آیت الله رئیسی در جریان بیست و ششمین سفر استانی در خراسان شمالی و در جمع مردم بجنورد:

هیچ ساعتی نیست که از زندگی و تلاش برای رفع مشکلات مردم غافل باشم


گروه سیاسی/ رئیس جمهور درحالی پنجشنبه گذشته در بیست و ششمین سفر استانی دولت مردمی به خراسان شمالی سفر کرد که همچنان نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام، رویکرد اصلی دولت سیزدهم است؛ رویکردی که جلوگیری از اتلاف منابع، کاستن از رنج مردم و رفع موانع در مسیر توسعه استان‌ها را مدنظر دارد. آیت‌الله رئیسی در نخستین برنامه خود در این سفر، از پتروشیمی خراسان بازدید کرد. در این سفر استانی رئیس جمهور، علاوه بر هموار شدن مسیر توسعه خراسان شمالی، از اصلاحات ساختاری کلان کشور هم رونمایی شد؛ اصلاحاتی مانند افزایش فروش نفت بدون ایجاد تعهد برای کشور یا پرداخت ماهانه 10 تا 13 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های قوه مجریه که در دولت قبل هزینه شده بودند. مجموعه این شرایط، بیانگر همان تصویر کلانی است که آیت‌الله رئیسی بارها ترسیم کرده است؛ بدون بن‌بست بودن کشور و وجود زمینه‌های واقعی و عینی امید برای آینده بهتر؛ چه در سطح میانی و استانی و چه در سطح کلان و کشوری. 
 
بازدید از پتروشیمی خراسان
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور در بدو ورود به فرودگاه بجنورد، توجه به کشاورزی، فعال شدن بازارچه‌های مرزی و ایجاد زمینه فعالیت بهینه برای کارآفرینان، بویژه در حوزه‌های دانش‌بنیان را از نیازهای استان خراسان شمالی برشمرد و از دستگاه‌های اجرایی خواست تا تسهیلات را در اختیار کارآفرینانی بگذارند که می‌خواهند در همین استان فعالیت کنند.
آیت‌الله رئیسی در نخستین برنامه، با حضور در پتروشیمی خراسان که متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است، از نزدیک در جریان روند توسعه این واحد تولیدی قرار گرفت و دستورات لازم را برای رفع مشکلات آن صادر کرد. وی در جمع کارگران پتروشیمی خراسان، ضمن استماع مشکلات و دغدغه‌های کارکنان این مجتمع تولیدی، گفت: تلاش شما کارگران و کارکنان این واحد تولیدی برای کشور قدرت، امنیت و عزت ایجاد می‌‌کند. کشوری می‌تواند مستقل و مقاوم باشد که استقلال اقتصادی و تولید عالی داشته و دستش جلوی بیگانگان دراز نباشد و در نتیجه اقتصاد مقاوم در مقابل تکانه‌های اقتصادی داشته باشد. آیت‌الله رئیسی ضمن خدا قوت به تمامی دست‌اندرکاران این مجتمع پتروشیمی، اظهار کرد: گام‌هایی همچون جایگزینی پساب به جای آب آشامیدنی که در حال حاضر در این واحد تولیدی استفاده می‌‌شود، افزایش تولید و اشتغال و حل مشکل مسکن کارگران برای توسعه این واحد تولیدی لازم و ضروری است. 

حضور در حاشیه شهر
آیت‌الله رئیسی در دومین برنامه، در محله جوادیه در حاشیه شهر بجنورد، با حضور در منزل یکی از شهدای دفاع مقدس با خانواده تعدادی از شهدای این محله دیدار و گفت‌وگو کرد. وی بر ضرورت حفظ حرمت خون شهیدان از سوی هر کسی و در هر جایگاهی تأکید و تصریح کرد: خانواده شهدا این پرچم را تا ابد برافراشته نگه خواهند داشت. در این دیدار والدین شهیدان حجی، رمضانی و عیسی دلیر از شهدای دفاع مقدس و همسر و فرزندان شهید فیروز حمیدی‌زاده از شهدای مدافع حرم حضور داشتند. آیت‌الله رئیسی پس از این بازدید، نماز ظهر و عصر را در مسجد امام خمینی (ره) محله جوادیه اقامه کرد. رئیس جمهور در جمع نمازگزاران این مسجد، تصریح کرد: فرهنگ غنی دینی ما به آحاد جامعه متذکر شده که در مقابل تخلفات، کوتاهی‌ها و ترک فعل مسئولان و مدیران جامعه نباید بی‌تفاوت باشد و جامعه در اصلاح این مسیر مسئولیت دارد.  آیت‌الله رئیسی همچنین با حضور در شهرک دامپروری «قارلق» بجنورد، ضمن بازدید از چند واحد دامپروری از نزدیک با دامداران و فعالان این حوزه گفت‌وگو کرد و در جریان مشکلات، خواسته‌ها و مسائل آنان قرار گرفت. 

قدردانی صمیمانه از کادر درمان
رئیس جمهور در دیدار جمعی از آحاد مردم استان، با اشاره به بازدید خود از مجتمع پتروشیمی خراسان شمالی، انجام برخی اصلاحات را در این مجتمع ضروری خواند و گفت: اولین تغییر ضروری در این واحد پتروشیمی، جایگزین کردن استفاده از پساب به جای آب شیرین است که مقرر شد حداکثر تا آخر سال جاری این کار انجام شود و آب مصرفی در این واحد در اختیار مردم قرار گیرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به آمار حدود ۷۰۰ نفره قربانیان ناشی از شیوع کرونا در ایام شروع به کار دولت مردمی، افزود: به لطف خدا و به برکت دعا و همکاری مردم و از همه مهم‌تر به برکت مجاهدت‌های کادر درمانی و پرستاری کشور روزهایی را می‌گذرانیم که آمار قربانیان کرونا تک رقمی شده و بعضاً صفر است. آیت‌الله رئیسی گفت: باید صمیمانه از کادر درمان که مجاهدانه و شبانه‌روزی از جان، زندگی، خانواده و سلامت خودشان گذشتند تا از سلامت مردم صیانت کنند و همچنین از کمک‌های مؤمنانه مردم سپاسگزاری کنم. 

پرداخت هزاران میلیاردی هزینه‌های دولت قبل
رئیس جمهور در ادامه به مواجهه دولت مردمی در آغاز فعالیت خود با مشکلات مالی و کسری ۴۸۰ هزار میلیاردی بودجه اشاره و اظهار کرد: دولت همه تلاش خود را به کار گرفت تا بدون استقراض از بانک مرکزی یا چاپ پول که خود موجب تورم می‌شود، سال ۱۴۰۰ را پشت سر بگذارد. وی ادامه داد: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود، هر ماه، علاوه بر پرداخت حقوق و دستمزد، بین ۱۰ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان بابت هزینه‌هایی پرداخت می‌کند که در این دولت انجام نشده است. آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: امروز به برکت اقتدار و عزتی که شما مردم خلق کردید، بدون اینکه قراردادی امضا کنیم یا تعهد جدیدی برای کشور بپذیریم، فروش نفت را به حد قابل قبولی رساندیم، در حالی که قبلاً می‌گفتند امکان فروش نفت نیست. تأمین کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی و پرداخت بدهی‌های مربوط به گذشته از محل افزایش درآمدهای ناشی از همین افزایش فروش نفت حاصل شده است. 

توصیه به منتقدان
آیت‌الله رئیسی با اشاره به سفرهای خود به استان‌های مختلف، گفت: می‌توان در تهران نشست و گزارش‌ها را از استان‌ها دریافت کرد، اما شنیدن کی بود مانند دیدن؟ حضور در کنار دامدار، کشاورز، استاد، دانشجو، بازاری و کسبه درک متفاوتی به انسان می‌دهد و بنده به این تجربه افتخار می‌کنم. ممکن است برخی که سفرهای استانی دولت را مورد سرزنش قرار می‌دهند، تجربه دیدارها و حضور در جمع مردم را نداشته باشند که به آنان توصیه می‌کنم چنین دیدارها و حضورهایی را تجربه کنند. 

افزایش نرخ رشد اقتصادی
رئیس جمهور به آمار بانک مرکزی و مرکز آمار مبنی بر افزایش نرخ رشد اقتصادی از ۴ دهم درصد به حدود ۵ درصد در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: این دستاورد این نوید را می‌دهد که با مراقبت و پیگیری و برنامه‌ریزی می‌توان زمینه رشد اقتصادی و افزایش ارزش پول ملی را در جامعه فراهم کرد.
وی با بیان اینکه اگر پول ملی بی‌ارزش شود، هر چه هم حقوق افراد را افزایش دهیم، باز هم حریف تورم نمی‌شویم، تأکید کرد: تورم حتماً باید مهار شود. دولت مردمی از ابتدای کار خود به دنبال مهار شیوع کرونا، رفع کسری بودجه، تأمین مطمئن کالاهای اساسی و مهار تورم بود که این مسائل همچنان در دستور کار قرار دارند. 

دولت ساعتی از زندگی مردم غافل نیست
رئیس جمهور با بیان اینکه از وضعیت زندگی مردم عزیزمان در شهر و روستا اطلاع دارم، تصریح کرد: بنده مرتب در میان مردم حضور دارم و واقعاً نه فقط هیچ شبی، بلکه هیچ ساعتی نیست که از زندگی مردم غفلت کنم. شبانه‌روز دنبال این هستیم که 
هرچه سریع‌تر مشکلات کاهش پیدا کند و مردم شاهد رشد اقتصادی باشند و گشایشی در زندگی و کسب‌وکارها ایجاد شود. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه با توکل بر خدا، هدایت‌های رهبری و مشارکت مردم و الگو گرفتن از منش شهدا بویژه شهید سلیمانی می‌توانیم بر مشکلات فائق شویم، گفت: رهبری بصیرت‌آفرین ما فرمودند که مشکلی نداریم، الا اینکه راه‌حل آن در کشور وجود دارد.   

با ملت ایران نباید با زبان زور سخن بگویید
آیت‌الله رئیسی، شکست مفتضحانه فشارهای حداکثری امریکا بر جمهوری اسلامی را پیروزی ملت بزرگ ایران دانست و به عنوان نماینده مردم، به امریکایی‌ها گفت: بدانید با ملت ایران نباید با زبان زور سخن بگویید. زبان زور جواب نمی‌دهد. این ملت جنگ را با پیروزی و اقتدار پشت سر گذاشت و در این ۴۰ ساله مقاومت کرده است. این ملت حتماً در جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای نیز پیروز خواهد بود. وی در همین راستا، مشارکت در جهاد تبیین و روشنگری در برابر تلاش دشمن برای ایجاد یأس و ناامیدی را وظیفه‌ای همگانی دانست و تصریح کرد: ‌هر کسی در هر کجا مشغول است و هر مسئولیتی که دارد، باید در دل مردم امید ایجاد کند، امید نه با حرف و بخشنامه بلکه در عمل ایجاد می‌شود. هر کس، هر کجا که هست، اگر با قلم و بیانش در مردم ایجاد یأس و ناامیدی کند، بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است. رئیس جمهور با بیان اینکه در این مسیر سردار شهید سلیمانی و شهدا الگوهای ما هستند که بدون دسترسی به امکانات و با دست خالی همه موانع را کنار زدند،‌ خطاب به دختران و پسران ایران اسلامی گفت: به عنوان خدمتگزار مردم به چیزی جز مردم و پیدا کردن راهکارهای برون‌رفت از مشکلات فکر نمی‌کنم و با همه وجود به اتفاق همکارانم تلاش می‌کنیم که وضعیت زندگی مردم در حد تراز جمهوری اسلامی ایران شود.  

ضرورت ایجاد دفتر امور زنان در استانداری‌ها
رئیس جمهور در نشست با جمعی از نخبگان استان، خواستار انتقال انتقادها و پیشنهادهای نخبگان، به عنوان خیرخواهان کشور به دولت شد.
وی در تشریح اقدامات دولت برای رفع مشکلات زنان بدسرپرست و بدون سرپرست، از تشکیل صندوق حمایت از زنان بدسرپرست در دولت خبرداد و گفت که نیاز است دفتر امور زنان و خانواده در استانداری‌ها فعال تا زمینه ارائه محصولات تولیدی به بازار ایجاد شود.   

تشریح علت گرانی برخی کالاها
آیت‌الله رئیسی درباره گران شدن اقلام و کالاهای اساسی گفت: اصلاح نحوه تخصیص یارانه‌ها تنها یکی از عوامل گرانی این نوع محصولات بود و همزمان قیمت‌های جهانی نیز افزایش پیدا کرد که یکی از عوامل آن جنگ اوکراین است.
وی افزود: برخی از کشورهای اروپایی نیز به دلیل گرانی کالاهای اساسی، روش تخصیص کوپن را برای توزیع کالا در پیش گرفتند و برخی کالاها را به این شکل در کشورشان توزیع می‌کنند.
آیت‌الله رئیسی با ضروری دانستن کنترل قیمت‌ها و کاهش تورم، گفت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، تقریبا تمام مبلغ ۸ میلیارد ارز۴۲۰۰ تومانی که برای تأمین کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۰ اختصاص یافته بود، در همان ۵ ماهه اول سال توسط دولت قبل هزینه شده بود و دیگر پولی برای ما نمانده بود، اما با این وصف ۷ ماه کشور را مدیریت کردیم.  

مردم در انتظار تحول در کشور
رئیس جمهور در جلسه شورای اداری خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه به رغم تلاش‌های صورت گرفته در طول این سال‌ها از سوی دولت‌ها و مجلس‌های مختلف هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم، اظهار کرد: مردم انتظار ندارند با این مجلس و دولت در گام دوم انقلاب اسلامی باز شاهد کارهای نیمه تمام باشند. وی با تأکید بر اینکه دولت ما باید دولت حل مسأله باشد، نه پاک کردن صورت مسأله، تصریح کرد: به هیچ‌عنوان صورت مسأله نباید پاک شود، باید مسأله در این دولت حل شود، والا اگر مانند قبلی‌ها با یک «عجب» گفتن از کنار پروژه‌ها عبور کنیم، اتفاقی نمی‌افتد. مردم قرار است تغییر و تحول را احساس کنند و این تحول به همکارانی تحول‌گرا نیازمند است. رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت کنار گذاشتن مدیران خسته و بی‌انگیزه، گفت: بارها گفته‌ام اگر مدیری روحیه تحولی ندارد به جای او از همکارانی استفاده کنید که دارای روحیه جهادی و تحول‌آفرین باشند. وی در این رابطه، با اشاره به گلایه‌های مردم نسبت به آسیب‌های اجتماعی و تفاوت میان گزارش‌های ارائه شده در زمینه مواد مخدر یا قاچاق کالا با آنچه که در کف جامعه و بازار در حال وقوع است، تصریح کرد: نمی‌گویم گزارش‌ها نادرست است، اما ریشه‌کن کردن فساد نیازمند واقع‌بینی و کار جدی میدانی است. 

جبران کم‌کاری‌ها در تجارت با ترکمنستان
رئیس جمهور در ادامه با ذکر نقل‌ قولی از رئیس جمهور ترکمنستان مبنی بر اینکه این کشور پس از اعلام استقلال بیشترین حجم از روابط تجاری و اقتصادی را با ایران داشته است، افزود: باید بررسی شود که چرا این حجم از مبادلات تجاری کاهش پیدا کرده و جای ایران و کالای ایرانی در بازار ترکمنستان را چه کشورهایی گرفته‌اند و در این زمینه با یک کار جدی کم‌کاری‌ها جبران شود. وی با طرح این سؤال که برای بیکاری چه کارهایی می‌توان انجام داد، گفت: ۳۰۰ کیلومتر مرز با ترکمنستان یک فرصت است که می‌توان با راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی، دادوستد مرزی را در اینجا فعال کرد.  

پرهیز از ارائه آمار غیرواقعی اشتغال
آیت‌الله رئیسی در پایان این نشست، تأکید کرد: بشدت از ارائه آمار غیرواقعی درباره ایجاد اشتغال پرهیز کنید. نمی‌خواهیم در دولت‌مان گزارش نادرست ارائه دهیم. اگر انجام کاری مقدور نبود، دلایل آن را شفاف برای مردم توضیح دهید. مردم این روش را بیشتر می‌پسندند تا اینکه با ارائه گزارش‌های غیرواقعی و نادرست بخواهیم برای مردم ذهنیت ایجاد کنیم.  رئیس جمهور در پایان سفر خود به استان خراسان شمالی، در نشست با خبرنگاران رسانه‌های استانی، تصمیمات و تمهیدات دولت برای رفع مشکلات در این استان را تشریح کرد که ایجاد صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی، ایجاد بازار دائمی عرضه محصولات خانگی و صنایع دستی و توسعه پتروشیمی خراسان با ظرفیت اشتغال تا ۳ هزار نفر از جمله آنها است. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7940/2/617750/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها