با‌ وجود سوخت گاز

نیروگاه نکا همچنان مازوت می‌سوزاند


زیست بوم- مدیرکل محیط‌‌زیست مازندران با اشاره به تداوم مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید سلیمی نکا، خواستار حذف تدریجی و در نهایت کامل این سوخت در این نیروگاه شد. این در حالی است که مهم‌ترین سؤال مردم مازندران از مسئولان منطقه این است که چرا با وجود گرم شدن هوا و ورود به تابستانی گرم و سوزان، باز هم مازوت‌سوزی ادامه دارد؟
روز گذشته «عطاءالله کاویان» مدیرکل محیط‌زیست استان مازندران، در گفت‌و‌گو با ایلنا، با اشاره به تداوم مازوت‌سوزی در نیروگاه نکای این استان با وجود گرم شدن هوا اظهار کرد: مسئولان این نیروگاه باید پاسخگوی این موضوع باشند که چرا از سوخت گاز استفاده نمی‌کنند، در حالی که این نیروگاه بر مبنای سوخت گاز طراحی و ساخته شده است. ما در فصل زمستان و پیک مصرف گاز در ایران و منطقه نیستیم لذا این موضوع که این نیروگاه از مازوت به جای گاز استفاده می‌کند جای سؤال دارد.
کاویان ادامه داد: درخواست ما از مسئولان نیروگاه نکا این است که استفاده از سوخت مازوت را متوقف کند و طی یک برنامه‌ زمانبندی شده به سوی حذف تدریجی و در نهایت کامل آن گام بردارد.
مدیرکل محیط‌‌زیست استان مازندران تأکید کرد:‌ ما از مسئولان نیروگاه نکا درخواست داریم که برنامه‌ای به ما ارائه دهند و در آن مسیر، جایگزینی گاز به جای مازوت را ارائه دهند.
وی ادامه داد: در طول این سال‌ها این پیگیری‌ها را انجام داده‌ایم اما جوابی نگرفته‌ایم. با این حال طی جلسه‌ای با مدیر جدید نیروگاه نکا بار دیگر این خواسته‌ها را در هفته قبل مطرح کردیم و از سوی دیگر برنامه‌ و مهلت زمانی برای حذف مازوت از چرخه سوخت این نیروگاه را به آنها داده‌ایم و امیدواریم ضمن عمل به این موضوع در جهت کنترل دودکش‌های نیروگاه حرکت کرده و اقداماتی را در جهت حذف آلایندگی دودکش‌ها نیز انجام دهند.
کاویان بیان کرد: تا امروز هیچ گونه پاسخی از وزارت نیرو هم نگرفته‌ایم با این حال مدیر جدید این نیروگاه، نگاه محیط‌‌زیستی دارد و قول همکاری به ما داده‌اند و امیدواریم که الان که زمان مناسبی برای جایگزین کردن گاز به جای مازوت است این کار را انجام دهد. مردم هم در منطقه منتظر این تغییرات تدریجی هستند.کاویان یادآور شد: اخیراً مسئولان نیروگاه نکا خوداظهاری‌های خود را انجام می‌دهند که قبلاً این کار به‌صورت منظم انجام نمی‌شد ضمن اینکه سازمان محیط‌‌زیست نیز به‌صورت منظم نمونه‌برداری‌هایی را از آلاینده‌ها و پساب‌ها انجام می‌دهد.
مدیرکل محیط‌‌زیست مازندران یادآور شد: ما آلاینده‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهیم اما این آلاینده‌ها در جو پراکنده هستند و غلظت آنها در هر نقطه تحت تأثیر شرایط آب و هوایی مانند سرعت باد، جهت باد و... تغییر می‌کند لذا نمی‌توانیم به‌صورت قطعی بگوییم چند درصد آلودگی هوای این منطقه ناشی از مازوت‌سوزی در نکا است اما به‌صورت مشخص می‌توان گفت که شعاعی از منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال می‌توان گفت در شهرها و روستاهای اطراف به‌صورت قطعی آلودگی ناشی از سوخت وجود ندارد.
انتقاد مدیرکل محیط‌‌‌زیست مازندران از مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید سلیمی نکا در حالی مطرح می‌شود که «حر منصوری» دیده‌بان میانکاله و فعال محیط‌‌زیست به «ایران» می‌گوید: با مازوت‌سوزی در نیروگاه، هوا بشدت آلوده شده و آسیب زیادی به سلامتی و بخصوص چشم مردم وارد می‌شود. از طرفی خاکستر مازوت، کیسه‌های اسانس پوست مرکبات نظیر پرتقال و نارنگی را از بین برده و لکه‌های قهوه‌ای روی آنها ایجاد می‌کند. همین امر نیز باعث کاهش کیفیت و قیمت محصول مرکبات شده و ضررهای اقتصادی زیادی را بر مردم تحمیل می‌کند.
در همین حال «جمال ابوطالبی»، مدیر تشکل زیست‌محیطی دهستان میانکاله نیز به «ایران» می‌گوید: با تشدید مازوت‌سوزی در نکا، شاهد افزایش آمار ابتلا به سرطان و بیماری‌های چشمی در میان اهالی روستاهای همجوار این نیروگاه هستیم. در هنگام تردد با موتورسیکلت در منطقه، این ذرات وارد چشم شده و علاوه‌بر سوزش، لکه‌های قهوه‌ای نیز ایجاد کرده و کار بسیاری از شهروندان را به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها می‌کشاند.
«علیرضا توکلی» یکی از شهروندان روستای نوذرآباد نیز به «ایران» می‌گوید: 10 سال پیش سوزش شدید چشم پیدا کرده و با تشدید آن به پزشک مراجعه کردم. به مرور زمان، لکه‌هایی قهوه‌ای در چشمم ایجاد شده و سوزش بیشتر شد. پزشک گفت از اثرات مازوت‌سوزی در منطقه، این مشکل میان اهالی منطقه شیوع پیدا کرده است.
اگرچه مطالبه حذف سوخت مازوت در نیروگاه نکا که هم اکنون بیش از 4 درصد برق کشور را تأمین می‌کند، بیش از یک دهه است از سوی فعالان محیط‌‌زیست و رسانه‌ها دنبال می‌شود، اما تاکنون تمامی وعده‌ها برای حل این معضل، در حد شعار باقی مانده و هیچ اقدام عملی برای نجات مردم و محیط‌‌زیست منطقه انجام نشده است. باید منتظر ماند و دید آیا مسئولان در سازمان محیط‌‌زیست کشور و دیگر متولیان امر برای بهبود شرایط و ممنوعیت مازوت‌سوزی، اقدامی عاجل انجام خواهند داد یا خیر؟

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/17/618321/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها