواهد شد.
وی در پایان گفت: میزان مصرف شکر در کشور سالانه 2 میلیون و 400 هزار تن است که 1 میلیون و 500 هزار تن آن از محل تولید داخل تأمین می‌شود.
توزیع 250 هزار تن شکر در بازار داخل
حجت براتعلی، مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز اعلام کرد: از ابتدای سال، 150 هزار تن شکر از محل واردات برای مصارف صنف و صنعت و خانوار توزیع شده است؛ 100 هزار تن شکر دیگر نیز در دست توزیع است که در مجموع 250 هزار تن شکر توسط شرکت بازرگانی دولتی توزیع می‌شود. وی افزود: وضعیت تولید شکر در سال گذشته مناسب بود و به میزان یک میلیون و 400 هزار تن در داخل کشور تولید و وارد چرخه مصرف شد اکنون نیز تولید شکر کشت بهاره چغندر قند به میزان 140 هزار تن وارد چرخه تولید کارخانه‌ها شده و بزودی وارد بازار می‌شود.  وی تصریح کرد: نیاز بازار شکر از محل تولیدات داخلی و واردات تأمین می‌شود و در مواقعی که مشکلاتی در جریان تأمین و توزیع باشد دولت برای تنظیم بازار دخالت می‌کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7937/9/617293/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها