پرونده‌های باز مصدومان در نخستین شهر شیمیایی جهان

بوی خردل، داغ دل سردشت را تازه می‌کند


ارومیه - در طول هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، رژیم بعث عراق در بیش از ۳۵۰ حمله شیمیایی از گاز خردل و انواع گازهای کشنده اعصاب برای نخستین بار در طول تاریخ استفاده کرد؛ در تاریخ ۷ و ۸ تیرماه ۱۳۶۶، هواپیماهای بمب‌افکن عراقی با بمب‌های شیمیایی به ۴ نقطه پرازدحام شهر سردشت حمله کرده هزاران نفر از مردم بی‌گناه آن شهر و اطراف آن را آماج گازهای کشنده و دهشتناک شیمیایی قرار دادند.
بمباران شیمیایی سردشت یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌های جنگی تاریخ معاصر بود که البته جوامع بین‌الملل واکنش جدی در قبال این موضوع مهم نشان ندادند.استفاده از سلاح‌های شیمیایی از طرف رژیم بعث در شرایطی صورت گرفت که جزو ۱۲۰ کشور امضا کننده پروتکل ژنو در ارتباط با منع استفاده از سلاح‌های سمی، خفه کننده و ترکیبات باکتریولوژیک بود. پروتکل ۱۹۲۵ ژنو که در قطعنامه ۲۱۶۱ سازمان ملل متحد دگربار به تصویب رسید.
35 سال بعد از فاجعه
رئیس هیأت مدیره مرکزی انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی سردشت در خصوص مسائل و مشکلات پیش روی جانبازان و مصدومان شیمیایی سردشت به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه با گذشت  ۳۵ سال از این فاجعه انسانی بسیاری از مشکلات مردم این شهر مرزی همچنان پابرجاست و مهم‌ترین آن کم‌توجهی به ادعای مصدومان شیمیایی سردشت است.
صالح عزیزی پوراقدم با بیان اینکه بعد از ۴ ماه در هفته‌های اخیر کمیسیون پزشکی برای مدعیان شیمیایی سردشت تشکیل شده است، افزود: در این کمیسیون از بین ۴۵۰ مدعی مصدومیت شیمیایی ۱۵ جانباز شیمیایی شناسایی شد که نشان‌دهنده دلیل ادعای مدعیان مصدومیت شیمیایی این شهرستان بعد از گذشت ۳۵ سال است.وی با اشاره به اینکه ۱۳ هزار نفر مدعی مصدومیت شیمیایی در فرمانداری و بنیاد شهید سردشت ثبت‌نام کرده‌اند، عنوان کرد: در این مدت سخت‌گیری‌ها و اعمال فیلترهای زیاد در کمیسیون‌های پزشکی موجب شده است که تاکنون بسیاری از مدعیان شیمیایی در سردشت نتوانند جانبازی و تحت پوشش بنیاد شهید بودن خود را اثبات کنند.
مردم سردشت همچنان با مشکلات پوستی، ریوی و قلبی ناشی از این جنایت جنگی مواجه هستند. عزیزی‌پور اقدم با اشاره به هزینه‌های هنگفت درمانی بیماران و جانبازان شیمیایی سردشت اضافه کرد: از مهم‌ترین دلایل پافشاری انجمن برای برگزاری کمیسیون‌های پزشکی این است تا حقی از مردم مظلوم و مدعیان شیمیایی سردشت بعد از ۳۵ سال ضایع نشود چرا که شاهد هستیم بعد از سه دهه ۱۵ جانباز بالاخره توسط کمیسیون‌های پزشکی شناسایی شدند.
رئیس هیأت مدیره مرکزی انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی سردشت با گلایه از اینکه بر اثر جنایت انسانی بمباران شیمیایی سردشت ۱۳ هزار مدعی مصدومیت شیمیایی وجود دارد، متأسفانه تاکنون تنها ۱۵۰۰ نفر توانسته‌اند جانبازی خود را در بنیاد شهید به ثبت برسانند.
وی عدم تعیین درصد جانبازی هزاران مدعی شیمیایی سردشت را یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم این شهرستان عنوان کرد و گفت: تنها مرجعی که در قانون پیش‌بینی شده است، کمیسیون‌های تخصصی تعیین مصدومیت هستند که در صورتی که نتایج اعلامی از سوی این کمیسیون‌ها مورد اعتراض قرار گیرد، هیچ مرجع دیگری حتی دیوان عدالت اداری در موضوع دخالت نمی‌کند، چون به زعم دیوان نظر نهایی تشخیص تخصصی است و نتیجه کمیسیون را تأیید می‌کند، در نتیجه اعتراض و پیگیری مدعیان در خلأ قانونی بی‌نتیجه می‌ماند.
اظهارات و گلایه‌های رئیس هیأت مدیره مرکزی انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی سردشت در حالی مطرح می‌شود که مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی از خدمات‌رسانی بهینه به جانبازان شیمیایی سردشت خبر می‌دهد.به گزارش مهر، مهدی فعال در خصوص مشکلات درمانی مصدومان شیمیایی سردشت گفت: کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت با بهترین امکانات در خدمت جانبازان، مصدومان و مردم مرزی سردشت است و کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت پارسال بیش از ۲۵ هزار خدمت انجام داده و تاکنون ۱۵ جلسه کمیسیون برگزار شده و در ۳ ماه سال‌جاری نیز 7 هزار خدمت پزشکی ثبت شده است.در کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت پارسال بیش از ۲۵ هزار خدمت انجام داده و تاکنون ۱۵ جلسه کمیسیون برگزار شده و در ۳ ماه سال‌جاری نیز ۷۰۰۰ خدمت پزشکی ثبت شده است. وی با بیان اینکه تاکنون برای ۱۵۶۰ نفر در بنیاد شهید در حوزه بمباران شیمیایی سردشت پرونده تشکیل شده است، اظهار کرد: بیش از ۱۳ هزار نفر درخواست بررسی جانبازی خود را به کمیسیون داده‌اند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی تأکید کرد: سردشت ۱۲۰ شهید و ۱۵۴۰ جانباز شیمیایی دارد، ضمن آن‌که یک سوم ایثارگران استان متعلق به شهرستان ارومیه است و بعد از آن شهرستان خوی و در حوزه ایثارگران شهرستان سردشت قرار دارند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7944/16/618200/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها