با برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت

صادرات مرغ ایرانی به عراق با حمایت دولت


امین محمودی
 خبرنگار
از ابتدای سال‌جاری تاکنون به‌ صورت میانگین مرغداران 120 تا 130 میلیون قطعه جوجه‌ریزی کرده‌اند. پس از اصلاح نرخ ارز ترجیحی در کشورمان مرغداران از فروش محصول تولیدی خود نگران شدند به همین دلیل دولت سیزدهم به‌ سرعت حمایت‌های زیادی از مرغداران انجام داد تا آنها بتوانند با فراغ‌بال به ادامه تولید خود برای تنظیم بازار و تأمین امنیت غذایی کشورمان بپردازند.
از 20اردیبهشت سال‌جاری تاکنون دولت ابتدا و برای اولین‌بار در کشور تسهیلات 20هزار میلیارد تومانی را با بهره ۱۰درصد، بخشی با بهره ۱۲درصد و بخش دیگری از آن را با بهره ۱۵درصد به تولیدکنندگان و مرغداران اعطا کرد. سپس شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد برای جلوگیری از هرگونه زیان فعالان این صنعت، علاوه‌ بر خرید تمامی مرغ مازاد موجود در بازار با قیمت مناسب، جوجه یک روزه مازاد در کشور را نیز خریداری خواهد کرد.
اقدام بعدی وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از مرغداران، آزاد‌سازی صادرات این محصول و سپس صفر کردن تعرفه صادرات مرغ بوده است، به طوری که آزاد‌سازی صادرات مرغ از 10خرداد سال‌جاری و صفر شدن تعرفه صادراتی این محصول از هفته گذشته رسماً آغاز شد.
طی یک ماه اخیر عراق، افغانستان و قطر مهم‌ترین مقاصد صادراتی مرغ کشورمان بوده‌اند ولی با این حال طی یک هفته اخیر برخی خبرها حاکی از ممنوعیت واردات این محصول به عراق و برنداشته شدن تعرفه صادراتی آن بود اما با این حال تجار و فعالان مرتبط با صنعت مرغ این اخبار را تکذیب کردند و معتقدند بازار عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌تواند بازار مناسبی برای صادرات مرغ کشورمان باشد.
تاکنون چقدر مرغ صادر شده است؟
آنطور که پیدا است با توجه به افزایش زیرساخت‌های صنعت مرغداری در کشورمان، مرغداران می‌توانند ماهانه 60هزار تن مرغ به دیگر کشورها صادر کنند با این حال رسماً اجازه صادرات 5هزار تن مرغ به‌ صورت ماهانه و اجازه صادرات 25هزار تن مرغ به‌ صورت شفاهی توسط ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی به مرغداران داده شده است. در همین خصوص رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: خوشبختانه از هفته گذشته عوارض نیم‌درصدی صادرات مرغ توسط گمرک برداشته شده  که همین امر می‌تواند به افزایش صادرات مرغ منجر شود.
وی افزود: در 20روز گذشته 3هزار و 750تن مجوز صادرات مرغ در کشور صادر شده که عمده این صادرات به عراق و افغانستان صورت گرفته است.
صادرات مرغ به عراق ممنوع نشده است
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: تاکنون به‌ صورت رسمی نامه‌ای از وزارت جهاد کشاورزی عراق مبنی بر ممانعت از واردات مرغ و تخم‌مرغ ایران صادر نشده است.  جهانبخش سنجابی‌شیرازی گفت: چنانچه این موضوع از منابع موثق و رسمی عراقی اعلام شود مسلماً مراجع ذیربط کشورمان آن را اطلاع‌رسانی خواهند کرد. وی می‌گوید: چندی قبل دامپزشکی مرز «مندلی» عراق در توصیه شفاهی به مدیر آن گذرگاه مرزی جلوگیری از واردات مرغ و تخم‌مرغ از کشورمان را مطرح می‌کند، با توجه به اینکه این توصیه منبع رسمی نداشته با پیگیری رایزن بازرگانی کشورمان در عراق مشکل برطرف شده و صادرات کامیون‌های حامل مرغ و تخم‌مرغ ایرانی به عراق که دارای مجوز بودند صورت می‌گیرد.
تعرفه صادرات مرغ صفر درصد است
روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: تعرفه صادرات مرغ و تخم‌مرغ همانند شیرخشک صنعتی و خامه فله‌ای تا پایان سال توسط ستاد تنظیم بازار لغو شده است.
گفتنی است قیمت کنونی هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌ها ۸هزار تومان کمتر از نرخ مصوب است و به طور متوسط 45 تا 52هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7940/12/617718/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها