برگ‌هایی از شناسنامه تاریخ هنر مدرن ایران


آندره امریچ هنرمند آلمانی امریکایی معتقد است که «هیچ‌کس به یک اثر هنری به اندازه لباس، سرپناه یا غذا احتیاج ندارد. اما آنچه هنگام عبور شما از کنار یک گالری هنری روی می‌دهد این است که تصویری را می‌بینید و آن را می‌خواهید. خرید آثار هنری چیزی است شبیه به تجربه اولین سلام عاشقانه؛ لحظه‌ای که اثر با شما سخن می‌گوید.»
هنر، در کلی‌ترین معنای جهانی خود به عنوان پدیده‌ای شناخته می‌شود که تلاش می‌کند تا ورای رویدادهای روزمره گام بردارد و بسیاری اوقات هنر معاصر در نگاه اول معنای چندان آشکاری نداشته و هدف قابل درکی را آشکار نمی‌کند، اما در عین حال هنر همواره در همه جوامع بشری در اشکال مختلف حضور داشته و این ادعا که همه افراد هنرمند نیستند یا همه افراد توانایی ادراک یا تحسین آثار هنری را ندارند به هیچ وجه از اهمیت حضور آن در زندگی روزمره بشر نمی‌کاهد.
همراه با توسعه گالری‌ها و شکل‌گیری بازار هنر به شکل حرفه‌ای طی چند دهه گذشته در ایران فرهنگ مجموعه‌داری نیز رشد و ارتقا یافته است. جمع‌آوری آثار هنری پدیده‌ای عمیقاً شخصی و بازتابی از سلایق فرد است و در همین راستا افراد رویکردهای گوناگونی در جمع‌آوری مجموعه‌های خود اتخاذ می‌کنند. برخی تمرکز مجموعه را بر یک بازه تاریخی یا فرهنگی خاص و برخی روی ارزش و اعتبار آثار قرار می‌دهند. آنچه در این میان اهمیت شاخصی دارد، درک مجموعه‌داران آثار هنری نسبت به ارزش هنر و فرهنگ برای جامعه (از لحاظ معنوی و مادی) است. مجموعه‌داران با خرید آثار به صورت مستقیم و یا در بازار ثانویه در نقش حامیان فرهنگی به تقویت صنعت هنر، رشد هنرمندان نوپا و حمایت از هنرمندان شناخته شده برای ادامه مسیر هنری و همچنین استمرار چرخه اقتصاد هنر کمک می‌کنند. علاوه بر این بر اساس آخرین داده‌های دفتر تحلیل اقتصادی و صندوق حمایت ملی از هنر در ایالات متحده، آثار هنری بخش حیاتی از چرخه اقتصاد جهان هستند. درحالی که بحران‌های اقتصادی گوناگونی جهان را دستخوش نوسانات متعددی می‌کنند، آگاهی از نقش هنر در تولید ناخالص ملی اهمیت بالایی پیدا می‌کند.
گالری آرتیبیشن نخستین بار در سال 1397 نمایش آثار «کلکسیونر» را با نگاه به اهمیت و اثرگذاری فرهنگ مجموعه‌داری و توجه به اقتصاد هنر راه‌اندازی کرد و اکنون از روز جمعه، 3 تیر ماه 1401، یازدهمین دوره نمایشگاه «کلکسیونر» را با نمایش آثاری از اساتید هنر مدرنیسم ایران برگزار می‌کند. سلسله نمایشگاه‌های کلکسیونر طی سال‌های گذشته شروعی برای همکاری مجموعه‌داران، هنرمندان و گالری‌داران حرفه‌ای شد تا نمایشی از آفرینش‌های ناب هنر معاصر ایران را فراهم آورد که برخی از این آثار در یک دهه اخیر خلق شده‌اند و شماری به نیم‌ قرن گذشته بازمی‌گردند. طی هر دوره کلکسیونر جامعه بزرگتری از مجموعه‌داران و گالری‌داران، تأثیرگذارترین هنرمندان مدرن تا هنرمندان سرشناس معاصر را گرد هم می‌آورند تا با همراهی و همیاری یکدیگر محدودیت‌های بازار سنتی را از میان برداشته و به ارائه آثاری از هنر ایران می‌پردازند تا فضایی برای انتخاب درست سرمایه‌گذاران با ریسک کمتر ایجاد ‌کند. در یازدهمین دوره این نمایشگاه با عنوان «کلکسیونر مدرن»، آثاری از صادق تبریزی، میرعبدالرضا دریابیگی، طلیعه کامران، گارنیک درهاکوپیان، پرویز تناولی، ژازه تباتبایی، محمدعلی ترقی‌جاه، منوچهر نیازی، آیدین آغداشلو، محمد احصایی، حسین محجوبی، نصرالله افجه‌ای، جلال شباهنگی، علی‌اکبر صادقی، قاسم حاجی‌زاده، علی‌رضا اسپهبد، پرویز کلانتری، توکل اسماعیلی (مش‌اسماعیل) و ناصر اویسی به نمایش درخواهد آمد. همه این نام‌ها جزء چهره‌های معتبر و پیشرو  هنر مدرن و معاصر ایران محسوب می‌شوند.
در این نمایشگاه که هر بار با اتخاذ یک رویکرد برگزار شده، این بار آثاری از هنرمندان شاخص ادوار مختلف هنر مدرن ایران عرضه می‌شود. در یازدهمین دوره‌ از «کلکسیونر» آثاری دیگر از هنرمندان مدرنیست برای بار دوم به نمایش در می‌آید.
آثار منتخب در این نمایشگاه به‌ مانند آثار 10 دوره گذشته نه فقط ارزش هنری‌شان را تثبیت کرده‌اند بلکه در عین‌حال اهمیت و ارزش سرمایه‌گذاری در هنر را نیز در بطن خود دارند. هر اثر از «کلکسیونر مدرن» علاوه بر اینکه از منظر زیبایی‌شناسی ارزشمند و چشم‌نواز است، به عنوان بخشی از شناسنامه تاریخ هنر ایران نیز به شمار می‌آید و برای فردا، ماندگار و پیامی از هنر سال‌های پیشین است. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7940/24/617688/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها