اخبار


سخنگوی فراجا:
هزینه جرم در ایران پایین است

کامران علمدهی/ پایین بودن هزینه جرم در کشور یکی از مهم‌ترین علل افزایش جرم است و مجلس باید ضمن بازنگری در قوانین با افزایش هزینه جرم برای مجرمان بازدارندگی ایجاد کند.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، صبح دوشنبه سردار مهدی حاجیان ، سخنگوی فراجا در نشست خبری که در ستاد فراجا برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» در خصوص علل افزایش مجرمان و اینکه آیا این افراد قوانین بازدارندگی لازم را در برابر خود می بینند، گفت: متأسفانه هزینه جرم در کشور ما بسیار پایین است و در این خصوص از مجلس انقلابی انتظار داریم که قوانین را بازنگری کند، هزینه جرم باید افزایش پیدا کند، البته منظور ما این نیست که مجرمان فقط باید زندانی شوند، بلکه باید مجازات‌ها به گونه‌ای افزایش پیدا کنند که قدرت بازدارندگی آن بیشتر شود. در حال حاضر مجازات‌ها متناسب با جرایم نیست. به هرحال قوه قضائیه و پلیس همه تلاش خود را برای برخورد با متخلفان انجام می‌دهند اما مبنای کار ما قانون است و اگر در آن بازنگری صورت گیرد قطعاً شاهد کاهش جرایم خواهیم بود.وی ضمن اشاره به تشکیل قرارگاه امنیت اقتصادی «امین» خاطرنشان کرد: با اعلام دولت مبنی بر عادلانه کردن یارانه‌ها از اسفند سال گذشته، قرارگاه پلیس امنیت اقتصادی برای برخورد با مخلان نظم و امنیت اقتصادی، محتکران و قاچاقچیان تشکیل شد و از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 7 هزار نفر در خصوص احتکار آرد ، گندم ، برنج و روغن و بیش از 14 هزار نفر به خاطر قاچاق و احتکار دارو، مواد خوراکی، تجهیزات پزشکی و قطعات خودرو دستگیر شده‌اند.
 
انتشار تصاویر بدون رضایت جرم است
سردار حاجیان با اشاره به انتشار فیلم‌های ضبط شده با دوربین‌های مداربسته و گوشی‌های موبایل تصریح کرد: برابر قانون مطبوعات هر فردی که اقدام به انتشار تصاویر بدون رضایت آنها کند،مرتکب عمل مجرمانه شده و مجازات می‌شود. گاهی دیده شده که برخی تصاویر دوربین مداربسته که تصاویری از سرقت یک سارق را نشان می‌دهد منتشر می‌کنند که برای این اقدام جرم‌انگاری شده است. از این‌رو اگر افراد چنین فیلم‌هایی را در اختیار دارند باید آن را به مراجع ذی‌صلاح تحویل دهند.
 
افزایش 4 درصدی سرقت‌های خرد در کشور
حاجیان درباره آمار وقوع سرقت در کشور گفت: در بحث سرقت‌های خرد افزایش چهار درصدی داشته ایم، اما درباره دیگر انواع سرقت‌ها نظیر زورگیری و کیف قاپی با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم و از ابتدای سال 1401 تاکنون ۲۵۲ هزار سرقت کشف شده است. در حوزه سرقت منازل نیز در مجموع ۶۲ درصد، سرقت مغازه ۶۶ درصد و سرقت خودرو نیز ۹۲ درصد منجر به کشف شده که در مجموع این سرقت‌ها نیز نسبت به پارسال، افزایش ۱۲ درصدی کشفیات را داشته‌ایم.

تلاش برای بازگرداندن 2 سارق بانک ملی به کشور
سخنگوی فراجا در بحث سرقت از بانک ملی شعبه دانشگاه نیز گفت: عملیات کشف سرقت از بانک ملی که با رمز حضرت ثامن‌الحجج(ع) انجام شد یکی از درخشان‌ترین دستاوردهای پلیس است، به‌طوری که دیگر کشورها نیز خواستار انتقال تجربیات پلیس ایران در این زمینه بودند. متأسفانه رسانه‌های خارجی به‌دنبال این بودند تا با استفاده از این سرقت جامعه را ناامن نشان دهند، اما پلیس نشان داد که در کمتر از 48 ساعت توانست عاملان سرقت بزرگ را شناسایی و اغلب آنها را دستگیر کند. ما در این پرونده بیش از 90 درصد اموال سرقتی را کشف کردیم و غیر از 2 نفر از سارقان که در خارج از کشور هستند مابقی سارقان را نیز دستگیر کردیم. به نظر می‌رسد که این پرونده دیگر ابعاد پنهانی چندانی نداشته باشد. من معتقدم که این سارقان حداقل دو ماه برای انجام این سرقت نقشه کشیده بودند، البته ما همچنان پیگیر بازگرداندن 2 سارق دستگیر شده در خارج از کشور هستیم و پرونده همچنان مفتوح است.
سردار حاجیان تأکید کرد: ما از صداوسیما گلایه داریم، چراکه این خبر را به گونه‌ای منتشر کردند که گویی ما کار بدی انجام داده‌ایم و در حالی که ما در اسرع وقت عاملان یکی از پیچیده‌ترین سرقت‌های قرن را که هیچ سرنخی از خود به جا نگذاشته بودند  کشف کردیم، البته ما قدردان سایر رسانه‌ها هستیم که علاوه‌بر اینکه موجب دلگرمی ما هستند، به‌عنوان پل ارتباطی مردم با پلیس رسالت خود را ایفا می‌کنند. از این‌رو سهم بسزایی از رضایتمندی بالای مردم جامعه از پلیس به خاطر نقش رسانه هاست.
وی در ادامه نشست به کشف جرایم جنایی و دارندگان سلاح پرداخت و تصریح کرد: آمار ما در زمینه کشف جرایم جنایی نظیر قتل100 درصد و در سایر جرایم جنایی بیش از ۹۲ درصد است. به طور قطع پلیس با دارندگان سلاح برخورد می‌کند و رسیدگی به این مورد به‌صورت ویژه در دستور کارمان است.
 
شناسایی متخلفان معاملات فردایی ارز و طلا
سخنگوی فراجا با بیان اینکه انجام معاملات فردایی طلا و ارز ممنوع است، تأکید کرد: به‌طورکلی یک خلأ قانونی درباره معاملات فردایی طلا و ارز وجود داشت که ما آن را در شورای امنیت کشور مطرح کردیم و در آنجا دستورات لازم برای برخورد با متخلفان در این حوزه تصویب و ابلاغ شد. در معاملات فردایی سه گروه دخیل هستند، یک گروه افرادی هستند که طلا و ارزی ندارند، اما با معاملات صوری نرخ‌ها را جابه‌جا می‌کنند. گروه دیگر افراد سودجو بودند و گروه سوم هم تحلیلگران هستند که این افراد از خلأ قانونی موجود سوءاستفاده کرده و در کانال‌ها و صفحات خود اقدام به ارائه تحلیل‌هایی از قیمت ارز در روز آینده می‌کردند که در این راستا ۸۶ کانال و صفحه فعال با بیش از 75 هزار دنبال کننده شناسایی و در مجموع ۲۰۰ نفر بازداشت شدند.
وی در ادامه به موضوع کلاهبرداری‌ در حوزه رمزارزها و فروش سؤالات کنکور اشاره کرد و گفت: کلاهبرداری‌ها برابر آمارهای پلیس فتا و شکایات واصله در حوزه رمزارز در حال افزایش است. رمزارزها حوزه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و از این‌رو به مردم هشدار می‌دهیم که از سرمایه‌گذاری در این حوزه پرهیز کنند. در مورد فروش سؤالات کنکور در فضای مجازی نیز ما پنج نفر را دستگیر کردیم.
 
برخورد با لایوهای غیر اخلاقی در اینستاگرام
سردار حاجیان همچنین از برخورد پلیس فتا با لایوهای غیر اخلاقی و محتواهای نامناسب تولید شده در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام خبر داد و گفت: برابر قانون مطبوعات و قانون مجازات اسلامی، انتشار محتوای غیر اخلاقی در فضای مجازی جرم انگاری شده و مرتکبان آن به حبس محکوم خواهند شد. از این‌رو انتشار تصاویر منکراتی و عکس‌های غیر اخلاقی در فضای اینستاگرام ممنوع بوده و پلیس با آن برخورد خواهد کرد.
 
کاهش ۸ درصدی تصادفات فوتی
سردار حاجیان درباره عملکرد پلیس راهور نیز گفت: تعداد تصادفات فوتی هشت درصد کاهش داشته است. همچنین ۲۷ درصد از افرادی که در تصادفات فوت شدند در پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز جان خود را از دست دادند که این موضوع لزوم رفع نقص هرچه سریع‌تر از این نقاط را نشان می‌دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7943/19/618074/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها