حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «ایران»:

رقم سرمربیان استقلال و پرسپولیس نزدیک به هم است


محمدمحمدی سدهی/ اواخر سال گذشته بود که 10 درصد از سهام تیم‌های پرسپولیس و استقلال واگذار شد تا بخشی از کارهای خصوصی‌سازی این دو تیم پایان یابد. پیش از این حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی از شفاف‌سازی صورت‌های مالی 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس خبر داد و این در حالی است که در فصل نقل و انتقالات قرار داریم و اعداد و ارقام عجیبی از رقم قرارداد بازیکنان منتشر می‌‌شود. علاوه بر این یکی از ابهامات به نحوه هزینه‌کرد دو باشگاه درخصوص 10 درصد سهامی است که واگذار شده است.در این شرایط، رئیس سازمان خصوصی‌سازی به سؤال خبرنگار «ایران» درخصوص شفاف‌سازی قراردادها چنین پاسخ داد: «قرار است صورت‌های مالی باشگاه‌ها در سامانه کدال اطلاع‌رسانی شود. مجموع قراردادهای کادر فنی و بازیکنان تیم در این سامانه منتشر می‌‌شود تا مخاطبان بدانند که مجموع قراردادها چقدر است. چون در حال حاضر باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در فرابورس هستند، باید رقم مجموع قراردادها افشا شود. باشگاه‌ها باید اعداد و ارقام صورت‌های 6 ماه سال مالی خود را به اطلاع مردم برسانند.» حسین قربان زاده صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «فعلاً این دو باشگاه در فرابورس هستند و سایر تیم‌های حاضر در لیگ برتر در فرابورس نیستند و نباید رقابت ناعادلانه‌ای شکل بگیرد که یک طرف شفاف شود و در سمت دیگر این اتفاق نیفتد. باید عدالتی به وجود بیاید اما در نهایت چون دو باشگاه بورسی هستند باید قرارداد آنها افشا شود البته در سال گذشته این اتفاق افتاد و اعداد و ارقام منتشر شد و مخاطبان مطلع شدند که مبالغ در چه حدی بود. با توجه به شایعات چند روز گذشته فقط این را بگویم که در حال حاضر رقم سرمربیان باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نزدیک به هم است.»
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد اعداد و ارقام عجیبی که درخصوص قرارداد سرخابی‌ها با بازیکنان جدید منتشر می‌‌شود، گفت: «این 2 باشگاه که در حال حاضر پولی در جهت ثبت قرارداد با بازیکنان پرداخت نمی‌کنند و هزینه آنها توسط اسپانسرها و سایر موارد تأمین می‌‌شود و بر این اساس مبلغ قراردادهای بازیکنان و کادر فنی را پرداخت خواهند کرد. آنها منابع جاری از اسپانسر و کارگزاری را دارند که می‌‌توانند صرف قرارداد بازیکنان و کادر فنی خود کنند.» قربان زاده درباره نحوه هزینه تیم‌ها از فروش 10 درصد سهام سرخابی‌ها اظهار کرد: «سازمان خصوصی‌سازی نقش نظارت بر هزینه کرد سرخابی‌ها از این 10 درصد سهام فروخته شده را دارد. این 2 باشگاه حدود 70 درصد از 10 درصد سهام فروخته شده را صرف سرمایه‌گذاری و حدود 30 درصد از آن را صرف بازپرداخت بدهی‌های معوق خواهند کرد. مثلاً طلب باشگاه شهرخودرو از پرسپولیس یا مواردی که CAS، کمیته انضباطی یا دادگاه قطعی کرده را باید پرداخت کنند.» 
او افزود: «متأسفانه بدهی‌ها به دلیل سوء مدیریت در باشگاه‌هاست و این دو باشگاه، فقط در 4 سال اخیر هر کدام 6 ،7 مدیرعامل عوض کرده‌اند و اوج بی‌نظمی‌ها هم اینجا اتفاق افتاده است. مثلاً در مقاطعی تعاملی بین اعضای هیأت مدیره نبوده و نتیجه این شده که باشگاه به مواردی متعهد شده که در لحظه کارش را حل کرده ولی ده‌ها برابر آن در آینده متضرر شده است.» رئیس سازمان خصوصی سازی در پایان با اشاره به باز شدن نماد باشگاه استقلال، گفت: «نماد استقلال بزودی باز می‌شود چون کارهای آن زودتر انجام شده و منتظر تأیید صورت‌های مالی 6 ماهه از طرف سازمان حسابرسی بود که انجام شده است. فکر می‌کنم در هفته آینده نماد استقلال را در فرابورس ببینیم که مردم بتوانند خرید و فروش کنند. پرسپولیس هم به این دلیل که بخشی از مستندات و رفت و برگشت بین حسابرس و مدیران مالی شرکت وجود داشته، کمی عقب افتاده اما نماد پرسپولیس هم باید در هفته‌های آتی باز شود. همه اینها در عرض 2 هفته آینده باید اتفاق بیفتد.»

برش
تشکر از همکاری درویش و آجورلو
​​​​​​​رییس سازمان خصوصی سازی گفت: «اساساً ورود من به عنوان سازمان خصوصی‌سازی در مورد منابع حاصل از افزایش سرمایه است. اما این مسیر نیاز به شفافیت مالی ۲ باشگاه دارد که سازمان درصدد اجرای آن است. جا دارد از آقایان درویش و آجورلو، مدیران‌عامل دو باشگاه تشکر کنم که همکاری لازم را برای شفافیت داشته‌اند و مسیر گذشته را طی نکرده‌اند. این دو بخوبی با بورس، فرابورس، سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد همکاری داشتند. البته شفافیت فقط معطوف به حال نیست و باید نسبت به گذشته هم اتفاق بیفتد. کمیته‌ای به نام کمیته تسویه بدهی‌ها در باشگاه‌ها وجود دارد و در حال شفاف‌سازی هستند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7943/20/618119/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها