پس از واگذاری بخش انرژی یمن به عربستان با توافق دولت وابسته در فرصت آتش‌بس صنعا رخ داد

سرقت نفتی امارات و عربستان از یمن


زهره صفاری/ غارت چند صد هزار بشکه نفت خام توسط تانکرهای عربســـتانی و امــــاراتی در فــرصت آتش‌بس سازمان ملل، مقامات صنعا را در پذیرش تمدید صلح موقت دچار تردید بسیاری کرده است.
به گزارش خبرگزاری «سبا»، در آخرین شبیخون عربستان و امارات به نفت و گاز یمن، یک نفتکش اماراتی 400 هزار بشکه نفت خام به ارزش بیش از 43 میلیون و 640 هزار دلار را از بندر رضوم در استان شبوه خارج کرده است. یک مقام یمنی به رسانه‌های این کشور اعلام کرد فاصله دو هفته‌ای سرقت این محموله عظیم پس از غارت بیش از دو میلیون بشکه نفت خام به ارزش تقریبی بیش از 270 میلیون دلار از بندر «الشحر» در استان حضرموت یمن، نشان می‌‌دهد که این سرقت‌ها به صورت سازمان یافته انجام می‌‌گیرد که به هیچ وجه قابل قبول نیست. این مقام یمنی از جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خواست برای پایان دادن به غارت ثروت مردم یمن توسط دولت خیانتکار وارد عمل شوند.
«محـــمدطـــاهـــر انعم»، مشــاور شورای عالی سیاسی یمن نیز با اشاره به سوءاستفاده امارات و عربستان از آتش‌بس هشدار داد: «بزودی صبر و حوصله رهبران یمن از این بهره‌کشی‌های سرکردگان ائتلاف سعودی و به سرقت رفتن نفت و گاز یمن توسط آنها به سر خواهد آمد. این سرقت‌ها توسط کشتی‌های پهلو گرفته در سواحل استان شبوه و شرکت‌های مستقر در مرزهای استان حضرموت و جوف یمن با عربستان انجام می‌‌گیرد.»
در همین حال «العالم» به نقل از معاون وزیر خارجه یمن، تمدید آتش‌بس را امری دور از انتظار عنوان کرد. «حسین العزی»، عدم تعهد ائتلاف سعودی به مفاد آتش‌بس موقت را مورد انتقاد قرار داد و خاطر‌نشان کرد: «30 هزار شهروند درخواست رزرو صندلی هواپیما را دارند و ائتلاف همچنان مانع پروازهای بسیار محدود می‌‌شود و حاضر به بازکردن مسیرهایی که مسافت را از 5 ساعت به 30 دقیقه کاهش می‌‌دهد، نیست. حقیقت آن است که امروز هر دارنده سلاحی در یمن اطمینان دارد که کشورهای حاشیه خلیج فارس و غرب تعمداً یمن را تحقیر و مورد اهانت قرار می‌‌دهند و این بدون شک، تحریک آمیز و پرهزینه است. پس تمدید آتش‌بس نیز بعید خواهد بود.»
این در حالی است که آتش‌بس یمن به امید پایان درگیری‌ها و محاصره هفت ساله در 13 فروردین آغاز و به رغم نقض‌های مکرر از سوی ائتلاف متجاوز، بار دیگر در 12 خرداد به مدت دو ماه تمدید شده است.
غـــارت با چــراغ سبـــز دولــت دست‌نشانده
اما آنچه عربستان و امارات را در فرصت آتش‌بس تعیین شده سازمان ملل در غارت منابع انرژی یمن وقیح‌تر کرده است، تأیید توافقنامه‌ای است که «معین عبدالملک»، نخست وزیر خودخوانده وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی اماراتی اواخر خرداد انجام داد و به این سرقت شکلی رسمی داد. چراکه براساس مفاد این توافق، بخش سوخت یمن به عربستان سعودی واگذار شده است. وی اواسط فروردین با «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان سعودی نیز دیدار داشت و برای برقراری صلح و امنیت در یمن با حکومتی مذاکره کرد که خود حدود 7 سالی است هزاران کودک و غیرنظامی را به کشتن داد و یمن را به بحران انسانی وخیمی کشانده که در جهان بی‌سابقه است.
تشدید بحران غذا با کاهش سهم یمن
در حالی که جنگ تحمیل شده به مردم یمن، شمار گرسنگان این کشور را به میلیون‌ها نفر رسانده است، رویترز به نقل از برنامه جهانی غذا از شرایطی بحرانی تر برای یمنی‌ها خبر داد. چراکه بحران اقتصادی، تورم جهانی و نبرد اوکراین و روسیه، جیره غذایی در یمن را بشدت کاهش خواهد داد. به طوری که گرچه این نهاد سازمان ملل ماهانه غذای 13 میلیون نفر را در یمن تأمین می‌‌کند مجبور به کاهش این ظرفیت تا 25 درصد نیز شده است. این سازمان در پستی توئیتری نوشت: «اکنون ما مجبور به کاهش این حمایت از 5 میلیون نفر به کمتر از 50 درصد نیاز روزانه و برای 8 میلیون دیگر به حدود 25 درصد نیاز روزانه هستیم. از طرفی فعالیت‌های تاب آوری، معیشت و برنامه‌های تغذیه مدارس برای 4 میلیون نفر نیز متوقف خواهد شد و کمک‌ها تنها برای 1.8 میلیون نفر در دسترس خواهد بود.»
با این برنامه انتظار می‌‌رود شمار افرادی که در لبه پرتگاه قحطی در یمن زندگی می‌‌کنند از حدود 5 میلیون نفر در نیمه دوم سال 2022 به هفت میلیون افزایش یابد.
تغییر موضع بایدن به سمت عربستان
زمانی که «جو بایدن» ژانویه 2020 وارد کاخ سفید شد، عربستان را با الفاظی مانند «حکومت کودک کش» مورد نقد قرار داد و حتی تهدید به قطع فروش تسلیحات به سعودی‌ها تا زمانی تجاوزگری در یمن کرد. اما پس از گذشت بیش از یک سال، دیگر نه تنها از آن اظهارنظرهای ضدسعودی خبری نیست که رئیس جمهوری امریکا در آستانه سفر به عربستان با تغییر موضعی آشکار، استراتژی این کشور را در نبرد با یمن مورد ستایش قرار داده و حاکمان سعودی را رهبران شجاع خوانده است. در عین حال کارشناسان فارن پالسی بر این باورند که گرچه این سفر برای موقعیت امریکا در منطقه دارای اهمیت است اما در صورت تمدید نشدن آتش‌بس با دشواری‌های بسیاری همراه خواهد بود. موضوعی که مقامات صنعا نیز نسبت به آن خوشبین نیستند و «محمد النعیمی» عضو شورای عالی سیاسی یمن درباره آن به المسیره گفت: «سفر نزدیک رئیس جمهوری امریکا به غرب آسیا، پیام جنگ به منطقه است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7943/4/618107/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها