دلایل اهمیت اجلاس «ناتو» در مادرید

ترسیم نحوه تقابل با روسیه


«برهانتین دوران»،   عضو شورای سیاستگذاری و امنیت ملی دولت ترکیه
مترجم: وصال روحانی
اجلاس جدید پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) از دیشب در حالی در شهر مادرید در حال برگزاری است که حتی قبل از شروع این اجلاس به سبب پرداختن حاضران به شرایط جدید روسیه و چین و تأثیر فزاینده اقتصاد آنان بر وضعیت جهان و لزوم تعیین یک استراتژی جدید برای زندگی مردم در اروپا تا افق سال 2030، مورد توجه بوده است. روزهای منتهی به شروع اجلاس با بروز بحران همراه بود و ینس استول تنبرگ، دبیرکل ناتو تصریح کرده که از این پس نگاه نهاد متبوعش به روسیه نه لزوماً به چشم یک «شریک» بلکه به‌صورت یک «تهدید جدی» و حتی «دشمن» خواهد بود.
دیگر مسأله جالب مرتبط با این اجلاس، مسأله تأیید نهایی عضویت سوئد و فنلاند در ناتو و نحوه برخورد روس‌ها با این مسأله است. نه فقط روسیه به بهانه خطرناک بودن عضویت اوکراین در ناتو به این کشور حمله و بخشی از آن را تصرف کرد بلکه برخی کشورهای دیگر اروپایی نیز برخوردهایی دوگانه با مسأله قبول عضویت مشتریان جدید ناتو داشته‌اند. یکی از آنها ترکیه است که رئیس جمهوری‌اش (رجب طیب اردوغان) در دوراهی رابطه اقتصادی‌اش با روس‌ها و ارتباط اجتماعی‌اش با کشورهای مخالف روسیه مجبور شده است دائماً یکی به نعل و یکی به میخ بزند و اظهار نظرهای ضد و نقیض داشته باشد. مواضع متغیر ترکیه صدای برخی کشورهای دیگر اروپایی را هم درآورده است. یکی از این کشورها، یونان است که نخست‌وزیرش (کریاکاس میتسوتاکیس) تأکید کرده از این پس موضع تقابلی بیشتری را در قبال رئیس‌جمهور ترکیه در پیش خواهد گرفت. با این حال نمی‌توان این را نادیده گرفت که سرفصل تمام موضعگیری‌های جدید ناتو، تهاجم اخیر روسیه به اوکراین و ناتوانی جبهه غرب در مدیریت این حمله نظامی بوده است. از همه بدتر اینکه ناکامی نظامی روسیه در یکسره کردن جنگی که می‌پنداشت حداکثر ظرف دو هفته به سودش پایان می‌یابد، مصادیق تازه‌ای را بر نحوه زندگی در اروپا و راه‌های اداره دولت‌های این قاره به وجود آورده است. امروز کارشناسان نظامی از این بیم دارند که جنگ اوکراین نه تنها تا پایان سال 2022 تمام نشود، بلکه سال‌های 2023 و 2024 را هم دربر بگیرد. به همین دلیل هم اجلاس ناتو در مادرید در مرکز توجهی فزاینده قرار گرفته است. بدترین و عجیب‌ترین نکته فراروی اروپایی‌ها این است که مجبور به ادامه معاملات اقتصادی و داد و ستدهای سیاسی با این کشور است.
بر این اساس، هر کشوری در این قاره، طی هفته‌های اخیر مشغول تدوین و به‌کارگیری مؤلفه‌های جدیدی در ارتباط خود با روس‌ها بوده، به گونه‌ای که نه به قطع کامل روابط بینجامد و نه روس‌ها را به این نتیجه برساند که حمله‌شان به اوکراین نافی صلح بین‌الملل نبوده است. یکی از مواردی که در اجلاس تازه ناتو در خاک اسپانیا پیرامون آن گفت‌وگو و نقشه راه برای آن ترسیم خواهد شد، همین مسأله است. رؤسای ناتو می‌دانند که هرگونه نرمش اضافی مقابل روس‌ها حمل بر کم آوردن‌شان برابر کرملین خواهد شد و یک سوء تبلیغ برای آنها خواهد بود. به همین سبب است که یک دوراهی پیش روی ناتو آغوش گشوده و این سؤال نامرئی بر سر در اجلاس جدید این نهاد نصب شده که؛ «چگونه باید سیاستگذاری کرد که هم روسیه بابت تهاجمش تأدیب شود و هم راه را برای تعامل‌های بعدی با کرملین باز گذاشت؟»
منبع: Daily Sabah


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7944/4/618244/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها