چند نکته درباره فیلم جدید و پرفروش «همه چیز و همه جا به طور همزمان»

دغدغه‌های تازه برای آدم‌های بحران زده


وصال روحانی
خبرنگار
«همه چیز و همه‌جا به طور یک‌جا» (یا «همه چیز و همه‌جا به طور همزمان») یک فیلم امریکایی - چینی با کارگردانی دان کوان و دانی‌یل شینرت است که این دو نفر را مدتی است «دانی‌یل‌ها» نامیده‌اند. این فیلم یک سئانس است که البته برخی آن را طوفانی از ادغام ژانرها و بعضی هم کمدی سیاه توصیف کرده‌اند اما هر اسم و وصفی  برای آن قائل باشیم، حول محور این ایده حرکت می‌کند که هر جهانی، یک یا چند دنیای موازی با خویش هم دارد و به تبع آن هر موجود حاضر در جهان فعلی (سیاره زمین) صاحب نسخه‌ای از خویش در جهان‌های موازی هم هست. فیلم «همه چیز و همه‌جا به طور همزمان» یک زن چینی - امریکایی با بازی «میشل یوا»ی معروف و مالزیایی را به تصویر می‌کشد که درمی‌یابد در راه نجات جهان هستی از ویرانی کامل و تقابل با موجودی اهریمنی که می‌تواند همه چیز را نابود کند، باید با نسخه‌های مختلف خود در جهان‌های موازی ارتباط برقرار کند و با آنها یکی و همسو شود و با استفاده از توان همه این نسخه‌ها این اهریمن را از پای درآورد.

خشکشویی پرماجرا
این فیلم که ابتدا در 3 اسفند 1400 در جشنواره سینمایی «جنوب از جنوب غربی» در امریکا به نمایش درآمد و از 20 فروردین 1401 در امریکای شمالی و اروپای غربی و شرق آسیا اکران عمومی شد و در شش هفته اخیر پیوسته یکی از شش فیلم پرفروش جهان بوده، بر کاراکتر مرکزی اوه‌لین وانگ متمرکز است که همراه با همسرش ویموند در گوشه‌ای از امریکا زندگی می‌کند و شغل مشترک او و شوهرش اداره یک رختشویخانه عمومی و به قولی یک خشکشویی است که البته به سختی دخل و خرج می‌کند. اوه‌لین در ادامه مشکلاتش روزی متوجه می‌شود که فرمانداری منطقه خشکشویی او را به این اتهام که وی تخلف‌های مالیاتی داشته و اظهارنامه‌های مالیاتی دروغینی را به فرمانداری ارائه داده، به مزایده گذاشته و باید دادگاهی هم بشود. همزمان با این معضل ویموند که دائماً با اوه‌لین جر و بحث دارد، از او تقاضای طلاق رسمی می‌کند و باز مقارن با این حوادث سرو کله پدر پیر و غرغروی اوه‌لین که او را گونگ می‌نامند و هر دقیقه چیز تازه‌ای را از دخترش می‌طلبد، پیدا می‌شود و اوه‌لین هنوز با پدرش کنار نیامده، با خواسته‌های مکرر و بیش از اندازه جوی دخترش هم مواجه می‌شود که از وی می‌خواهد این‌قدر روی زندگی او حساس نشود و دوستان دردسرساز وی را بپذیرد و به آنها شک نداشته باشد.

 موجودی که سیاه‌چاله می‌آفریند
وقتی اوه‌لین بینوا را به سازمان موسوم به «خدمات اجتماعی کشوری» (IRS) فرا‌می‌خوانند، معضلات وی کامل‌تر می‌شود زیرا آن جا به اطلاع او می‌رساند که نسخه‌های متعددی از وی و همسرش ویموند و البته سایر وابستگان او در جهان‌های موازی وجود دارند و او نباید تصور کند که تنها اوه‌لین وانگ جهان هستی است و این زن امریکایی- چینی همتاهای متعددی اما با عملکردهای متفاوت دارد. یکی از این دنیاهای موازی «آلفا یونیورس» نام دارد که در آن کاراکتر موازی او که آلفا اوه‌لین نام دارد، زندگی می‌کند و در آنجا البته یک آلفا ویموند هم هست. توضیح علمی مسئولان IRS به اوه‌لین در این خصوص این است که چون هر موجودی در زمین در قبال هر اتفاقی تصمیمی می‌گیرد که می‌تواند ناقض ده‌ها تصمیم دیگر او هم باشد، پس برای هر یک از تصمیم‌ها و اقدامات او ممکن است یک جهان موازی هم وجود داشته باشد که در آن نسخه‌ای از او زندگی می‌کند که آن تصمیم متفاوت را آغاز کرده است. تفاوت آن موجودات با اهالی زمین این است که آنها با فراگیری فرهنگ و فنون موسوم به «آلفا ورس» قادرند مهارت‌های زمین‌ها را بیاموزند و آن را به اجرا درآورند و چند فرهنگی و چند سویه شوند.

اشاره‌ای مستقیم به میشل یوا
مسئولان و مربیان مستقر در «IRS» در راه جلوگیری از اقدامات ویرانگرانه جوجو توپاکی انواع مهارت‌ها را به اوه‌لین می‌آموزند و مهم‌تر از همه اینکه او را با نسخه‌های موازی متعددی که از وی در جهان آلفا و سایر دنیاهای موازی وجود دارد، همسو و یکسان می‌سازند و به تبع آن او صاحب تمامی قابلیت‌های رزمی و غیررزمی می‌شود که در هر یک از نسخه‌های پرتعداد وی وجود دارد و قابل اکتساب است. اوه‌لین در جریان این یکسان‌سازی و تجمیع مهارت‌ها درمی‌یابد که هر یک از نسخه‌های متفاوت او در جهان‌های موازی شغل‌ها و مهارت‌هایی را اختیار کرده‌اند که به کلی با انتخاب‌های وی فرق دارد و مثلاً یکی استاد کونگ‌فو و سایر مهارت‌های رزمی شرق آسیایی شده و دیگری به هنرپیشگی در سینما پرداخته و شهرت جهانی کسب کرده است که هر دو مورد اشاره‌ای مستقیم و طعنه‌وار به خود میشل یوا، این هنرپیشه مطرح شرق آسیایی است. یوا هم استاد در فنون رزمی است و هم بازیگری که ابتدا در فیلم‌های شرق آسیایی چهره شد و سپس با بازی در دوگانه «ببر خیزان اژدهای پنهان» اپیک رزمی شرق آسیایی که در امریکا و جهان غرب هم فروش بسیار بالایی داشت در این بخش از جهان نیز به شهرت فراوانی رسید که بیست و اندی سال بعد همچنان با وی همراه و موجب تثبیت جایگاه وی است.

باور به جهان های موازی
آنچه تماشاگران را بیشتر قادر به پذیرش این جهان‌های عجیب و غیرقابل باور می‌کند بحران‌ها و بلایای عظیم و متعددی است که در سه چهار سال اخیر در کره زمین بر سر آنها نازل شده است. از پاندمی کرونا گرفته تا فشارهای مهلک اقتصادی و تبدیل شدن جنگ‌های سرد به نبردهای گرم و نظامی و شدت گرفتن احتمال آغاز جنگ جهانی سوم همه و همه بلایایی هستند که اینک مردم عادی را به دیدن جهان‌های موازی بسیار ناایمنی قادر می‌سازد که تا همین چند سال پیش برایشان قابل تحمل نبود. این در حالی است که اگر به مغز و قلب این مردم ورود کنید به آسانی درمی‌یابید که مشغله معمولی و دغدغه اصلی آنها نه پاندمی و جنگ‌های جهانی و دنیاهای موازی بلکه هنوز تأمین قوت لایموت و مسائل معیشتی و زنده ماندن در دنیایی است که نسل‌های پیر و جوان یکدیگر را قبول ندارند و صاحبخانه‌ها هر ماه نرخ اجاره را بالاتر می‌برند و قسط‌های پرداخت نشده وام‌ها روی هم جمع می‌شوند و بر اثر بی‌رونقی‌ها هر هفته کسب و کارهای تازه‌ای به تعطیلی کشیده می‌شوند و قیمت اجناس ضروری پیوسته فزونی می‌گیرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7944/23/618226/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها