دو روز نخست نشست آلمان به چین و روسیه اختصاص یافت

تصویب بسته 600 میلیارد دلاری ضد چینی درگروه هفت


لاله مهرزاد/ دو روز نخست نشست گروه هفت، شب گذشته درحالی به پایان رسید که برخلاف انتظارها برای حل بحران اقتصادی جهان در مذاکرات سران هفت کشور عضو، این مذاکرات تنها به چگونگی مقابله با چین و روسیه اختصاص یافت.
به گزارش «پولیتیکو»، سران هفت کشور امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، ژاپن و همچنین مقامات اتحادیه اروپا در پایان روز نخست نشست خود بر سر یک بسته 600میلیارد دلاری به توافق رسیدند. این بسته 600میلیارد دلاری قرار است به کشورهای در حال توسعه اختصاص یابد تا با تقویت زیرساخت‌های خود، به کمک اقتصادی سایر کشورها نیازی نداشته باشند. بنابراین گزارش «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا کسی بود که این طرح را در گروه هفت کلید زد و در سخنانی گفت: «ملت ما و جهان در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته‌اند.» او سپس مدعی شد: «در این سال‌ها کشورهای در حال توسعه انتخاب‌هایی داشته‌اند که آنها را در برابر شوک‌های برخاسته از تغییرات جوی و پاندمی‌ها قرار داده است.» البته نه «بایدن» و نه سایر اعضای گروه هفت، هنگام سخن گفتن از این طرح از «چین» هیچ نامی نبردند، اما حتی بدون نام بردن از پکن نیز کدهای ارائه شده حاکی از آن است که مقصود و منظور آنها چین بوده است. «بایدن» که همواره چین را متهم به خودکامگی می‌کند، در توصیف این طرح و اقدامات آنها بر مبنای آن در جهان مدعی شد: «دموکراسی‌های ما می‌تواند بر حکومت‌های خودکامه پیروز شود.»
بنا بر اظهاراتی که «بایدن» در نشست روز نخست گروه هفت بیان کرد، امریکا قصد دارد طی 5سال آینده مبلغی معادل 200میلیارد دلار صرف پروژه‌ای کند که برای واشنگتن حکم یک اهرم فشار بر چین را دارد. پروژه 200میلیارد دلاری امریکا با هدف رویارویی با پکن در حالی اعلام شده که پیش‌تر اتحادیه اروپا نیز از اختصاص یک بسته 300میلیارد یورویی به منظور همین هدف خبر داده بود. سایر اعضای گروه هفت هم در پایان نشست روز نخست خبر دادند که  آنها نیز در مجموع نزدیک به 100میلیارد دلار روی این پروژه سرمایه‌گذاری خواهند کرد. به این ترتیب این طرح ضد چینی با سرمایه 600میلیارد دلاری به تصویب رسید. گفته شده امریکا سهم خود را در این سرمایه‌گذاری بلافاصله خواهد پرداخت اما سایر اعضا تا پایان سال 2027 برای پرداخت سهم‌های خود فرصت خواهند داشت.
بنابر تحلیلی که «پولیتیکو» نوشته است، هدف از این طرح رقابت با ابتکار «یک جاده یک کمربند» چین است که در سال‌های اخیر روابط چین با کشورهای در حال توسعه بویژه کشورهای در حال توسعه در آسیا و آفریقا را بیشتر کرده است. چین بر مبنای این ابتکار به این کشورها کمک مالی می‌کند تا با زیرساخت‌های جاده‌ای، خود را بازسازی کرده و توسعه بخشند، اما اکنون گروه هفت در نظر دارد پیش از چین وارد عمل شده و این کار را انجام دهد تا مانع توسعه روابط چین شود. به  همین منظور کاخ سفید بنا دارد سرمایه‌گذاری در کشورهایی مثل سنگال، آنگولا، رومانی و سنگاپور را آغاز کند.
بنا بر گزارش «سی‌بی‌اس» دیروز همچنین کاخ‌سفید خبر داد «جو بایدن» و سایر سران گروه هفت در نظر دارند تا پایان دوشنبه شب بیانیه‌ای مشترک علیه روسیه منتشر کرده و در آن، تحریم‌ها علیه این کشور را تشدید کنند. عصر دیروز گفته شد این تحریم‌های جدید می‌تواند شامل تحریم افراد بیشتری از مقامات و نهادهای روسی شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7943/4/618105/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها