چرا دولت بنت ناکام شد




شب گذشته کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) درباره ادامه یافتن کار دولت «نفتالی بنت» یا پایان کار آن نشستی را برگزار کرد. فارغ ازاینکه این نشست چه نتیجه‌ای داشته است، بررسی دلایلی که باعث شد، دولت «بنت» اندکی بیش از یک سال دوام آورد، در شرایط کنونی این رژیم نشان می‌دهد، او در این مدت با سه دسته بحران درگیر بود که در کنار هم باعث پیش رفتن دولت وی به سمت ناکامی و سقوط شدند.
1- بحران‌های ریشه‌ای در فلسطین اشغالی
یکی از مهم‌ترین این دلایل چالش‌های اساسی هستند که به ساختارهای رژیم برمی‌گردند. هر دولتی در این رژیم، چه دولت بنت باشد یا نتانیاهو یا حتی ایهود اولمرت فرقی ندارد؛ این بحران‌های اساسی همچنان وجود دارند و نه فقط ادامه پیدا می‌کنند که حتی عمیق‌تر می‌شوند. رژیم صهیونیستی دچار بحران‌های اساسی و جدی در ساختار سیاسی و شکاف‌هایی در داخل بدنه جامعه خود است که با آمد و شد دولت‌ها حل و برطرف نمی‌شوند.
2- بحران‌های مقطعی در دولت بنت
مسأله بعدی ناهمگونی ترکیب دولت بود. ترکیب چپ و راست و میانه در دولت بنت که ائتلاف تاکتیکی بود، نه راهبردی؛ تنها برای نه گفتن به نتانیاهو تشکیل شد. روی دیگر ماجرا به حضور حزب عربی به رهبری منصور عباس برمی‌گشت، چرا که حضور عرب‌ها یا فلسطینیان در دولت، محل اختلاف بود و راست‌های افراطی در دولت بنت مانند خانم آیلت شاکد و حزب اتحاد یهودیت توراتی لیبرمن که مطلقاً نگاه مثبتی به حضور عرب‌ها ندارند، باعث اختلاف و عدم توافق در برخی مسائل بود؛طوری که در نظرسنجی که برای حضور عرب‌ها درکابینه انجام گرفت 59 درصد اعلام مخالفت کردند. از طرفی، چپ‌هایی که موافق حضور فلسطینیان 48 بودند در اقلیت ضعیفی قرار داشتند و در مقابل راست‌ها ناچیز بودند. از سوی دیگر مشکلاتی در حوزه سلامت، آموزش و پرورش و بحران‌هایی که در بحث اقتصادی و معیشتی وجود دارد و اعتصاب‌هایی که رانندگان اتوبوس و کادر درمان داشتند مواردی بود که دولت با آنها دست و پنجه نرم می‌کرد. مجموعه مسائل مذکور در جامعه اسرائیل باعث ناکارآمدی دولت در داخل شد.
همچنین تصویب بودجه برای عرب‌های 48 یکی دیگر از مواردی بود که هم موجب اختلاف در دولت بود و هم باعث قدرت‌گیری اپوزیسیون و رادیکال‌تر شدن نگاه راستگراها به دولت شد. تشدید تخاصم با ایران نیز سبب آسیب‌پذیری در حوزه‌های خدماتی و عمومی اسرائیل شد. جنگ سایبری شدیدی علیه اسرائیل برقرار شده که در پی آن اطلاعات شهروندان، شرکت بیمه، سیستم‌های امنیتی چون آژیر، برخی بانک‌ها و حتی شبکه برق هک شده است. اینها آسیب‌هایی است که برای اسرائیل بسیار پرهزینه بوده است، هر چند توسط رسانه‌های این رژیم به وضوح عنوان نشود اما در داخل جامعه ملموس و مشهود است. مسأله مهم دیگری که در شکست‌های حاکمیتی اسرائیل اثر داشته، رویکرد مبارزاتی جدید فلسطینیان بود. عملیات سیف‌القدس و بخصوص سلسله عملیات و تحرکات مقاومت در دو ماهه اول سال‌جاری فلسطین اشغالی را بهم ریخت. این ناکارآمدی‌ها همگی به حساب دولت بنت نوشته شده است.
 3-حضور اپوزیسیون قوی به رهبری نتانیاهو
یکی دیگر از مشکلات دولت بنت اپوزیسیون قوی‌ای بود که در 12 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. نتانیاهو طی 12 سال نخست‌وزیری خود اپوزیسیون داشت اما به گونه‌ای نبود که باعث لرزش دولت او شود. اپوزیسیون دولت بنت، قوی‌ترین اپوزیسیون کنست در دو دهه اخیر اسرائیل بود و سایه آن که از جانب نتانیاهو تقویت می‌شد، بشدت بر سر دولت سنگینی می‌کرد.
در مجموع این سه چالش روی هم سوار شدند و همپوشانی آنها باعث تکانه اجتماعی و از هم پاشیدن دولتِ از ابتدا متزلزل بنت شد. جامعه صهیونیستی برخلاف جامعه ما که در کنار تحریم‌ها زندگی کرده و تاب‌آوری بالایی را به وجود آورده است، دارای ثبات و آستانه تحمل بسیار کمتری است به‌طوری که آنها بعد از 12 روز از سیف‌القدس دستانشان را به نشانه تسلیم بالا بردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/4/618378/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها