اخبـــــــــار


رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد
اصلاح ساماندهی معتادان متجاهر روی میز

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مدیران بهزیستی درها را باز گذاشته‌اند تا از ظرفیت‌های نخبگانی و مردمی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده کنند.
به گزارش ایسنا، علی‌محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: آسیب‌های حاشیه‌نشینی، یکی از ۵آسیب مهم اجتماعی و از چالش‌های اساسی نظام در بعد اجتماعی است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور از وجود ۱۳میلیون نفر حاشیه‌نشین در سطح کشور خبر داد و گفت: این آمار تکان‌دهنده، نتیجه عدم توازن در توسعه و عدم اجرای طرح‌های تفصیلی پایدار در شهرها است.
وی با اشاره به تحولات مدیریتی در سازمان بهزیستی کشور، گفت: مدیران بهزیستی درها را باز گذاشته‌اند تا از ظرفیت‌های نخبگانی و مردمی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده کنند.
وی ضمن اشاره به ردیف بودجه مجلس برای مناطق کم‌برخوردار کشور، گفت: ستاد حاشیه‌ شهر از طریق برش استانی این اعتبارات، موضوع را پیگیری کنند که کارهای موازی صورت نگیرد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور درخصوص ساماندهی معتادان متجاهر در حاشیه‌ شهر گفت: ساماندهی معتادان متجاهر تحت نظارت ستادی اداره می‌شود که به دستور رئیس‌جمهور تشکیل شده و ۲۰دستگاه در آن عضویت دارند. این ساماندهی فرایند بسیار پیچیده‌ای دارد و یک زنجیره‌ مفصل و بلندمدت است و بهزیستی در حال تهیه لایحه‌ای برای این موضوع است که هدف آن اصلاح قانون موجود می‌باشد و در آینده به دولت خواهد رفت. باید یک نگاه و راهکار واحد و برنامه‌ریزی شده در این زمینه بین مسئولان باشد که کار به نتیجه‌ مطلوب برسد.
وی همچنین از راه‌اندازی سامانه میز خدمت در بهزیستی کشور خبر داد و گفت: در این سامانه، افراد کد پیگیری می‌گیرند که بتوانند موضوع و مشکل خود را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کنند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان درخصوص مناسب‌سازی محیطی، گفت: مناسب‌سازی، یک ستاد کشوری دارد که رئیس آن وزیر کشور است و بهزیستی دبیر این ستاد می‌باشد و در برش‌های استان و شهرستان، فرمانداران نیز باید فعالانه‌تر در این زمینه وارد شوند تا کار با سرعت مناسب‌تری پیش برود.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی خبرداد
فعالیت ۱۱۷۰ مرکز مشاوره در کشور

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از آمادگی بهزیستی در تأمین مداخلات تخصصی روانشناختی انواع دعاوی طلاق از جمله طلاق‌های یک‌طرفه، خبر داد و گفت: اکنون بهزیستی از طریق سامانه تصمیم، فقط در دعاوی طلاق‌های توافقی مداخله می‌کند که نتیجه مطلوبی داشته است.
بهزاد وحیدنیا به ایرنا، گفت: بهزیستی در صورت تأمین منابع می‌تواند در سایر دعاوی مرتبط با زوجین نیز مداخله کند چراکه این سازمان زیرساخت‌های لازم تخصصی، ظرفیت پاسخ‌دهی در مراکز مشاوره در تمام شهرستان‌های کشور و ظرفیت سامانه‌ای گردش کار مشاوره‌های خانواده را دارا است.
وی تصریح کرد: مداخله روانشناختی در طلاق توافقی مداخله‌ای سخت است و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد چون دو طرف برای طلاق توافق کرده‌اند اما در طلاق‌های یک‌طرفه، حداقل یک طرف به دنبال ترمیم روابط است و می‌توان مداخلات تخصصی بهتری انجام داد. 
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به موضوع مشاوره روانشناختی خانواده خاطرنشان کرد: به استناد قوانین موضوعی بند ۱۰۴ قانون ششم توسعه و تبصره ۱۶ قانون حمایت از خانواده، مراکز مشاوره خانواده در تعامل با قوه قضائیه، دعاوی مربوط به طلاق‌های توافقی را مدیریت می‌کنند و خدمات مشاوره‌ای را برای زوجین در آستانه طلاق ارائه می‌دهند و ۱۱۷۰مرکز مشاوره تحت نظارت سازمان بهزیستی در این موضوع مشارکت دارند. وحیدنیا افزود: خدمات مشاوره‌ای در تمام شهرهای بالای ۵۰هزار نفر ارائه می‌‌شود و ظرفیت تأمین ارائه خدمات مشاوره‌ای به شهرهای کمتر از ۵۰هزار نفر را هم داریم اما اجرای آن منوط به تأمین بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه است.
وی اضافه کرد: در طلاق توافقی در ۵استان مداخله داشتیم که دستاوردهای مطلوبی در سازش اولیه در پی داشت. از سال ۹۵ در تعامل سه‌جانبه بین شورای اجتماعی کشور، قوه قضائیه و بهزیستی برای مداخلات طلاق توافقی، میزان سازش اولیه زوجین روبه رشد بوده و به نظر می‌‌رسد خدمات به مرور کیفی‌تر شده است. وحیدنیا گفت: سازمان بهزیستی کشور تلاش دارد برای پایداری سازش و مراقبت بعد از سازش‌ها، پیشنهاداتی در قالب برنامه ملی به سازمان امور اجتماعی ارائه کند.
براساس آخرین آمار موجود، تنها در فصل پاییز ۱۴۰۰، جمع طلاق ۵۰هزار و ۸۴۹مورد بوده است. 

طی دوسال گذشته؛
۳ میلیون همپوشانی بیمه‌ای رفع شد

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی گفت:  سه میلیون همپوشانی بیمه‌ای در دو سال گذشته رفع شد.  از زمان اجرای این قانون، اگر فردی چند دفترچه بیمه داشته باشد به هر مرکزی که برای درمان مراجعه کند، سیستم این هشدار را می‌دهد که او باید از یک حمایت درمانی برخوردار باشد.
محمد محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: به استناد ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه و قوانین بودجه سنواتی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مکلف به رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای بودیم. اتفاقاً اولین گام‌ها را سازمان تأمین اجتماعی برداشت و اقداماتی را به این منظور در دستور کار قرار داد. وی افزود: با اجرای طرح نسخه الکترونیک و عدم تمدید فیزیکی دفترچه‌های بیمه درمان از اسفند ۱۳۹۹ پیگیری این امر قوت گرفت.
مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای را انجام داده‌ایم اظهار کرد: طی دو سال گذشته ( سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ )  بیش از سه میلیون همپوشانی میان صندوق‌های بازنشستگیِ تأمین اجتماعی، تأمین اجتماعی نیروهای مسلح ، یا بیمه سلامت برطرف شده است. به عبارتی سه میلیون نفر که  دارای دو دفترچه (بیمه‌ای )بودند با اعمال این قانون، فقط از یک دفترچه درمانی و به عبارت دیگر از یک استحقاق درمان استفاده می‌کنند.
محمدی افزود: ساماندهی چند دفترچه بیمه‌ای‌ها به نفع همه صندوق‌های بیمه‌گر بود، به عنوان مثال موارد بسیاری داشتیم که زن و شوهر هر دو حقوق‌بگیر یا بازنشسته و هر کدام تحت پوشش یک صندوق بودند و زن علاوه بر دفترچه بیمه خودش، از محل تبعه همسرش  دفترچه گرفته بود. زمینه‌ای فراهم شد تا فرد خودش به ما اعلام کند که مایل است از کدام دفترچه بیمه استفاده و دیگری را حذف کند.
وی با بیان اینکه از زمان اجرای این قانون، اگر فردی چند دفترچه بیمه داشته باشد به هر مرکزی که برای درمان مراجعه کند، سیستم این هشدار را می‌دهد که او باید از یک حمایت درمانی برخوردار باشد؛ در این صورت یا تحت پوشش تأمین اجتماعی  یا تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار می‌گیرد. کل همپوشانی‌ها را برطرف کرده‌ایم، اما این روند ادامه‌دار است و مرتب رصد می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7940/22/617678/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها