در گفت‌و‌گو با رضا بدرالسماء، نقاش مجموعه «سرود اسلام» مطرح شد

زیباسازی اذان شیعی با نقش و نگار ایرانی


سیده مریم‌سادات گوشه/ نزدیک دو سال است که روی پروژه «سرود اسلام» کار می‌کند. 10 تابلو نقاشی در ابعاد 7757 که با تکنیک رنگ و گواش کشیده است و کار خوشنویسی آثار که به‌صورت شکسته نستعلیق توسط محمدرضا رحیمی نوشته شده است. آثاری از جنس بانگ اذان. داستان این 10 تابلو همان آوای با شور و جذبه دلپذیری است که مسلمانان را به پرستش معبود دعوت می‌کند. همان بانگ رستاخیز عشق و دلدادگی است. رضا بدرالسماء نقاش پیشکسوت که بیشتر عمر و لحظات زندگی‌اش را صرف خلق آثار مذهبی و  تصاویر مربوط به شهدا کرده، مجموعه «سرود اسلام» را برای اولین بار در اختیار روزنامه ایران قرار داده است. او درباره انگیزه خلق این مجموعه آثار به «ایران» می‌گوید: «علاقه وافری که به نقاشی دارم از یک‌سو و از طرفی امر مهم اذان که ائمه اطهار خیلی به آن سفارش کرده‌اند و احادیث بسیاری در خصوص اذان گفته‌اند، باعث شد این بار راجع به اذان کار کنم. بخصوص اینکه این تصاویر با صدای زیبای اذان عجین شود قطعاً جذابیت اذان را دوچندان خواهد کرد. کلیپی با همین تصاویر و تابلوهای من در ماه مبارک رمضان ساخته شد ولی هنوز منتشر نشده و قرار است بزودی از شبکه یک سیما به هنگام اذان پخش شود. چه خوب است که بتوانیم با تصاویر زیبا صدای اذان را همراه کنیم و تصاویری را که در رابطه با همان اذکار است ببینیم.»
بدرالسماء در ادامه توضیح می‌دهد: «انگیزه دیگرم به‌خاطر بی‌حرمتی‌هایی بود که جهان غرب به ساحت اسلام و پیغمبر آخرالزمان انجام دادند و بیشتر اهانت‌شان را هم در قالب کارهای هنری انجام دادند. خوشبختانه هنر ما خیلی غنی است و می‌توانیم با هنر نگارگری ایرانی بهترین جواب را داشته باشیم. خداوند به من توفیق داد که بتوانم این ده اثر را کار کنم. این آثار در اصل پرچم اسلام یا سرود اسلام است.»
این هنرمند درباره شیوه کارش می‌گوید: «شیوه کارم با سبک نقاشی نگارگری ایرانی است و با الهام از نقوش ایرانی است و گل طبیعی هم همراه این نقوش آمده تا جذابیت اثر دوچندان شود و این به خاطر این است که نسل معاصر بهتر بتواند با اثر ارتباط برقرار کند.»
او راجع به جزئیات آثارش توضیح می‌دهد: «از این ده اثر دو اثر شهادتین است که در مورد حضرت پیغمبر گفته می‌شود.«اشهد ان محمداً رسول الله»که یکی گنبد خضرا و گنبد حرم حضرت رسول در اثر نشان داده می‌شود و دومی با زمینه رنگ سبز که نشانه گنبد خضرا است و ظرف گلی که کنار این نقوش دیده می‌شود و دو اثر هم برای شهادت دادن به جانشین حضرت پیغمبر، امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است. در تابلوی «اشهد ان علیاً ولی‌الله»  روز عید غدیر نشان داده می‌شود و در حقیقت تذکری است که هر بار اذان را می‌گوییم و می‌شنویم یادآور روز عید غدیر است و این یکی از مهم‌ترین ارکان اسلام است تا بتوانیم این روز را هر چه بیشتر زنده نگاه داریم و بیشتر یادآوری شود.»
او درباره تابلو «اشهد ان علیاً حجت‌الله» می‌گوید: «یادآور صحن و بارگاه حضرت امیرالمؤمنین(ع) است و همچنین در تابلو اشهد ان لا اله‌ الا الله هم خانه خدا دیده می‌شود و اشاره به تولد حضرت امیرالمؤمنین(ع) که یکی از معجزات بزرگ است که در مورد ایشان رخ داد و دشمنان سعی در انکار آن دارند. ان شاالله بتوانیم هر چه بیشتر این معجزه الهی؛ تولد حضرت علی(ع) در خانه کعبه را نشان دهیم.»
بدرالسما معتقد است که باید آثاری که اشاعه فرهنگ نماز می‌کنند را بیشتر اشاعه داد تا اثر بیشتری بخصوص در نسل جوان بگذارد. او در پایان می‌گوید: «من از مسئولان می‌خواهم دلسوزانه همراهی کنند و در مورد نشر این آثار بخصوص اذان بیش از گذشته همراهی و کار کنند و هر جا صلاح می‌دانند بیشتر دیده شود و نشر یابد. موقع اذان از صدا و سیما و شبکه‌های مجازی پخش شود و حتی می‌توانند جاهایی که مناسبت دارد، اذکار اذان و تصاویرش را پخش کنند تا دلنشین و زیبا‌تر شود.»
این هنرمند معتقد است که چاپ این آثار در کتاب‌های درسی بچه‌ها هم می‌تواند آنها را از زمان طفولیت با اذان آَشنا کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7939/23/617607/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها