نگاهی به مربیان پرتغالی فوتبال ایران

هموطن‌های ناکام کی روش!


حامد جیرودی/ با حضور ریکاردو ساپینتو و ژوزه مورایس به عنوان سرمربیان جدید استقلال و سپاهان، یک‌بار دیگر پای مربیان پرتغالی به فوتبال ایران باز شد. کارلوس کی‌روش مطرح‌ترین پرتغالی فوتبال‌مان بوده؛ مربی که دو بار متوالی ایران را به جام جهانی (2014 و 2018) رهنمون کرد و در 8 سال ۶۱ برد، ۲۶ مساوی و ۱۶ باخت به دست آورد. البته اکثر مربیان پرتغالی که در تیم‌های باشگاهی ایران حضور داشته‌اند، عملکرد چندان موفقیت‌آمیزی نداشته‌اند و در کل می‌توان گفت به غیر از کی‌روش و تا حدودی تونی اولیویرا، پرتغالی‌ها مردان کاملاً ناکامی در فوتبال ایران بوده‌اند.
ایناسیو اولین پرتغالی فوتبال ایران
آگوستو ایناسیو بازیکن اسبق پورتو، اسپورتینگ و تیم ملی پرتغال، اولین مربی اهل این کشور اروپایی بود که در سال 1386 به ایران آمد و در لیگ ششم سرمربی فولاد شد که پیش از آن با محمد مایلی‌کهن، عبدالله ویسی و نناد نیکولیچ ناکام بود. ایناسیو در 14 بازی سرمربی فولاد بود ولی نتوانست این تیم را از سقوط نجات دهد. البته او در لیگ دسته اول 87 -۱۳۸۶ هم سرمربی فولاد بود و در رتبه اول گروه یک آن رقابت‌ها قرار گرفت اما فولاد در دو بازی پلی‌آف با تیم پیام خراسان دو تساوی به دست آورد و با قانون گل زده در خانه حریف از صعود به لیگ برتر باز ماند. ایناسیو که از کیفیت امکانات لیگ دسته یک بسیار ناراضی بود، با اتمام قراردادش ایران را ترک کرد.
وینگادا ناکام، ژوزه پرحاشیه
پرسپولیس در دو مقطع از پرتغالی‌ها روی نیمکت خود بهره برده است. یکی از شناخته‌شده‌ترین و با کارنامه‌ترین مربیان پرتغالی که به ایران آمد، ادواردو نلو وینگادا بود اما در پرسپولیس سال 1387 یک ناکام لقب گرفت و در 3 جام لیگ برتر هشتم، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا قافیه را باخت. وینگادا در 9 بازی، ۳ برد، ۳ مساوی، ۳ باخت و ۹ گل زده و ۹ گل خورده روی نیمکت سرخپوشان پایتخت به دست آورد. وینگادا سرمربی تیم ملی امید هم بود که در آنجا هم کارنامه بسیار ضعیفی از خود به جای گذاشت. او در ادامه به عنوان مشاور کی‌روش با او همکاری کرد. مانوئل ژوزه یکی از مربیان مطرح پرتغالی بود که به پرسپولیس آمد ولی به موفقیت نرسید و اخراج علی کریمی و درگیری با کی‌روش حاشیه‌های بدی را برای او ایجاد کرد. ۵ برد، ۶ مساوی و ۶ باخت هم نتایجش در این تیم بود و پس از نیم فصل اول لیگ دوازدهم جای خود را به دستیارش یحیی گل‌محمدی داد و بابت اخراج شدنش توسط محمد رویانیان شکایت کرد و غرامت سنگینی هم از پرسپولیس گرفت.
کاستا، کاسیمیرو و سرجیو در آبادان
بیشترین حضور مربیان پرتغالی در ایران روی نیمکت صنعت نفت رخ داده است. آلفردو کاسیمیرو اولین مربی این کشور روی نیمکت آبادانی‌ها بود که در دو مقطع روی نیمکت صنعت نفت نشست. یکی در فصل 86-1385 لیگ دسته اول و دیگری در لیگ برتر یازدهم. البته زمانی که او برای دومین بار قرار بود به آبادان بیاید مدیران این تیم اعتقاد داشتند که این مربی در اولین حضورش به دلیل کارشکنی اطرافیان نتوانسته نتیجه بگیرد اما حضور دومش هم چندان طولانی نبود. ۹ برد، ۹ مساوی و ۱۶ باخت کارنامه نه‌چندان خوبی است که هر بار به جدایی زودهنگامش منجر شد.قبل از دوره دوم حضور کاسیمیرو در صنعت نفت، آبادانی‌ها ژوزه آلبرتو کاستا دیگر مربی پرتغالی را روی نیمکت‌شان نشانده بودند که با ۷ برد، ۹ مساوی و ۱۴ باخت این تیم را ترک و صنعت نفت در پایان آن فصل سقوط کرد. پائولو سرجیو سومین مربی‌ پرتغالی بود که سر از صنعت نفت درآورد. او در لیگ هجدهم ۷ برد، ۷ باخت و ۱۶ مساوی با نفتی‌ها کسب کرد و سپس از ایران رفت.
اولیویرا و قهرمانی در جام حذفی
تونی اولیویرا سابقه 13 سال حضور روی نیمکت بنفیکا را داشت و بعد از کی‌روش بیشترین حضور در فوتبال ایران را تجربه کرد. او در دو مقطع روی نیمکت تراکتور نشست و خاطرات خوبی را برای تبریزی‌ها رقم زد. او تیم را تا مرز قهرمانی لیگ چهاردهم پیش برد و اتفاقات عجیب بازی مقابل نفت تهران و شادی قهرمانی تبریزی‌ها در زمان این مربی رقم خورد. اولیویرا یک جام قهرمانی حذفی را هم در فصل 93-1392 به تبریزی‌ها هدیه داد. ۲۹ برد، ۱۹ مساوی و ۱۲ باخت حاصل حضور این سرمربی پرتغالی در ایران بوده است. به این لیست در مربیان باشگاهی باید مانوئل تکسیرا که دو بازی پایانی لیگ نوزدهم روی نیمکت سپاهان نشست را هم اضافه کرد. او پس از دستیاری امیر قلعه نویی، دستیار محرم نویدکیا هم شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7940/20/617732/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها