ژوزه مورایس پرتغالی سرمربی سپاهان شد

دستیار مورینیو با کلی افتخار و جام


آدرینا ورشینگر/ پازل سرمربیان حاضر در لیگ بیست و دوم کامل شد. چرا که سپاهان هم سرمربی جدیدش را شناخت. چهارشنبه 18 خرداد بود که محرم نویدکیا از ادامه حضور روی نیمکت زردپوشان اصفهانی کناره‌گیری کرد و باشگاه سپاهان هم با قبول استعفای او، جذب سرمربی جدید را در دستور کار خود قرار داد. در این میان و پس از گزینه‌هایی مانند فیلیکس ماگات که نام‌شان برای هدایت این تیم مطرح شده بود، ژوزه مورایس مربی ۵۶ ساله پرتغالی، با قراردادی 3 ساله هدایت تیم فوتبال سپاهان را بر عهده گرفت. این مربی در شرایطی در فصل آینده روی نیمکت این تیم می‌نشیند که از کارنامه‌ای قابل قبول و پربار برخوردار است. دبل قهرمانی در K لیگ کره جنوبی در فصول
 ۱۹-۲۰۱۸ و ۲۰-۲۰۱۹، قهرمانی در جام حذفی کره جنوبی در فصل ۲۰-۲۰۱۹ به همراه چونبوک هیوندایی موتورز، قهرمانی لیگ برتر عربستان در فصل ۲۱-۲۰۲۰ به همراه الهلال و کسب مقام قهرمانی سوپر کاپ عربستان در فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به همراه الشباب از جمله افتخارات این سرمربی در فوتبال آسیاست. ضمن اینکه لیگ دسته اول فوتبال تونس در فصل ۱۰–۲۰۰۹ به همراه اسپرانس تونس از دیگر موفقیت‌های مورایس است. این مربی که نام کاملش «ژوزه مانوئل فریرا ده» است، کار مربیگری را یک سال بعد از پایان دوران زودهنگام فوتبال خود با مربیگری در تیم جوانان بنفیکا در سال 1991 آغاز کرد و تا سال 1999 در این تیم بود و پس از آن در بنفیکا B، اشتوریل پرایا، وستفالیا هرنه و درسدنر به مربیگری پرداخت. مورایس هدایت سانتاکلارا، در آسیریسکا نیز به مربیگری پرداخت و در الفیصلی و در الحزم عربستان هم کار کرد. ضمن اینکه روی نیمکت الملعب تونس و تیم ملی یمن نیز نشست. همچنین او در آنتالیا اسپور، آ. ا. ک، بارنزلی و کارپاتی لووف اوکراین نیز کار کرده است.
9 قهرمانی به همراه مورینیو
نقطه پررنگی که در کارنامه مربیگری مورایس دیده می‌شود، حضور او در تیم‌های مختلف به‌عنوان دستیار هم نام و هم وطنش ژوزه مورینیو است. این مربی پرتغالی در فصل 4-2003 که آقای خاص سرمربی پورتو بود، دستیار او در این تیم شد و با اژدهایان به قهرمانی لیگ برتر پرتغال و لیگ قهرمانان اروپا در آن فصل رسید. مورایس در فصل 10-2009 نیز در اینتر دوباره دستیار مورینیو شد و با او قهرمانی سری A، جام حذفی و سوپرجام ایتالیا و لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. او در ادامه با مورینیو به رئال مادرید رفت و تا سال 2013 با او در این تیم بود. مورایس با کهکشانی‌ها و مورینیو به قهرمانی کوپا دل ری 11-2010، لالیگا 12-2011 و سوپرجام اسپانیا 2012 رسید. همکاری مورایس و مورینیو در چلسی هم ادامه یافت و آنها در فصل‌های 14-2013 و 16-2015 روی نیمکت آبی‌های لندنی کنار هم بودند که آخرین همکاری‌شان با هم بوده است. در مجموع مورایس در 4 تیم دستیار مورینیو بوده و به همراه هموطن مشهور پرتغالی‌اش به 9 قهرمانی با 3 تیم رسیده است.
 جدال مورایس با ساپینتو، سوژه داغ پرتغالی‌ها
اما انتخاب مورایس به‌عنوان سرمربی سپاهان بازتاب زیادی در رسانه‌های پرتغالی داشت. نشریه «اوجوگو» در این باره نوشت: «مورایس بعد از مربیگری در الهلال عربستان، راهی ایران شده و هدایت سپاهان را برای مدت 3 سال برعهده گرفته است. او در این فصل باید با ریکاردو ساپینتو هموطنش در لیگ ایران رقابت کند که در این فصل هدایت استقلال تیم قهرمان لیگ ایران را برعهده دارد.» نشریه «observador»پرتغال در این زمینه، نوشت: «مورایس که دستیار مورینیو در اینترمیلان، چلسی و رئال مادرید بود، با 4 قهرمانی در کارنامه‌اش پا به ایران گذشته تا پنجمین عنوان قهرمانی اش را کسب کرد. مورایس در آخرین ماجراجویی اش در لیگ عربستان که برای مدت کوتاه 3 ماهه بود، موفق شد جام قهرمانی را در پایان فصل با الهلال بالای سر ببرد.» سایت «noticiasaominuto» نوشت: «ساپینتو پیشنهاد سپاهان را برای مربیگری رد کرد و این امر باعث شد تا مسئولان باشگاه ایرانی به سوی مورایس سوق داده شوند. او بعد از دوران مربیگری پرفراز و نشیب خود این بار ایران را برای ماجراجویی جدیدش انتخاب کرد. پاسخ منفی ساپینتو به سپاهان را می‌توان دلیل اصلی انتقال مورایس به ایران دانست.»

برش
انتخاب مربی سی‌و یکم دنیا از بین 143 مربی

مورایس با کارنامه‌ای پرافتخار به سپاهان آمده و هدایت تیمی را بر عهده گرفته که در 7 فصل گذشته ناکام بوده است. البته اصفهانی‌ها در لیگ‌های هجدهم و بیستم با امیر قلعه‌نویی و نویدکیا تا آستانه قهرمانی هم پیش رفتند اما به آن نرسیدند و حالا مورایس که به جای کاپیتان محبوب اصفهانی‌ها مسئولیت هدایت طلایی‌پوشان اصفهانی را برعهده گرفته مأموریت بسیار دشواری را برعهده گرفته است؛ چرا که هواداران این تیم فقط به قهرمانی فکر می‌کنند و کسب عنوان اول است که آنها را راضی می‌کند. این در حالی است که سپاهان تعدادی از ستاره‌های سرشناس خود مانند دانیال اسماعیلی فر، سروش رفیعی، گئورگی گولسیانی و سجاد شهباززاده را از دست داده و هنوز بازیکن شاخصی را هم جذب نکرده است. البته باشگاه سپاهان ‌اعلام کرده‌ فرایند انتخاب خوزه مورایس را بعد از بررسی رزومه بیش از ۱۴۳ سرمربی و برگزاری جلسات ویدیو آنلاین از طریق اینترنت با ۲۳ سرمربی دنیا انجام داده است و حالا باید دید این مربی می‌تواند موفقیت‌هایش را در سپاهان هم تکرار کند یا خیر. طی سال‌های اخیر مربیانی نظیر استانکو پوکله‌پوویچ کروات، ادسون تاوارس برزیلی، لوکا بوناچیچ کروات، جوروان ویرای برزیلی ، انگین فیرات آلمانی، ایگور استیماچ و زلاتکو کرانچار در سپاهان به‌عنوان سرمربی حضور داشته‌اند و حالا پس از لیگ هفدهم که هدایت سپاهان برعهده کرانچار فقید بود، بار دیگر هدایت طلایی‌پوشان اصفهانی برعهده یک مربی خارجی گذاشته شده است و هواداران امیدوارند با این مربی به ششمین قهرمانی تاریخ لیگ برتر دست پیدا کنند. جالب اینکه مورایس در رنکینگ جهانی مربیان که توسط سایت clubworldranking منتشر می‌شود در رده ۳۱ برترین مربیان جهان قرار دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7940/20/617730/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها