رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد

لزوم توجه به نیاز سرمایه‌گذاری 100 میلیارد دلاری درحوزه نفت در برنامه هفتم توسعه


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه برای عبور از مشکلات اقتصادی، می‌بایست از ظرفیت‌های انباشته منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و بین‌المللی بهره برده شود، گفت: صنعت نفت و گاز نیازمند 100 میلیارد دلار و صنعت برق نیازمند 25 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که اینها در برنامه هفتم توسعه باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری در افتتاحیه سلسله نشست‌های «گفتمان سیاستی» که روزسه‌شنبه 7 تیرماه 1401 به میزبانی دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با مشارکت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تأکید کرد که کشور ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی از منظر نیروهای انسانی و نخبگانی دارد و مرکز پژوهش‌های مجلس برنامه‌های متعددی برای استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان کشور در حوزه‌های مختلف دارد.
وی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه گفت: در کشور چالش‌های انباشته‌ای وجود دارد، ولی در مقابل آن فرصت‌های استفاده نشده انباشته هم وجود دارد، که با حکمرانی و مدیریت صحیح، می‌توان امیدوار بود که مسیر پیشرفت توسعه کشور به سرانجام مطلوبی برسد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: برای عبور از مشکلات اقتصادی، می‌بایست اقتصاد کشور از فرصت‌های انباشته ظرفیت‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و بین‌المللی بهره ببرد. وی در تشریح نیازمندی‌های سرمایه‌گذاری در صنایع اصلی کشور برای نوسازی و بهبود جایگاه آنان، صنعت نفت و گاز را نیازمند 100 میلیارد دلار و صنعت برق را نیازمند 25 میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری دانست که اینها در برنامه هفتم توسعه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در این نشست که با محوریت گفتمان سیاستی «واردات خودرو» برگزار شد، گفت: برنامه‌های توسعه‌ای کشور عمدتاً بدون توجه به ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی و منطقه‌ای کشور تدوین شده است به صورتی که در نگاه اول می‌توان برنامه‌های توسعه‌ای تدوین شده را برای هر کشور دیگری هم در نظر گرفت. برهمین مبنا ضروری است تا ملاحظات جغرافیای سیاسی و اقتصادی کشور در سیاستگذاری‌های آتی بیش از گذشته مدنظر قرار گیرد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، پس از تشریح جزئیات مشکلات صنایع مادر کشور، به فرصت‌های انباشته و مغفول کشور در نظام بین‌الملل اشاره کرد و گفت: یکی از موهبت‌های الهی، جغرافیای سیاسی کشور است که می‌بایست از آن بهره‌مند شویم، ولی تاکنون از فرصت‌های ژئوپلیتیک و ژئواکونومی کشور استفاده نکرده‌ایم و جغرافیای ما تا به حال تأثیری در وضعیت اقتصادی کشور نداشته است.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی کشور ایران، هاب منطقه‌ای بودن از منظر وصل کریدور شمال به جنوب (اوراسیا تا خلیج فارس) و کریدور شرق به غرب (جاده ابریشم) است که می‌باید در طراحی سیاست‌هایی که برای کشور ایران انجام می‌شود مورد توجه باشد.
وی در تشریح وضعیت صنعت حمل‌ونقل افزود: اگر بخواهیم در کریدورها و ترانزیت‌ بین‌المللی نقش‌آفرینی کنیم، مدل جاده‌ای مدل مناسبی نیست و باید به سمت توسعه انتقال ریلی و دریایی پیش برویم.
وی همچنین بر درهم تنیدگی اقتصادی با کشور‌های منطقه‌ای و تبادلات کالاها، خدمات و انرژی اشاره کرد و این مهم را باعث ثبات و ارتقای امنیت کشور دانست.
نگاهداری، یک فرصت مهم انباشته و مغفول را موضوع اقتصاد دانش‌بنیان معرفی کرد و افزود: در سال‌های گذشته زیرساخت شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه دادیم، ولی از جهت‌دهی به آنان مغفول ماندیم و در 5 سال روبه‌رو باید در هدفمندی و جهت‌دار کردن فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت رفع نیازمندی‌های صنعت و جامعه حرکت کنیم، مثلاً صنایع خودروسازی ما باید این احساس نیاز را کنند که با شرکت‌های دانش‌بنیان مربوط ارتباط برقرار کنند تا بتوانند ظرفیت‌های خود را از این طریق تقویت کنند.
وی ضمن اشاره به اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از پنجره‌های فرصت در کشور تأکید کرد: با توجه به شکل‌گیری پلتفرم دانش‌بنیان در کشور، لازم است تا از این ظرفیت برای رفع نیازهای کشور استفاده جدی شود.
رئیس مرکز پژوهش‌ها در پایان ظرفیت جمعیت جوان و نخبه کشور را به‌عنوان فرصت انباشته و مغفول ملی خواند و تأکید کرد: توجه به جمعیت و نسل دهه 60 و 70 اهمیت بسزایی دارد چراکه بخشی از نخبه‌های کشور را به علت مهاجرت از دست داده‌ایم و باید این جریان را معکوس کرد و با به‌کارگیری ‌نخبگان و تبدیل آنها به موتور توسعه صنعت کشور، صنعت و اقتصاد کشور را بهبود بخشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/13/618358/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها