حسن روشن، پیشکسوت استقلال در گفت‌و‌گو با «ایران»:

آوردن مربی بدون نظر کمیته فنی اشتباه است


ما امثال رایکوف را دیده‌ایم و مربیان خارجی کنونی در مقابل اینها صفر هستند/ساپینتو انتخاب چندان درستی نبود

محمدمحمدی سدهی/ چهارشنبه گذشته تکلیف نیمکت استقلال مشخص شد و ریکاردو ساپینتو پرتغالی هدایت آبی‌ها را در لیگ برتر بیست و دوم برعهده خواهد داشت. پس از پیوستن این مربی به جمع آبی‌ها، تعدادی از پیشکسوتان باشگاه استقلال به اظهارنظر درخصوص ساپینتو پرداختند. این در شرایطی است که در میان خارجی‌های حاضر در تاریخ فوتبال ایران، نام چند مربی پرتغالی هم دیده می‌شود که مشهورترین آنها کارلوس کی روش، سرمربی سابق تیم ملی بود.
حسن روشن، مهاجم استقلال  دهه 50 و 60 در خصوص حضور ساپینتو در جمع آبی‌ها به خبرنگار «ایران» گفت: «شناختی از این مربی ندارم اما می‌توانیم امیدوار باشیم که استقلال این فصل بتواند مجدداً قهرمان شود، البته استقلال امسال کار سختی در پیش دارد ،چرا که هواداران این فصل هم قهرمانی می‌خواهند و هر مربی ای که می‌آید باید از سوی هواداران و مدیریت باشگاه حمایت شود، این مهم‌ترین موضوعی است که می‌تواند باعث تکرار قهرمانی استقلال شود.» البته او به نحوه انتخاب سرمربی جدید استقلال انتقاد دارد:«نحوه انتخاب سرمربی استقلال درست نبود چرا که آوردن مربی بدون نظر کمیته فنی کاملاً اشتباه است، زیرا استقلال کمیته فنی ندارد که بخواهد روی مربی نظر بدهد. روال به این صورت است که گزینه‌های مربیگری یک تیم در کمیته فنی بررسی می‌شود و این کمیته که اعضای آن جزو متخصصان فوتبال هستند، نظر نهایی را در خصوص بهترین گزینه اعلام می‌کنند و در این صورت با گزینه مورد نظر قرارداد امضا می‌شود. به نظر من ساپینتو انتخاب چندان درستی نبود.» این پیشکسوت باشگاه استقلال صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «مربیان خارجی در صورتی که یک بار با انتقاد هواداران، مربیان و مدیران مواجه شوند، به خانه برمی‌گردند. باید مدیران باشگاه با مربیان خارجی قرارداد بلندمدت امضا کنند و علاوه‌بر این باید خیلی سفت و سخت با این مربیان قرارداد ببندند تا این مربیان براحتی نتوانند جدا شوند و پس از آن برای تیم‌ها دردسر ایجاد کنند. این مربی شناختی از فوتبال ایران ندارد و اگر مربی خوبی باشد بتواند فصل بعد به شناخت برسد و کار خود را بدرستی انجام دهد.»
تاکنون چند مربی پرتغالی برای هدایت تیم‌های ملی و باشگاهی به کشور ما آمده‌اند که کارلوس کی روش (سرمربی تیم ملی) و تونی اولیویرا (سرمربی سابق تراکتور) جزو معروف‌ترین بودند و سایر مربیان پرتغالی عملکرد چندان خوبی در تیم‌های خود نداشتند. روشن در پاسخ به این سؤال که با توجه به عملکرد نه چندان خوب مربیان پرتغالی در ایران آیا ساپینتو می‌تواند استقلال را به موفقیت برساند؟ افزود:«بعید می‌دانم حداقل امسال این اتفاق بیفتد. کی روش یکی از مطرح‌ترین مربیان پرتغالی بود و من به شخصه او را قبول نداشتم. اگر کی روش مربی خوبی بود باید با وجود این همه استعداد در کشورمان 2 تیم ملی دیگر برای فوتبال ایران تربیت می‌کرد که این اتفاق نیفتاد. کی روش بازیکنان دورگه را از سراسر دنیا به تیم ملی آورد و به آنها بازی داد، در حالی که لیگ‌مان پر از استعدادهای خوب بود اما او لیگ ایران را قبول نداشت.» این پیشکسوت استقلال به مربیان خارجی سابق استقلال و تیم ملی اشاره کرد و گفت: «زدراکو رایکوف، سرمربی اهل یوگسلاوی جزو مربیان درجه یک بود که به استقلال آمد. نسل ما امثال رایکوف را دید و زمانی که او از ایران رفت تازه فهمیدیم که چه گوهری را از دست دادیم. این مربی به هیچ وجه با مربیانی که هم اکنون وارد لیگ‌مان می‌شوند قابل قیاس نیست و مربیان خارجی کنونی صفر هستند. رایکوف فوتبال ایران را متحول کرد.» روشن افزود:«فرانک اوفارل ایرلندی هم جزو مربیان خوبی بود که پیش از انقلاب به ایران آمد و هدایت تیم ملی را برعهده گرفت. او معمار فوتبال ایران بود. اوفارل وقتی بازی‌های تیم ملی تمام می‌شد، به همه استان‌ها می‌رفت و بازی‌های لیگ را زیرنظر می‌گرفت. این موضوع باعث می‌شد تا بهترین بازیکنان لیگ در تیم ملی حاضر شوند. این مربی هر 2 ماه یک بار با مربیان لیگ جلسه می‌گذاشت، این در حالی است که کی روش می‌گفت مربی ایرانی صفر است! ای کاش مربیانی همچون رایکوف و اوفارل را نمی‌دیدیم که بخواهیم با امثال ساپینتو مقایسه کنیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7940/20/617731/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها