اقتصاد ایران و روسیه بهم گره خورده است


بسیاری از تجار و بازرگانان اعتقاد دارند که اقتصاد ایران و روسیه با یکدیگر گره خورده است و از همین رو باید بخش خصوصی دو کشور از پوسته خود خارج شوند و برای توسعه روابط برنامه‌ریزی کنند.
طی این مدت سیاستگذاران ایران و روسیه سر یک میز نشستند و در مورد توسعه روابط مذاکرات جدی انجام دادند و همچنین هدف‌گذاری کردند که ظرف یک سال و نیم آینده و با برنامه‌ریزی که در دستور کار وجود دارد سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال در روابط تجاری ایران و روسیه حاصل شود. از این‌رو زمان آن رسیده که بخش خصوصی دو کشور سر یک میز بنشینند و درباره چگونگی همکاری‌ها، مذاکرات خود را آغاز کنند.
2 تیرماه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه که به ایران آمده، گفت: وظیفه ما است که روابط فیمابین را گسترش دهیم، در شرایطی که تحریم‌های امریکا و کشورهای اقماری مانع توسعه پویای روابط دو کشور شده است. با وجود همه این تبعیض‌ها تجارت ایران و روسیه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۴ میلیارد دلار رسید و امسال نیز این روند مثبت است و هر کاری صورت می‌دهیم که از این روند حمایت شود.
در این مسیر(افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه) سیاستگذاران داخلی و بخصوص سازمان توسعه تجارت با تمام بازرگانان و فعالان اقتصادی همکاری دارند و در سفرهایی که علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت به روسیه داشته، سعی شده که زیرساخت‌ها و مذاکرات برای همکاری بخش خصوصی دو کشور در حوزه‌های صنایع غذایی، دارو، صنایع ساختمانی، کیف و کفش و پوشاک فراهم شود.
حسین پیرمؤذن، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل نیز از توافق‌های اولیه اتاق بازرگانی اردبیل و اتاق بازرگانی مسکو برای ایجاد مرکز تجاری ایران در مسکو خبر داد و گفت: در دیدار اعضای اتاق بازرگانی اردبیل با اعضای اتاق بازرگانی روسیه در شهر مسکو راهکارهای توسعه همکاری دو کشور بررسی شد. همچنین در این دیدارها برای ایجاد مرکز تجاری و نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی در کشور روسیه اعلام آمادگی شد.
به گفته او، اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری به‌صورت مستمر، توسعه همکاری‌های بانکی و بیمه‌ای و گمرکی، پیگیری‌های لازم برای امضا و توافق‌های نهایی گمرکات دو کشور برای انعقاد تعرفه‌های ترجیحی، توسعه همکاری‌های مرکز داوری اتاق بازرگانی مسکو و اتاق بازرگانی ایران در انعقاد قراردادهای تجاری و ثبت شرکت و رسیدگی به اختلافات و دعاوی فعالان اقتصادی دو کشور از دیگر توافق‌های هیأت تجاری استان اردبیل در مسکو بود. رئیس اتاق بازرگانی اردبیل خاطرنشان کرد: همکاری برای عقد قراردادهای خواهرخواندگی، تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران روسی برای اتصال راه‌آهن اردبیل - مغان به‌صورت فاینانس، سرمایه‌گذاری مشترک برای ایجاد پایانه صادراتی و سورتینگ و بسته‌بندی محصولات کشاورزی و غذایی و گلخانه‌ای در منطقه مغان اردبیل هم در این دیدارها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. پیرمؤذن اضافه کرد: تلاش برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و توسعه حمل دریایی از طریق بنادر ایران به بنادر ماخاچ قلعه و آستراخان روسیه از طریق به کار گرفتن کشتی‌های رو رو به‌صورت خرید و یا استیجاری در دریای خزر، توسعه همکاری‌های دو اتاق برای بازاریابی و مارکتینگ و برند‌سازی و قراردادهای تجاری محصولات تولیدی ایران با فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه هم از دیگر توافق‌های هیأت تجاری بود. رئیس اتاق بازرگانی اردبیل همچنین با اشاره به دیدار این هیأت با رئیس بانک میر بیزینس بانک مسکو گفت: در این دیدار ضمن اشاره به مشکلات تعهدهای ارزی صادرکنندگان و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به‌دلیل تحریم‌های بانکی، لزوم اقدامات و ایجاد مکانیزم‌های لازم بانک مرکزی و بیزینس بانک برای انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل کشور مطرح و مقرر شد با توجه به بخشنامه اخیر دولت برای رفع تعهدات ارزی و فروش ارز به قیمت توافقی به صرافان رسمی، مسئولان بانک تمهیداتی برای انتقال ارز با حداقل کارمزد اتخاذ کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7940/12/617719/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها