پنج رویـــداد جهان


کمدین متجاوز بالاخره محکوم شد

کمدین و بازیگر محبوب امریکایی در پرونده سوء استفاده جنسی از یک دختر ۱۶ ساله در دهه ۱۹۷۰ میلادی مقصر شناخته شد. هیأت منصفه محکمه‌ای در «سانتا مونیکا»ی کالیفرنیا حکم داد که «بیل کازبی» به شاکی نیم میلیون دلار غرامت بدهد. تعرض به دختری که اینک ۶۴ ساله است، در ویلای «هیو هفنر» بنیانگذار مجله «پلی بوی» در لس‌آنجلس رخ داده است. وکیل شاکی گفته که کازبی ابتدا او را مست کرده. خانمی که مورد سوء استفاده قرار گرفته، در سال ۲۰۱۴ نیز از کازبی شکایت کرده بود، اما مسأله به دلیل گذشت زمان طولانی، واجد تعقیب کیفری دانسته نشد. اما از آنجا که موضوع به موردی زیر سن قانونی بازمی‌گشت، شاکی پرونده با محور اعاده غرامت به جریان انداخت. در مجموع بیش از ۶۰ زن، کازبی را به سوء استفاده جنسی متهم کرده‌اند، اما اکثر موارد مشمول مرور زمان شده‌اند.

درخواست وارث ثروتمندترین مرد جهان

«خاویر الکساندر ماسک» فرزند ایلان ماسک ثروتمندترین فرد جهان با مراجعه به دادگاهی در لس‌آنجلس خواستار تغییر جنسیت و نام خود و همچنین قطع ارتباط با پدرش شده است. طبق درخواست ارائه شده به دادگاه، خاویر که به‌تازگی ۱۸ ساله شده هویت جنسیتی و نامی زنانه برای خود انتخاب کرده است. این نوجوان تراجنسیتی در درخواست خود علاوه بر هویت جنسیتی، استدلال کرده از آنجا که با ایلان ماسک زندگی نمی‌کند، مایل نیست به هیچ شکل و صورتی با پدر بیولوژیکی ابرمیلیاردر خود یعنی مرد شماره یک شرکت‌های بزرگی نظیر اسپیس‌ایکس و تسلا نسبتی داشته باشد. او نام «ویویان جنا ویلسون» را برای خود برگزیده و می‌خواهد از این پس به‌عنوان یک دختر و تحت نام خانوادگی مادرش، جاستین ویلسون شناخته شود. اولین فرزند ایلان ماسک و این نویسنده کانادایی چند روز پس از تولد به‌دلیل عارضه سندرم (SIDS) درگذشت و خاویر و گریفین در واقع فرزندان دو قلوی بعدی این زوج سابق هستند. این دو پیش از جدایی، صاحب ۳ پسر سه قلو دیگر هم شدند. ثروتمندترین مرد دنیا با ثروتی حدود ۲۱۳ میلیارد دلار تاکنون نسبت به این درخواست فرزند خود (از مجموع ۷ فرزند) واکنشی نشان نداده است.

آب برای پخت و پز قدغن!

دهدار روستایی در جنوب فرانسه برای مهار کم آبی تدابیر عجیبی به جریان انداخته و استفاده از آب لوله‌کشی برای بهداشت دندان، آشامیدن و پخت و پز را قدغن کرده است. در ابلاغیه دهداری «ویلار- سو وار» در شمال شهر نیس، آمده که هر یک از اهالی تا اطلاع ثانوی برای مصارف معمول، روزی دو بطری آب دریافت خواهند کرد. این دهکده تنها ۷۶۰ نفر جمعیت دارد و علت امر، ناکافی بودن آب چشمه‌ای عنوان شده که تا کنون تنها منبع تأمین نیازهای سکنه بوده است.

حمام خون در مالی

دولت مالی اعلام کرد به دنبال حمله شبه‌نظامیان افراطی به منطقه‌ای به‌نام «موپتی» در شب شنبه ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) بیش از ۱۳۲ شهروند این کشور کشته شدند. دولت، گروه «کتیبه مکینه» را که به القاعده وابسته است، عامل این حمله معرفی کرد. مهاجمان چادرها و کلبه‌های اهالی را هم ویران کرده‌اند و احشام آنها را به غارت برده‌اند. رسانه‌ها شمار مهاجمان را ۱۰۰ نفر اعلام کرده که سوار بر موتورسیکلت به منطقه موپتی حمله کرده‌اند. انگیزه مهاجمان انتقام از مردم به‌دلیل حمایت از ارتش و گروه‌های کمکی روسیه عنوان شده است.

جریمه تبلیغ نژادی و جنسیتی فیس بوک

متا شرکت مادر فیس بوک علاوه بر پرداخت جریمه به دولت امریکا، پذیرفته تا شیوه ثبت تبلیغات در فیس بوک را تغییر دهد. طبق مستندات دولت امریکا تکنولوژی مورد استفاده برای تبلیغ در این شبکه اجتماعی به‌گونه‌ای است که آگهی‌دهنده می‌تواند با انتخاب گروه هدف، مشخص کند تبلیغ روی صفحه فیس بوک چه افرادی قابل مشاهده باشد. با توجه به اینکه امکان تنظیم «گروه هدف» با استناد به فاکتورهایی همچون جنسیت، رنگ پوست، تعلق اجتماعی، مذهب، وضعیت تأهل و حتی معلولیت فرد وجود دارد، این می‌تواند مصداق تبعیض نژادی و جنسیتی باشد. اکنون متا برای بسته شدن پرونده، علاوه بر آمادگی برای پرداخت حدود ۱۱۵ هزار دلار جریمه، در نظر دارد ساختار تبلیغاتی فیس بوک را اصلاح کند. وزارت مسکن و امور شهری امریکا در ماه مارس ۲۰۱۹ با شکایت از فیس‌بوک، این شبکه اجتماعی را متهم کرد که گزینه‌های انتخاب هدفمند آگهی مسکن به‌گونه‌ای بوده که در عمل موجب محروم شدن گروه‌هایی از مشاهده این آگهی‌ها شده است. گروه‌هایی نظیر متولدین خارج از امریکا، غیرمسیحیان، علاقه‌مندان به فرهنگ‌ لاتین و افرادی که نسبت به در دسترس بودن ساختمان برای افراد‌ دارای معلولیت ابراز تمایل کرده بودند، از جمله گروه‌هایی بوده‌اند که شانس برابر از آنها در مشاهده آگهی مربوطه گرفته شده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7938/4/617542/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها