پس از دیدار رئیس‌جمهور با سرگئی لاوروف مطرح شد

اراده جدی ایران و روسیه برای همکاری راهبردی


گروه سیاسی/ سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور چهارشنبه شب گذشته با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه دیدار کرد. این نخستین سفر مقام بلندپایه دیپلماتیک روسیه به تهران پس از آغاز به کار دولت سیزدهم به شمار می‌آمد. «لاوروف» در جریان این سفر 2 روزه با رئیس‌جمهور و وزیرخارجه کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. تأکید بر عزم دو کشور برای سامان دادن به دوره جدید از همکاری‌های راهبردی تهران و مسکو و مقابله با سیاست تحریمی امریکا محور مهم گفت‌و‌گوهای رد و بدل شده در تهران بود. رئیس‌جمهور در دیدار وزیر امور خارجه روسیه دیدارها و گفت‌و‌گوهای مستمر رؤسا و مقامات ایران و روسیه را نشانه اراده جدی دو کشور برای شکل دادن به دوران جدیدی از همکاری‌های راهبردی سودمند برای دو ملت از جمله در حوزه اقتصادی دانست و پس از گزارش وزیر امور خارجه روسیه درباره آخرین وضعیت روند رو به گسترش همکاری‌های اقتصادی کشورش با ایران گفت: تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌ها، راهکار مؤثری برای مقابله با تحریم و یکجانبه‌گرایی اقتصادی امریکا علیه کشورهای مستقل است.
اهمیت پایان جنگ اوکراین
رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر اهمیت پایان یافتن هرچه سریع‌تر جنگ اوکراین و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به یافتن راه‌حل دیپلماتیک در این رابطه، افزود: تردیدی نیست که تحریکات امریکا و ناتو عامل شکل‌گیری این درگیری‌ها بوده است و لذا باید نسبت به تلاش‌هایی که برای گسترش نفوذ ناتو در هر یک از مناطق جهان از جمله در غرب آسیا، قفقاز و آسیای مرکزی صورت می‌گیرد، فعال بود.
رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت همکاری کشورهای همسایه در حوزه دریای خزر، بر ممنوعیت هرگونه حضور نظامی بیگانه در این منطقه و بویژه وضعیت استثنایی سواحل جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.
 «لاوروف» نیز در این دیدار بر آمادگی و علاقه‌مندی کشورش برای ارتقای سطح همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران به سطح راهبردی تأکید کرد. وزیر خارجه روسیه با اشاره به اهمیت عضویت ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای، بر حمایت کشورش از گسترش نقش‌آفرینی ایران در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کرد.
کار روی سند استراتژیک 20 ساله
«لاوروف» همچنین در دیداری دیگر روز پنجشنبه گذشته در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران و روسیه در حال حاضر مشغول کار روی توافق بزرگی هستند که ابتکار آن توسط رئیس‌جمهور ایران مطرح شده است، افزود: «چند وقت پیش پیشنهاد وزارت ما به تهران مخابره شد و امروز توافق کردیم کارشناسان هرچه سریع‌تر درباره این سند مهم توافق کنند. سندی که آینده شراکت استراتژیک ما را برای ۲۰ سال آینده مشخص می‌کند.»
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد:‌ «با وجود همه این تبعیض‌ها تجارت ما سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است و امسال روند مثبت است و هر کاری صورت می‌دهیم که از این روند حمایت کنیم.»
سفر قطعی پوتین به تهران
وزیر خارجه کشورمان نیز در جریان این نشست خبری مشترک   افزود: در پروژه‌های راه‌آهن از جمله تکمیل خط راه‌آهن رشت - آستارا توافق خوبی صورت گرفت و امیدواریم هرچه زودتر با سرمایه‌گذاری مشترک بتوانیم این پروژه را نهایی کنیم.
وزیر امورخارجه کشورمان همچنین در مورد نشست سران ایران، ترکیه و روسیه درباره روسیه نیز ابراز امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور با توجه به شرایط مهار ویروس کرونا در جهان، نشست سران روسیه، جمهوری ترکیه و ایران در تهران انجام شود. در همین چهارچوب «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین درباره احتمال سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تهران و شرکت در نشست رؤسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در چهارچوب مذاکرات آستانه اعلام کرد که سفر رئیس‌جمهور روسیه به تهران قطعی است اما تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7940/5/617754/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها