اخبـــــار


وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در آستانه جام جهانی فوتبال خبر داد
تشکیل تیم پزشکی ایران برای عزیمت به قطر

وزرای بهداشت دو کشور ایران و قطر با تشکیل کارگروهی تخصصی، همکاری‌های بهداشتی - پزشکی در پشتیبانی از برگزاری جام جهانی قطر را آغاز کردند.دکتر بهرام عین‌اللهی با اعلام این خبر گفت: کادر سلامت جمهوری اسلامی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور خواهد داشت. وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی افزود: سه گروه از پزشکان متخصص و فوق تخصصی ایرانی در سه حوزه طب ورزشی، تروما و چشم‌پزشکی همزمان با برگزاری جام جهانی به دوحه اعزام می‌شوند.
عین‌اللهی همچنین از اعزام شماری از پرستاران دوره دیده و دارای مهارت مراقبت‌های ویژه به این کشور همزمان با جام جهانی خبر داد و افزود: با توجه به تدوین پیوست سلامت برای جام جهانی پیش‌بینی می‌شود ظرفیت مشترک مناسبی بین دو کشور برای تبادل تجربیات در حوزه‌های طب ورزشی، تروما، چشم پزشکی و همچنین پرستاری (مراقبت‌های ویژه) ایجاد شود.  گفتنی است دکتر محمد حسین نیکنام، دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت در سفری که به تازگی به دوحه داشته، ضمن تقدیم دعوتنامه دکتر عین‌اللهی به وزیر بهداشت عمومی قطر برای سفر به جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت‌های کشورمان را برای همکاری‌های پزشکی در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اعلام کرده بود.
در این سفر گسترش همکاری‌های آموزشی، بهداشتی، درمانی، دارویی و تحقیقاتی مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت. همچنین در خصوص برگزاری جلسه بعدی کارگروه مشترک در جمهوری اسلامی توافق شد.


رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد
افزایش داروهای بیمه‌ای به ۲۷۵۰ قلم

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: حدود ۴۲قلم از داروهای OTC ضروری مجدداً تحت پوشش بیمه می‌روند و همچنین قرار است تعداد داروهای تحت پوشش بیمه به ۲۷۵۰ قلم افزایش یابد. دکتر بهرام دارایی گفت: در حال گسترش فهرست داروهای تحت پوشش بیمه هستیم. در حال حاضر حدود ۲۵۰۰قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار دارد و قرار است این تعداد تا ۲۷۵۰قلم افزایش یابد.
وی افزود: همچنین برخی داروهایی هم که تحت پوشش بیمه قرار ندارند، حتماً مورد حمایت‌های یارانه‌ای قرار می‌گیرند. دارایی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ تعدادی از داروهای OTC که برای دریافت‌شان از داروخانه به نسخه پزشک نیاز نیست، از شمول بیمه و دریافت ارز ترجیحی خارج شدند. باید توجه کرد که ما نزدیک به ۱۰۰قلم داروی OTC داریم که روی آنها بازنگری کردیم و حدود ۴۲قلم از این داروها که ضروری هستند، مجدداً تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت. در واقع ما داریم تعهدات خودمان را زیاد می‌کنیم که بتوانیم پوشش بهتر و با کیفیت‌تری به مردم ارائه دهیم.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:
با اجرای طرح جبران افت تحصیلی نمرات شهریور جایگزین نمرات خرداد می‌شود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش شیوه نامه اجرایی طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران اُفت تحصیلی دانش‌آموزان را ابلاغ کرد. مهدی کاظمی در این باره گفت: وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و با هدف بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارسایی‌‌ها و کاستی‌‌های آموزشی و تعمیق یادگیری دانش‌آموزان، «طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان» دوره ‌های ابتدایی، اول متوسطه و دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفه‌‌ای و کاردانش) را در تابستان ۱۴۰۱ اجرا می‌کند.
کاظمی با بیان این که نقایص و کاستی‌‌های آموزش در فضای مجازی و نگرانی از کفایت دسترسی‌‌ها به ابزارهای کارآمد در تحقق اهداف این الگوی آموزشی، بویژه در مناطق کمتر برخوردار، فاصله آموزشی و افت تحصیلی (آشکار و پنهان) را ایجاد کرده است، گفت:۲۰ درصد از دانش‌آموزان مدارس دولتی به تفکیک دوره‌های اول و دوم متوسطه (نظری، فنی‌‌وحرفه‌ای و کاردانش) تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت. وی در پاسخ به این سؤال که کدام دسته از دانش‌آموزان در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند، گفت: اولویت اجرای طرح به تشخیص کارگروه تخصصی آموزش و پرورش استان، مدارس مناطق کمتر برخوردار، مرزی و حاشیه شهرها و مدارس روستایی، عشایری و شبانه‌روزی است و این طرح دو گروه از دانش‌آموزان را تحت پوشش آموزش‌های جبرانی و تقویتی قرار می‌دهد؛
گروه اول: دانش‌آموزانی که بر اساس ضوابط موجود در آیین‌نامه‌های آموزشی و ارزشیابی، نتوانسته‌اند نصاب قبولی را در خرداد ۱۴۰۱ کسب نمایند.
گروه دوم: دانش‌آموزانی که با وجود کسب نصاب قبولی در دروس، بر اساس تحلیل نتایج ارزشیابی پایانی(خرداد۱۴۰۱) توسط شورای مدرسه، نیازمند شرکت در کلاس‌های جبرانی و تقویتی تشخیص داده شده‌اند.
کاظمی ضمن تأکید به برگزاری کلاس‌ها در ماه‌های تیر و مرداد ۱۴۰۱ گفت: آموزش‌ دروس منحصراً به شیوه حضوری است و مدارس می‌‌توانند با بهره‌گیری از سامانه شاد و محتواهای بارگذاری شده در این سامانه نسبت به ارائه آموزش‌های مکمل به دانش‌‌آموزان(خارج از زمان برنامه هفتگی و برگزاری آموزش‌های حضوری) اقدام نمایند. پس از پایان فرایند آموزش، ارزشیابی دانش‌آموزان در شهریور ۱۴۰۱ مطابق با برنامه تنظیم شده توسط مدارس - پایگاه‌ها برگزار می‌‌شود. با تأیید شورای عالی آموزش و پرورش درصورتی که نمرات ارزشیابی دانش ‌آموزان گروه دوم در شهریور ماه، بیشتر از نمرات خرداد باشد، این نمرات، جایگزین نمرات خرداد ماه خواهد شد.

تأیید ۱۳ مورد ابتلا به وبا در عراق

مقامات عراق ابتلای ۱۳نفر به بیماری وبا و احتمال ابتلای تعدادی دیگر را تأیید کردند. مقامات بهداشت عراق روز یکشنبه اعلام کردند: شیوع بیماری وبا به ابتلای دست‌کم ۱۳نفر در کشور منجر شده است. همچنین تعداد دیگری مشکوک به ابتلا هستند و بررسی‌ها برای تأیید این موضوع در حال انجام است. گفته شده ۱۰مورد ابتلا مربوط به استان سلیمانیه بوده است. همچنین ۵۶مورد مشکوک به وبا در این استان گزارش شده که بررسی تأیید ابتلای آنها در یکی از آزمایشگاه‌های مرکزی بغداد در حال انجام است. بنابر اعلام وزارت بهداشت عراق، همچنین سه مورد تأیید شده دیگر مربوط به استان‌های مُثَنّی و کرکوک بوده است. تاکنون موردی از فوت ناشی از شیوع وبا در عراق گزارش نشده است. وبا بیماری خطرناکی است اما به آسانی قابل درمان است و می‌توان در مدت چند ساعت زندگی بیمار را نجات داد. همچنین طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، کارشناسان برآورد کرده‌اند که سالانه بین ۱.۳ تا چهار میلیون مورد ابتلا به بیماری وبا در جهان ثبت می‌شود که به مرگ ۲۱ تا ۱۴۳هزار نفر می‌انجامد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7937/22/617334/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها