انگلیس اعلام کرد برنامه ای برای الحاق به ناتوی عربی -اسرائیلی ندارد

شکست صهیونیست‌ها در شکل دادن به ائتلاف ضد ایرانی


گروه سیاسی/ کوه ادعای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره شکل گیری یک ائتلاف گسترده برای مقابله با ایران و آنچه به عنوان «ناتوی خاورمیانه» تبلیغ می‌شود، موش زایید. در همین راستا، روز گذشته سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس گفت: «دولت بوریس جانسون برنامه‌ای برای مشارکت در ائتلاف ادعایی رژیم صهیونیستی علیه ایران ندارد. به گزارش ایرنا، این موضع صریح در حالی بود که وزیر خارجه رژیم اشغالگر قدس پس از گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با وزیر امور خارجه انگلیس در توئیتی گفته بود: «ما درمورد لزوم اقدام مصمم جامعه بین‌المللی در مبارزه با تروریسم ایران و ثبات منطقه گفت‌وگو کردیم و من از موضع مصمم انگلیس در قبال مسأله ایران قدردانی کردم.» با وجود این سخنگوی رسمی نخست وزیر انگلیس که طبق رویه‌های دفتر نخست‌وزیری انگلیس خواست نامش فاش نشود درباره این ادعای «یائیر لاپید»  به خبرنگار ایرنا گفت که امکان ارائه جزئیات مکالمه دوطرف را ندارد اما تصریح کرد: برنامه‌ای برای ملحق شدن به این ائتلاف نداریم.
تشکیل ائتلافی برای مقابله با ایران ادعایی است که «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اخیراً در ادامه رجزخوانی‌های سران این رژیم مطرح کرد و مدعی شد این ائتلاف مبنی بر سامانه‌های پدافند هوایی به رهبری امریکا در منطقه خاورمیانه تشکیل شده و توانسته حملات ایران به فلسطین اشغالی و دیگر کشورها را خنثی کند. پس از آن بود که مبتنی بر این ادعا برخی رسانه‌های عربی گزارش دادند که ارتش رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از چشم‌انداز همکاری مشترک با برخی کشورهای عربی، سامانه هشدار سریع و راداری را در مناطقی از خاورمیانه از جمله امارات و بحرین مستقر کرده است.
هرگونه ائتلاف علیه ایران به نفع اعراب نیست
پس از انتشار چنین خبرهایی بود که تعدادی از کارشناسان و تحلیلگران عرب هرگونه ائتلاف سازی بین برخی کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی علیه ایران را به نفع این کشورها ندانسته و تأکید کردند که افکار عمومی جهان عرب با چنین ائتلافی مخالف است. 
از جمله «عبدالله الشایجی» استاد علوم سیاسی در دانشگاه کویت که در برنامه «ماوراء الخبر» شبکه تلویزیونی الجزیره، روزنامه‌های امریکایی و اسرائیلی را منبع اطلاعات انتشار یافته درخصوص شکل‌گیری ائتلاف نظامی میان اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس معرفی و تأکید کرد که به نفع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیست که در صف محورهای شکل گرفته علیه ایران و یا سایر کشورها قرار بگیرند؛ بویژه با توجه به اینکه مذاکرات میان ایران و عربستان در حال پیشرفت است و ایران و امارات به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. 
وی خاطرنشان کرد: ائتلاف میان کشورهای عرب و اسرائیل بار سنگینی بر دوش این کشورها است و افکار عمومی جهان عرب چنین ائتلافی را نمی‌پذیرد؛ زیرا اسرائیل طرف اشغالگر و در حال سرکوب و کشتار فلسطینیان است و علاوه بر آن نیز اسرائیل دارای یک کابینه متزلزل است و به هیچ‌وجه حاضر نخواهد شد تا در راه حمایت نظامی از کشورهای عرب خلیج فارس و سایر کشورهای عربی هزینه‌ای بدهد.
«فاطمه الصمادی» پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات «الجزیره» نیز به بیانیه دولت امارات که نوشته بود ابوظبی در هیچ ائتلاف نظامی منطقه‌ای یا همکاری علیه کشور خاصی مشارکت نخواهد داشت، اشاره کرد و گفت: این بیانیه در واکنش به پیام‌های ارسال شده از سوی ایران پس از آغاز روند عادی‌سازی مناسبات میان ابوظبی و تل‌آویو صادر شد و نشان می‌‌دهد که امارات به عنوان شریک اول تجاری ایران می‌‌خواهد خود را از صحنه نبرد مستقیم میان ایران و اسرائیل یا جنگ‌های در سایه جاری میان دو طرف کنار بکشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7943/2/618158/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها