نهادهای حقوق بشری از جنایات رژیم صهیونیستی گزارش می دهند

اسرائیل، غزه را به یک زندان روباز تبدیل کرده است


دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که روز دوشنبه 13 ژوئن منتشر کرده، محاصره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی را به عنوان نمودی از «جنایت علیه بشریت» دانست و آن را مصداقی از آزار و اذیت توصیف کرد. دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که به مناسبت پانزدهمین سالگرد  محاصره غزه توسط رژیم صهیونیستی انجام می‌شود، آورده است: «محدودیت‌های گسترده اسرائیل برای خروج از غزه، بیش از دو میلیون نفر از ساکنان آن را از فرصت‌هایی برای بهبود زندگی خود محروم می‌کند.»
این گزارش می‌‌افزاید: «محاصره، اقتصاد غزه را ویران کرده و به متفرق کردن مردم فلسطین انجامیده است و این بخشی از جنایات مقامات اسرائیلی علیه بشریت یعنی آپارتاید و آزار و اذیت میلیون‌ها فلسطینی است... سیاست محاصره، اکثر ساکنان غزه را از رفتن به کرانه باختری منع می‌کند و از فرصت‌های حرفه‌ای، هنرمندان، ورزشکاران، دانشجویان و سایرین در فلسطین و سفر به خارج از منطقه جلوگیری کرده و حقوق آنها برای کار و تحصیل را تضییع می‌‌سازد.
همزمان در این گزارش آمده است: «سیاست‌های محدودکننده مصر در گذرگاه رفح با غزه، از جمله تأخیر غیرضروری و بدرفتاری با مسافران، آسیب‌های بسته شدن این گذرگاه به حقوق بشر را تشدید کرده است.» این در حالی است که در طول محاصره غزه و به دلیل محدودیت‌های وضع شده توسط رژیم صهیونیستی، گذرگاه رفح مصر به خروجی اصلی ساکنان غزه به جهان خارج تبدیل شده است.
در این بیانیه همچنین آمده است: «مصر باید به سیاست‌های محدودکننده خود، از جمله تأخیر و بدرفتاری با مسافران، که تأثیرات سیاست محاصره از سوی اسرائیل را تشدید می‌کند، پایان دهد.»
دیده‌بان حقوق بشر همچنین تصریح کرده که فلسطینیان در غزه به مدت 15 سال در منطقه‌ای که عملاً یک زندان روباز است، محبوس شده‌اند. این گروه حقوق بشری اعلام کرده که «اسرائیل اکثریت قریب به اتفاق ساکنان غزه را از خروج از طریق گذرگاه اریز که تنها گذرگاه مسافری به کرانه باختری است، منع می‌‌کند... فلسطینی‌ها باید از آزادی تردد، بویژه بین غزه و کرانه باختری برخوردار باشند». دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود چنین نتیجه‌گیری کرده که «اسرائیل باید به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها و محاصره‌های غزه پایان دهد.»
پیش‌تر نیز گروه حقوق بشری المیزان با صراحت، از جنایات و کشتار بی رحمانه رژیم صهیونیستی گزارش داده بود که اسرائیل در طول 15 سال 5 هزار و 418 فلسطینی را در غزه کشته است. این سازمان در گزارشی با عنوان «15 سال خیلی طولانی» آورده که 23 درصد از قربانیان، کودکان و 9 درصد زنان بوده‌اند. این گزارش می‌‌افزاید که بین 14 ژوئن 2007 تا 14 ژوئن 2022، حملات رژیم صهیونیستی 3 هزار و 118 تأسیسات تجاری، 557 کارخانه، 2 هزار و 237 خودرو، 2 هزار و 755 تأسیسات عمومی، 12 هزار و 631 واحد مسکونی را ویران کرده و به 41 هزار و 780 واحد دیگر خسارت جزئی وارد کرده است.
این نهاد حقوق بشری با اشاره به اینکه نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی از تسلیحات مرگبار علیه کودکان فلسطینی استفاده کرده است، افزود: «مقامات اسرائیلی مجموعه‌ای از محدودیت‌های شدید و پیچیده را وضع کرده‌اند به گونه‌ای که حتی فلسطینیانی که می‌‌خواهند به بیرون از غزه برای دسترسی به خدمات درمانی بروند، نیز امکان رفتن ندارند. در بیانیه المیزان آمده است که بین سال‌های 2010 تا فوریه 2022، مقامات اسرائیلی 30 درصد درخواست‌های مجوز بیماران را رد کرده یا به تأخیر انداخته‌اند.
گفتنی است مجوزهای رد شده و به تعویق افتاده منجر به مرگ 72 بیمار شده است که 10 نفر از آنها کودک و 25 زن بودند.  این سازمان بشردوستانه از جامعه بین‌المللی خواسته است که «از استانداردهای دوگانه در برخورد با نقض حقوق بشر خودداری کند» و «مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود را برای پایان دادن به محاصره تحمیلی غزه برعهده بگیرد.»  در این گزارش تأکید شده است: «آنها همچنین باید همه کسانی را که مرتکب جنایات جنگی علیه فلسطینیان می‌‌شوند، به محکمه پاسخگویی کشانده و محاکمه کنند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7937/6/617349/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها