رئیس جمهور ونزوئلا در گفت و گو با المیادین درباره مسائل جهانی سخن گفت

مادورو: دوران امپراطوری‌های مطلق به پایان رسیده است


گروه جهان/ رئیس‌جمهور ونزوئلا که در اوج بحران اوکراین و روسیه به‌رغم تحریم‌های شدید امریکا، یکی از منابع جدید برای تأمین نفت اروپا شده است، در پایان سفر 11روزه‌اش در اوراسیا و شمال آفریقا بر ظهور «جهان جدید» بدون قدرت هژمونیک تأکید کرد.
«نیکلاس مادورو» در برهه‌ای تور بین‌المللی خود را انجام داد که امریکا برای نشستی منطقه‌ای، همه کشورهای امریکای‌لاتین و حوزه کارائیب بجز ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه را دعوت کرده بود اما این تصمیم واشنگتن در اقدامی غیرقابل انتظار، هم از سوی برخی مقامات کشورها مانند مکزیک تحریم شد و هم مورد انتقاد صریح آرژانتین و شماری از کشورهای دیگر قرار گرفت. «مادورو» در حالی که در گفت‌وگو با «المیادین» هدف از تور بین‌المللی‌اش را استراتژیک و اقتصادی عنوان کرد، با انتقاد از کاخ سفید، پایان عصر هژمونی در جهان را اعلام نمود و گفت: «ما به سمت ظهور بشریت جدیدی می‌‌رویم و این امر را در دیدارهای اخیر با سران ترکیه، الجزایر، ایران، کویت، قطر و آذربایجان دریافتیم. این تور ماهیتی استراتژیک داشت چراکه بیشتر کشورهای میزبان دارای نفت و گاز بوده و اقتصاد در آنها اهمیت بسیاری داشت. بنابراین همین همگرایی می‌‌تواند ظهور بشریت جدید را نشان دهد.»
«مادورو» خاطرنشان کرد: «در جهان جدید هژمونی مطلق معنایی ندارد و هیچ کشوری به تنهایی پلیس یا قاضی وقایع نخواهد بود. ما نیز به دنبال کشوری هستیم که عدالت و احترام در آن برقرار باشد و هیچ پارامتری نتواند کشوری را بر دیگری برتری دهد.»
رئیس‌جمهور ونزوئلا بحران اوکراین را یک جنگ منطقه‌ای ندانست بلکه آن را جنگ غرب برای نابودی روسیه خواند: «اروپا و متحدان امریکایی‌اش به هیچ چیز جز انتقام از روسیه فکر نمی‌کنند و این مسأله‌ای بسیار نگران‌کننده است. این در حالی است که ما به دنبال جهان جدیدی هستیم که مکانیسم آن بر پایه مذاکرات دیپلماتیک و برقراری صلح بوده و تحریم و فشار اقتصادی در آن جایی نداشته باشد. ما خواهان صلح برای مردم منطقه و جهان هستیم و امیدواریم مردم فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و...  این صلح را تجربه کنند.»
او با تأکید بر دموکراسی منسجم ونزوئلا درباره «خوان گوایدو»، کاندیدای مورد حمایت امریکا و رقیبش در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش گفت: «گوایدو» در حالی حمایت امریکا را دارد که جو بایدن موجودیت ونزوئلا را نادیده گرفته و «نانسی پلوسی» حتی نام او را نمی‌دانست، اما ونزوئلا دموکراسی منسجمی دارد و برای سال‌ها قدرت سیاسی را از طریق صندوق‌های رأی منتقل کرده است.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7938/4/617398/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها