یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «ایران»:

رفتار دولت سیزدهم با بازار سرمایه نسبت به سایر دولت‌ها بسیار عقلایی‌تر است


گروه اقتصادی/ یک کارشناس‌ ارشد بازار سرمایه، اعلام کرده است که طولانی شدن مذاکرات احیای برجام به دلیل زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل از تأثیرگذاری نتایج آن بر بازار سرمایه بشدت کاسته است، در حالی که این روزها بازارها متأثر از تحولات اوکراین و روسیه و نقش آن بر بازار جهانی کامودیتی‌ها و برخی سیاستگذاری‌های داخلی است. «جعفر ناییج حقیقی» در گفت‌وگو با «ایران»، اذعان کرد که امضای برجام هم تأثیر شگرفی بر بازار سرمایه و بازارهای موازی نخواهد داشت و بازار سرمایه فعلی، بیشتر تحت تأثیر عوامل داخلی است. به گفته وی، بازار سرمایه با یکسری ابهامات مواجه بوده که این ابهامات ناشی از سردرگمی بازار به دلیل برخی سیاست‌های نادرست دولت‌های قبلی در اتخاذ برخی تصمیمات مهم در حوزه بازار سرمایه است.
ناییج حقیقی اظهار امیدواری کرد، دولت سیزدهم با اصلاح این سیاست‌ها باعث کاراتر شدن بازار و ایجاد رونق در آن شود. وی اذعان داشت که در اواخر دولت قبل، سازمان بورس بیشتر شبیه یک معاونت وزارت امور اقتصادی و دارایی بود تا یک سازمان مستقل.
مدیرعامل گروه مالی کارآفرین گفت: همان طور که شاهد بودیم تصمیمات اتخاذ شده مسئولین در آن زمان به دلیل عدم اشراف بر بازار سرمایه، باعث از دست رفتن سرمایه و اعتماد مردم شد.
وی یادآور شد، برخی  از تصمیمات  و اظهارنظرهای دولتمردان دولت قبل در مورد اقتصاد و بازار سرمایه نظیر تعیین کف شاخص از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور یا تشویق مردم برای ورود سرمایه‌های آنها به بازار در شرایط وجود حباب در آن از سوی وزیر اقتصاد، بی‌تدبیری عامدانه را در ذهن متبادر می‌‌کند، زیرا از محل تصمیمات و اظهار‌نظرهای نادرست آنها، مردم و فعالان بازار سرمایه لطمه دیدند.
ناییج حقیقی، در ارائه یک تحلیل در مورد وضعیت کنونی بازار سرمایه، گفت: بازده سرمایه‌گذاری در بورس حتی در شرایط رکود آن، همواره با تأخیر عقب‌ماندگی خود را نسبت به بازده سایر بازارها جبران می‌‌کند و هنگامی که رشد خود را آغاز کند، ضمن جبران عقب‌ماندگی‌ها، بازدهی بیشتری نسبت به سایر بازارها به دنبال خواهد داشت.
به گفته وی، در شرایط فعلی بازار، این تکنیکالیست‌ها هستند که به سرمایه‌گذاری‌ها سمت و سو می‌‌دهند که این موضوع باعث شده است سهم‌هایی با ارزش بازار پایین (سهم‌های کوچک بازار) بازدهی خوبی داشته باشند و در واقع ورود حجم نقدینگی بالا به این سهم‌ها منجر به رشد قیمت بالای آنها می‌‌شود.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه، تصریح کرد که با توجه به ابهام در برخی پارامترها و متغیرهای کلان  تصمیم‌گیری، سهم‌های بنیادی ضمن کنترل ریسک سرمایه‌گذاری، با ایجاد اطمینان خاطر رشد خود را خواهند داشت هرچند که ممکن است رشدهای عجیبی نداشته باشند ولی سرمایه‌گذاری در این نوع سهم‌ها در بلندمدت با در نظر گرفتن ریسک سرمایه‌گذاری، از هر سرمایه‌گذاری دیگری جذاب‌تر است. وی درباره خروج برخی از معامله‌گران حقیقی از بازار سهام گفت: حدود 40 درصد از پول‌هایی که از بازار سهام خارج شدند هوشمند و 60 درصد بقیه جاماندگان بازار سال 99 بودند چون خروج‌ها بیشتر هیجانی بوده است.
این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، در برخی صنایع نظیر صنعت بانک، بخشنامه‌های خارج از روال عادی نهادهای نظارتی و رگولاتوری همچون بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، مانع از فعالیت جدی آنها در بازار سرمایه شده است. وی اذعان کرد، در واقع نظارت متعدد درگاه‌های مختلف به سرمایه‌گذاران لطمه زده و سهامداران خرد در بورس را قربانی تعارض منافع کرده است.
مدیرعامل گروه مالی کارآفرین درباره رویکرد دولت با بازار سرمایه گفت، دولت سیزدهم  نسبت به سایر دولت‌ها رفتار و برخورد بسیار عقلایی‌تری با بازار سرمایه داشته و سطح مداخله دولت در بازار را کاهش داده و تا حدی بازار را به فعالین بازار واگذار کرده است. وی متذکر شد، هنوز راه زیادی پیش روی دولت است و بهبود وضعیت بازار سرمایه نیاز به سیاستگذاری و تصمیم‌گیری هر چه زودتر دولت دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/10/618352/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها