دومین روز سبز بازاردر معاملات هفتگی رقم خورد

جهش بیش از 10 هزار واحدی شاخص بورس در یک روز


گروه اقتصادی/  در پایان معاملات دیروز شاخص کل بورس با 10 هزار و 360 واحد افزایش به ارتفاع یک میلیون و 514 هزار واحدی رسید تا تابلوی معاملات تالار شیشه ای برای دومین روز متوالی سبزپوش شود. همچنین در این روز شاخص (هم وزن) نیز 3 هزار و 797 واحد افزایش ارتفاع داد و شاخص آیفکس (کل فرابورس) با 88 واحد افزایش به عدد 20 هزار و 438 واحد صعود کرد.
حقوقی‌ها بازیگر اصلی بازار سه‌شنبه
هرچند دیروز شاخص توانست با رشد مناسب قیمتی که در اکثر نمادهای معاملاتی اتفاق افتاد خود را از مرز حمایتی یک میلیون و 500 هزار واحدی جدا کند؛ اما آمارهای مرتبط با معاملات خرد و خالص خرید حقیقی‌ها، از بی‌رمقی معاملات از طرف این طیف از سرمایه‌گذاران خبر می‌‌دهد. روندی که در ماه خرداد نیز ادامه داشت و درمجموع با خروج  9 هزار و 975 میلیارد تومانی حقیقی‌ها از روند معاملات خرد (از ابتدای خرداد تا هفتم تیر) ، ارزش این معاملات نیز شروع به کاهش کرده و با نزول 33 درصدی میانگین ارزش معاملات خرد مشخص می‌‌شود که این معاملات به‌تدریج از رمق افتاده است.
در روز سه‌شنبه تعداد خریداران حقوقی نسبت به روز معاملاتی قبل تغییر چندانی نداشت اما این طیف از فعالان بازار میزان عرضه‌های خود را در حدود  5 درصد کاهش دادند تا با وجود خروج بیش از 290 میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار تعادل عرضه و تقاضا به سمت افزایش قیمت‌ها تغییر کند.
معاملات اخیر سهام‌داران حقوقی در بازار نشان می‌‌دهد که آنها در مجموع خریداران اصلی  بازار هستند و از ابتدای خردادماه تاکنون درحدود 17 میلیارد برگ سهم را از سهامداران حقیقی خریداری کرده‌اند. روندی که در دورنمای بلندتر و از سال 1395 تا اواخر مردادماه 1399 معکوس بوده و در این بازه حقوقی‌ها سهام خود را به حقیقی‌ها واگذار می‌‌کردند.
استقبال سهامداران حقیقی از صندوق‌های سهامی
آمارهای معاملات صندوق‌های سهامی از ابتدای تیرماه نشان می‌‌دهد که سهامداران حقیقی از این گروه معاملاتی در بازار استقبال کرده‌اند و همواره شاهد ورود پول حقیقی به جریان معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده‌ایم. در بین این صندوق‌ها اما صندوق‌های ETF مورد توجه سهامداران قرار نگرفته و رویکرد حقیقی‌ها بیشتر به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و مختلط بوده است. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا نیز در خردادماه و با افزایش نسبی قیمت طلا، مورد استقبال قرار گرفته بود که با توجه به افت دوباره قیمت‌ها در بازار قبل، این صندوق‌ها نیز با خروج پول روبه‌رو شده‌اند.
در روز سه‌شنبه 81 میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت و 74 میلیارد تومان به مجموع صندوق‌های قابل معامله وارد شد.
در این روز صندوق‌های سرمایه‌گذاری «آسام»، «اطلس»، «کاریس»، «صنوین»، «الماس»، «ثروتم» و «آگاس» بیشترین رشد قیمتی را در واحد‌های قابل معامله خود تجربه کردند.
حمل و نقل و انبارداری بالاترین رشد ارزش را بین گروه‌های معاملاتی به ثبت رساند
گروه حمل و نقل و انبارداری یکی  از گروه‌های معاملاتی است که سهام فعال در آن با رشد مناسبی روبه‌رو شده‌اند. آمارها نشان می‌‌دهد ارزش بازاری این صنعت در روز سه‌شنبه حدود 4 درصد رشد داشته که این رقم در بازه یک هفته‌ای به بالای 7 درصد می‌‌رسد. افق‌گشایی دولت درخصوص افزایش مبادلات با کشورهای امریکای جنوبی، اجرای پروژه‌های ریلی جدید، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت و عبور از وضعیت رکودی پس از دوران کرونا، از جمله مواردی است که ضمن افزایش بازدهی این صنعت، سهام آن را برای سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه جذاب کرده است. سهامداران پیش‌بینی می‌‌کنند با توجه به افزایش حجم مبادلات تجاری و همچنین افزایش سفرها بعد از فروکش شدن بیماری، سهام شرکت‌های حمل و نقل و کشتیرانی در بلندمدت با بازدهی بسیار بیشتری روبه‌رو شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7944/7/618248/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها