در نشست خبری اولین رویداد ملی گرافیک «ورود کودکان ممنوع» مطرح شد

هدف فرهنگسازی درباره کودکان کار است


گروه فرهنگی: نشست خبری اولین رویداد ملی گرافیک «ورود کودکان ممنوع» با موضوع معضلات اجتماعی پیرامون کودکان کار و خیابانی در بخش‌های پوستر، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور دوشنبه ۳۰خردادماه در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد. به گزارش مهر، محمود علی‌گو مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در ابتدای نشست گفت: سازمان بهزیستی در حال حاضر ۱۴هزار کودک کار و خیابانی را ساماندهی کرده و امسال وارد عرصه کودکان کار خواهد شد. در موضوع کودکان زباله‌گرد، شهرداری‌ها وظیفه دارند و نوع همکاری‌ها باید مشخص شود. مسأله این است که ما چالش اساسی را حل نمی‌کنیم و هر روز غلط‌ها را لاک می‌گیریم ولی باید به این موضوع توجه کنیم که کودکان کار نتیجه اتفاقات و رخدادهای دیگر اجتماعی هستند و اگر آن اقدام اولیه حل شود، اینها دیگر وجود نخواهند داشت. او تأکید کرد: در موضوع کودکان سر تقاطع و چهارراه‌ها، بازار تعیین‌کننده است و می‌تواند ایجاد فرایند کند و این بازار نتیجه اتفاقاتی است که کودک به‌ دلیل آسیب‌هایی که دیده، می‌تواند کار کند و درآمد داشته باشد. وجود بازار سرچهارراه‌ها، یکی از مسائل اصلی محسوب می‌شود و از طرف دیگر قبول نمی‌کنند وارد فرایند کمیته امداد و بهزیستی شود.

تلاش برای آگاهی جامعه
علی حیاتی دبیر اولین رویداد گرافیک «ورود کودکان ممنوع» هم در بخشی از این نشست با اشاره به رویکردهای این رویداد گفت: واقعیت این است که وظیفه این رویداد  آن است که در سه بخش گرافیک، تصویرسازی و کارتون در خدمت هنرمندان باشیم و استادانی چون صابر شیخ‌رضایی و میکائیل براتی برای کارگاه‌ها انتخاب شده‌اند. درواقع هدف اصلی ما اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی بخشی از جامعه برای پاسخ به پرسش‌هایی است که در جامعه با آنها مواجه هستیم.
او افزود: براساس انتخاب استادان و داوران، در هر بخش ۱۵اثر را حائزانتشار و پخش در بیلبوردها معرفی می‌کنیم که ممکن است الزاماً نمایش شهری آنها اثرگذاری سریع نداشته باشد و نباید توقع داشت با چندین پوستر در سطح شهر به نتیجه مطلوب دست یابیم، چراکه کار فرهنگی، کاری مداوم و تدریجی است. خروجی‌های شهرداری و زیباسازی بستگی به کیفیت خروجی‌ها دارد و طبیعتاً پیش‌بینی می‌کنیم ۴۵اثر خوب را داشته باشیم و امیدواریم ۱۰ الی ۱۵اثر خوب را شاهد باشیم.

پاسخ‌ هنرمندانه به پرسش‌ها
علی فروزانفر رئیس حوزه هنری استان تهران نیز یکی از مشکلات امروز را مسأله و دغدغه آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: نهادهایی هستند که مستقیماً به این موضوع می‌پردازند و جای نهادهای فرهنگی و هنری در این عرصه خالی بوده است. بنابراین حوزه هنری و به تبع، حوزه هنری استان تهران تصمیم گرفته پاسخ‌های هنرمندانه به آسیب‌های اجتماعی بدهد و این موضوعی که در این رویداد تعریف شده بنا است که تولید اثر داشته باشیم. او افزود: استانداری شهر تهران تصمیم مجدانه در این زمینه دارد و می‌توانم بگویم تهران در این موضوع قیام کرده تا در بخش‌های مختلف بتواند این معضل را حل کند. در این جریان، ترکیب فکر شده و حرفه‌ای شکل گرفته  که امیدواریم به ثمر برسد. رئیس حوزه هنری استان تهران تأکید کرد: هدف ما فرهنگسازی برای شهروندان و جامعه و ایجاد حس مادرانه و مدبرانه نسبت به یک کودک کار است و اینکه جامعه چه نقشی در قبال این کودکان دارد و اکران شهری آثار یک رویکرد مردم‌محور است که مخاطبش را تک تک شهروندان می‌داند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7938/23/617464/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها