طولانی شدن پروسه‌ بازنشستگی بستگی به وضعیت کارگر در کارگاه دارد


یک عضو هیأت رئیسه کانون عالی شوراهای اسلامی کار تهران در مورد طولانی شدن پروسه‌  بازنشستگی می‌گوید: این موضوع بستگی به وضعیت کارگر در کارگاه مربوطه دارد.
محسن باقری در مورد روند درخواست بازنشستگی کارگران سخت و زیان‌آور به «ایلنا» گفت: درخواست از طرف کارگر و یا کارفرماها - معمولاً به صورت جمعی- به وزارت کار ارسال می‌شود و بعد کمیته سخت و زیان‌آور استان که متشکل از نماینده کارگر، نماینده کارفرما، تأمین اجتماعی، مرکز بهداشت و وزارت کار است، مشاغل را برای تأیید و یا عدم تأیید سخت و زیان‌آور بودن بررسی می‌کند.
باقری ادامه داد: بعد از این مرحله فرم‌ها به شعبه‌ تأمین اجتماعی محل پرداخت حق بیمه ارسال می‌شود. بیمه شده به شعبه می‌آید و درخواست بازنشستگی خود را تحویل سازمان می‌دهد. براساس تأییدیه مشاغلی که کارفرما ارسال کرده با شغلی که کارگر در کمیته ادعا کرده تطبیق داده می‌شود و اگر منطبق با شغل باشد کارگر می‌تواند بازنشست شود.
باقری در مورد طولانی شدن پروسه‌ بازنشستگی می‌گوید: بستگی به وضعیت کارگر در کارگاه دارد. گاهی کارگرها پرونده پرسنلی در کارگاه ندارند و یا عناوین شغلی برای آنها در سیستم رد نشده است. ببینید تأمین اجتماعی از برج ۸ سال ۹۰ کارفرماها را موظف کرد که بر اساس کدینگ‌هایی که سازمان تعیین کرده کدها را منطبق کنند و بفرستند. قبل از آن اگر کدی که کارفرما داشت با کد سازمان تأمین اجتماعی به هم نمی‌خورد این شغل در سیستم تأمین اجتماعی به عنوان نامشخص رد می‌شد و سازمان تأمین اجتماعی خیلی روی این موضوع حساس نبود. این باعث شد که کارگرهایی که بعدها به دنبال بازنشستگی خود رفتند دچار مشکل بشوند و پروسه بازنشستگی آنها طولانی شود.
به گفته‌ این فعال کارگری؛ اگر همه چیز طبق روال باشد و عنوان شغل نیز درست باشد و کارگر هم همان عنوان شغل درست را به کمیته بدهد، حدود دو ماه طول می‌کشد تا موضوع در کمیته بررسی شود و ۲ ماه هم طول می‌کشد تا تأمین اجتماعی بررسی کند.
 باقری در پاسخ به این سؤال که آیا روند بررسی پرونده باید به کارگر اطلاع داده شود؟ مثلاً تأمین اجتماعی می‌تواند مغایرت عناوین شغلی را به کارگر نگوید یا با تأخیر بگوید؟  می‌گوید: طبق بخشنامه‌ سازمان تأمین اجتماعی و دستورالعمل شماره ۳۸ سازمان تأمین اجتماعی باید به بیمه شده در اسرع وقت پاسخ بدهد و در غیراین صورت شعب خلاف عمل کرده‌اند.
باقری می‌گوید: متأسفانه برخی از موارد شعب سازمان تعلل می‌کنند و در اجرای پروسه‌ بازنشستگی کارگران سخت و زیان‌آور کوتاهی می‌کنند. کارگری که مشمول بازنشستگی سخت و زیان‌آور می‌شود 10 سال زودتر بازنشسته می‌شود و سازمان تأمین اجتماعی سختگیری بسیاری در مورد این بازنشستگان انجام می‌دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/13/618359/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها