معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد

حمایت سازمان گسترش از پلتفرم‌های نوآورانه صنایع


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از استقرار پلتفرم‌های نوآورانه با هدف ارتقای قابلیت دانش فنی و توان رقابت‌پذیری تولید ملی حمایت می‌کند.
علی نبوی در نشست هم اندیشی با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، سازمان‌های توسعه‌ای را از ارکان اثر‌گذار در قانون جهش تولید دانش‌بنیان عنوان و تصریح‌کرد: براساس این قانون سازمان‌های توسعه‌ای همانند ایدرو مجازند در طرح‌های فناورانه به‌صورت مستقیم یا از طریق بازار سرمایه یا به‌صورت غیر مستقیم از طریق عاملیت صندوق‌های نوآوری و شکوفایی و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و در چهارچوب اصل ۴۴ قانون اساسی سرمایه‌گذاری کنند.
او دستیابی به نقش محوری در توسعه متوازن، نوسازی صنایع کشور، توسعه سرمایه‌های انسانی و سازمان در بنگاه‌های صنعتی، شتاب بخشی به توسعه صنایع پیشرفته و پیشران را از اهداف کلان ایدرو برشمرد و افزود: ایدرو می‌تواند با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور برای عملیاتی کردن این موارد اقدام کند.
ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در ایدرو
معاون وزیر صمت، همچنین ایجاد صندوق پژوهش و فناوری خطرپذیر را از برنامه‌های در دست اقدام ایدرو عنوان کرد که می‌تواند مشوق‌ها و انگیزه‌های لازم را برای تحقق ارتقای تولید دانش‌بنیان فراهم کند.
او با اشاره به ماهیت توسعه‌ای ایدرو و اقداماتی که این سازمان تاکنون در حوزه صنایع پیشرفته انجام داده، گفت: وجود قوانین دست و پاگیر در خصوص سرمایه‌گذاری باعث شده سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار محدود باشد و این امر منجر به کندی توسعه صنعت دانش‌بنیان شود.
تسهیل در روند سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفته
معاون وزیر صمت با اشاره به تحولات سریع و رشد فزاینده فناوری در حوزه صنایع پیشرفته، تأکید کرد: سرمایه‌گذاری روی صنایع پیشرفته باید ساز وکاری بسیار چابک داشته باشد و بسرعت به مرحله اجرا برسد، اما روندهای تکلیفی در مسیر سرمایه‌گذاری ایدرو زمانبر است که امیدواریم با حمایت و توجه ویژه ارکان حاکمیت بتوانیم روند سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفته را تسهیل کنیم.
همچنین معاون صنایع پیشرفته ایدرو در این هم اندیشی با اشاره به اینکه این سازمان در دهه ۸۰ و ۹۰ تنها بازیگر عرصه دانش‌بنیان بود، گفت: اساس کار ایدرو تجاری‌سازی ایده‌ها و دستاوردهای علمی شرکت‌های دانش‌بنیان است و در این خصوص بر دو محور فراهم کردن 
زیرساخت تجاری‌سازی و به‌هم‌رسانی شرکت‌های دانش‌بنیان و نیازهای فناورانه واحد‌های تولیدی متمرکز شده‌ایم.
حمید بازارگان یکی از موارد مهم در اکوسیستم دانش‌بنیان را مقوله صادرات دانست وگفت: شرکت‌های دانش‌بنیان عموماً متشکل از تیم‌های فنی بوده و معمولاً در حوزه بازرگانی و صادرات خلأ دارند و ایدرو با توجه به اعتبار بالای بین‌المللی، می‌تواند با نقش‌آفرینی و اطمینان بخشی به طرف خارجی به توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند.
او استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه‌های کلان را اقدام دیگری دانست که با توجه به تجربه ایدرو در اجرای طرح‌های کلان به‌صورت کنسرسیومی، می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/12/618387/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها