اگر کنست طرح «بنت» برای انحلال را بپذیرد، رژیم صهیونیستی برای پنجمین بار در 4 سال اخیر انتخابات برگزار می کند

بازگشت اسرائیل به تنظیمات کارخانه


بنفشه غلامی/ «نفتالی بنت» یکشنبه شب سرانجام پس از سپری کردن یک سال سرشار از بحران در پست نخست وزیری رژیم صهیونیستی، در نشست مطبوعاتی مشترکی با «یائیر لاپید»، شریک او در دولت ائتلافی خبر داد هر دو توافق کرده‌اند تا با انحلال پارلمان و به تبع آن دولت، زمینه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم کنند. به این ترتیب رژیم صهیونیستی در کمتر از چهار سال وارد پنجمین انتخابات پارلمانی خواهد شد.
به گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، تصمیم «بنت»  و «لاپید» برای انحلال کنست و دولت پس از چندین هفته تلاطم‌های سیاسی در رژیم صهیونیستی صورت گرفت؛ تلاطم‌هایی که نقطه آغازین آنها به تصویب نرسیدن تمدید قانون مقررات اضطراری در شهرک‌های صهیونیستی واقع در کرانه باختری در کنست با رأی منفی دو تن از نمایندگان بود. قانونی که در صورت تمدید، به شهرک‌نشینان این منطقه، حقوقی مشابه شهروندان ساکن شهرها می‌‌دهد. این مسأله باعث شد «نیر اورباخ» یکی از نمایندگان کنست که حزبش در دولت ائتلافی «بنت» حضور دارد، در اعتراض به این امر اعلام کند بزودی استعفا داده و از ائتلاف حاکم جدا خواهد شد. این در حالی بود که با توجه به استعفاهای اخیر در ائتلاف حاکم، استعفای تنها یک نفر دیگر می‌‌توانست منجر به از اکثریت افتادن ائتلاف حاکم و در نتیجه انحلال پارلمان شود. به نوشته «آکسیوس»، «بنت» بسیار تلاش کرد تا «اورباخ» را از تصمیمی که گرفته منصرف کند اما موفق نشد و به همین دلیل به همراه «لاپید» تصمیم گرفت پیش از اینکه این نماینده استعفا کرده و پارلمان را به انحلال بکشاند و اعتبار سیاسی آنها را به چالش بکشد، خود انحلال پارلمان را اعلام کند؛ تصمیمی که یکشنبه شب عملی شد. به گزارش «سی ان ان»، دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی در بیانیه کوتاهی که در این خصوص منتشر کرد، اعلام کرد؛ این اقدام «پس از هفته‌ها تلاش برای ایجاد ثبات در دولت انجام شد.» اگر لایحه‌ای که دفتر «بنت» خبر داده، آماده کرده است تا اوایل هفته آینده به کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) ارائه دهد، با موافقت نهاد قانونگذاری رژیم صهیونیستی همراه شود که به احتمال زیاد این گونه خواهد شد، بلافاصله پس از آن دولت ائتلافی منحل شده و «یائیر لاپید» به عنوان نخست وزیر موقت به جای «بنت» قرار می‌‌گیرد و نامش به عنوان چهاردهمین نخست وزیر رژیم صهیونیستی به ثبت می‌‌رسد. با فرض رخ دادن این اتفاق اولین کاری که او دراین سمت باید انجام دهد، دیدار با «جو بایدن» است که قرار است طی چند هفته آینده سفری به خاورمیانه داشته باشد. علاوه بر آن شهروندان رژیم صهیونیستی باید در ماه نوامبر (آبان) برای پنجمین بار در چهارسال اخیر به پای صندوق‌های رأی بروند تا پارلمان جدیدی را انتخاب کنند.
شادی «بی بی»
دولت «بنت» سال پیش در چنین روزهایی با ائتلافی متشکل از 8 حزب تشکیل شد تا تل‌آویو را از بن‌بست سیاسی خارج  کرده و به نخست وزیری «بنیامین نتانیاهو» پایان دهد؛ نتانیاهویی که مدت‌ها است مترصد فرصتی است تا به کرسی نخست وزیری بازگردد و اوایل این هفته حزب او، «لیکود» خبر داد طرحی برای انتخابات زودهنگام دارد که می‌‌خواهد روز چهارشنبه (امروز) به کنست ارائه دهد. «بی بی» دیروز خوشحال‌ترین مرد سرزمین‌های اشغالی بابت بالا گرفتن احتمال انتخابات زودهنگام بود. او پس از انتشار این خبر یکشنبه شب را شبی «پر از اخبار مهم» خواند و مدعی شد سراسر سرزمین‌های اشغالی بابت این خبر «لبخند زد.» به نوشته «پولیتیکو»، خوشحالی او بابت این خبر بی دلیل نیست زیرا نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌‌دهد قدرت احزاب راستگرا و مذهبی تا حدودی افزایش یافته است، البته نه در آن حدی که اگر امروز انتخابات زودهنگام برگزار می‌‌شد، بتواند پیروزی در انتخابات را نصیب آنان کند. با این حال این جناح راستگرایان و مذهبی‌ها امیدوارند بتوانند در چند ماهی که تا انتخابات زودهنگام باقی مانده است، این محبوبیت را باز هم افزایش دهند و به پیروزی رسند که در این صورت، «نتانیاهو» بر مسند قدرت بازخواهد گشت.
آینده سیاسی بنت چه خواهد شد
«بنت» در حالی طرح انحلال پارلمان را ارائه کرده است که این تصمیم می‌‌تواند اعتبار او را زیر سؤال ببرد. به نوشته «جروزالم پست»، او در نخستین ماه‌های شروع به کار خود با هر رهبر خارجی که دیدار می‌‌کرد، مدعی می‌‌شد وی توان آن را دارد که اختلافات سیاسی داخل رژیم را حل کند و جامعه سیاسی آن را از جامعه‌ای متفرق تبدیل به جامعه‌ای متحد کند، اما اکنون همزمان با یک سالگی دولت خود با گرفتن این تصمیم، در واقع شکست خود در پستی را که داشته  پذیرفته است. خود او بهتر از هر کسی می‌‌داند که در یک سالی که گذشت، حتی هفته‌ای نبود که کابینه و احزاب ائتلافی بر سر یک موضوع مهم ایدئولوژیک به توافق برسند و هر بار بر سر موضوعی جدید بین آنها مباحثه در می‌‌گرفت. از همین رو این مسأله می‌‌تواند بر آینده سیاسی او تأثیر زیادی داشته باشد.
بنابر تحلیلی که «جروزالم پست» نوشته است، برخی از نزدیکان به «نفتالی بنت» معتقدند وی به احتمال زیاد خود را از سیاست بازنشسته خواهد کرد، اما حتی اگر این کار را نکند، باز هم آینده درخشانی پیش روی او نیست. بنا بر این تحلیل احتمال دارد او به جای بازنشستگی یک بار دیگر تلاش کند به عنوان رئیس حزب «یمینا» در انتخابات شرکت کند اما به نظر نمی‌رسد در این قالب آینده روشنی داشته باشد زیرا بعید خواهد بود رأی‌دهندگان یک بار دیگر به کسی اعتماد کنند که یک سال در مسندی بوده و بعد در آن ناکام مانده است. گزینه دیگر نیز ادغام شدن با یک حزب دیگر و فعالیت سیاسی تحت لوای آن حزب و رهبری‌اش است. اگر او بخواهد سراغ چنین انتخابی رود، حزب «امید نو» به رهبری «گیدئون سار» که اکنون وزیر دادگستری است، محتمل‌ترین گزینه او خواهد بود اما  این حزب و رهبر آن نیز در نظرسنجی‌ها دارای جایگاه بالایی نیست. ضمن آنکه «بنت» و «سار» در یک سال اخیر همکاری چندان  موفقی با یکدیگر نداشته‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7938/4/617396/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها