معاون سیاسی، اجتماعی استانداری تهران:

ظرفیت نگهداری معتادان پایتخت به 17 هزار نفر رسید



گروه اجتماعی/کمبود فضای نگهداری از معتادان یکی از معضلاتی است که همواره دغدغه مسئولان و متولیان امر ساماندهی معتادان متجاهر بوده، به دنبال حل بخشی از این معضل اجتماعی، روز گذشته استاندار تهران از افزایش ظرفیت ۳ هزار نفری جمع‌آوری معتادان متجاهر در استان تهران ظرف دو ماه آینده خبر داد. محسن منصوری با اشاره به اینکه عزم جدی نیز برای حل معضلات اجتماعی شکل گرفته تا بتوان با اقدامات مؤثر بخشی از مشکلات و معضلات اجتماعی را حل و فصل کنیم، افزود: اگر بخواهیم معضلات اجتماعی سطح استان تهران را لیست کنیم به سیاهه‌ای شامل موارد بسیار می‌رسیم؛ اما با اولویت‌بندی نسبت به حل و فصل آنها اقدام خواهیم کرد. در حد فاصل 6ماهه آغاز فعالیت قرارگاه اجتماعی استان تهران، حدود ۴ هزار و ۳۰۰ ظرفیت به ظرفیت قبلی اضافه شد و بخشی از معتادان متجاهر از سطح استان جمع‌آوری شدند.
درباره معتادان متجاهر فرایند شامل دو بخش درمانی و بخش مددکاری است. با این اقدام جدید حالا ظرفیت نگهداری از معتادان متجاهر در پایتخت کشور به 17 هزار نفر رسیده و این اتفاق حاکی از آن است که مسئولان با جدیت سعی در کاهش این معضل اجتماعی دارند. البته موضوع کودکان کار نیز از جمله معضلاتی است که به استانداری تهران مرتبط بوده و با توجه به افزایش آماری این آسیب اجتماعی در این حوزه نیز تصمیمات جدیدی اتخاذ شده است تا جایی که استاندار پایتخت در زمینه این معضل اجتماعی بیان کرده که متولی اصلی این موضوع بهزیستی است و ۱۶ دستگاه دیگر در این حوزه با بهزیستی همکاری می‌کنند. دو تدبیر در خصوص اقدامات این بخش شامل اقدامات سلبی و اقدامات ایجابی وجود دارد که در بخش اقدامات ایجابی کار بسیار سخت و پیچیده است. در حوزه اقدامات سلبی برخورد جدی در حوزه ساماندهی کودکان کار توسط باندها و گروه‌ها از سوی نیروی انتظامی انجام خواهد شد. متأسفانه برخی از باندها این کودکان را به شیوه‌های مختلف استثمار می‌کنند.
منصوری ادامه داد: در بخش ایجابی افرادی هم وجود دارند که به‌دلیل شرایط خانوادگی یا فقدان سرپرست، به برخی کارها تَن می‌دهند. لذا در این راستا مقرر شد علاوه بر استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مرتبط از ظرفیت گروه‌های مردمی نیز بهره گرفته شود. در تهران، گروه‌های جهادی و مردمی خوبی وجود دارد که انگیزه فعالیت اجتماعی دارند و حاضرند در زمینه حل مسائل کودکان کار کمک کنند.
استاندار تهران در خصوص موضوع اتباع در حوزه کودکان کار نیز گفت: در تهران کودکانی که سر چهارراه‌ها هستند نسبت به کودکان ایرانی، بیشتر از اتباع هستند؛ اما در برخی مسائل خاص که بعضاً نباید وجود داشته باشند این نسبت معکوس است؛ البته در این حوزه با ضعف قانونی جدی نیز روبه‌رو هستیم که باید از طریق مجلس این موضوع را دنبال کنیم.
در زمینه موضوع کودکان کار و معتادان متجاهر، عباس جوهری، معاون سیاسی، اجتماعی استانداری تهران نیز با تأکید بر اینکه برخی موانع قانونی بر سر انجام اقدامات قانونی وجود داشت که رفع شده، گفت: از جمله موانعی که مرتفع شده می‌توان به جمع‌آوری معتادان متجاهر بالای ۶۵ سال و معتادان متجاهر زیر ۱۸ سال اشاره کرد.
او افزود: در حال حاضر ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در استان تهران ۱۴ هزار نفر است که این ظرفیت 6ماه پیش حدود ۱۰ هزار نفر بود. امیدواریم با همدلی و هم‌افزایی که میان دستگاه‌های مرتبط ایجاد شده است در آینده نزدیک به پیش‌بینی ظرفیت ۲۵ هزار نفری برسیم.
افزایش معتادان متجاهر و کودکان‌کار تهران به نسبت سال گذشته
احمد احمدی‌صدر، دبیر قرارگاه اجتماعی تهران نیز درخصوص افزایش تعداد معتادان متجاهر و کودکان کار تهران نسبت به سالیان گذشته هشدار داد و گفت: در نشست سه کارگروه قرارگاه اجتماعی شهر تهران، بیش از ۸ مصوبه در قالب بازبینی و به‌روزرسانی نقش آسیب‌های اجتماعی کشور و احصای مسائل کودکان کار و شهر تهران به کمک نهادهای متولی، ابلاغ گام‌های اجرایی و عملیاتی در حوزه کودکان‌کار، استفاده از کمک‌های خیرین، استفاده از ظرفیت مراکز پرتو در قالب تعامل با ارگان‌های مرتبط، تبیین چالش‌های موجود، ثبت و جمع‌آوری اطلاعات و آمار کودکان زباله‌گرد، ایجاد یک فضا و اسکان موقت این افراد، استفاده از ظرفیت نهادها و تشکل‌های مردمی، مورد تبیین و بررسی قرار گرفت.
به اعتقاد او، اگر در حوزه پیشگیری دو معضل اجتماعی معتادان متجاهر و کودکان کار، ورود جدی نکنیم، تمامی تلاش‌ها در تمامی این حوزه‌ها بی‌نتیجه خواهد بود و آسیب‌ها تداوم یافته و به شکلی دیگر جلوه می‌نمایند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7937/22/617332/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها