کلنگ پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در روزهای آتی به زمین می‌‌خورد

شمارش معکوس برای ساخت اولین پتروپالایشگاه ایران


گروه اقتصادی / کلنگ احداث پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی در بندرعباس در روزهای آتی به زمین زده می‌شود و به این ترتیب روند اجرا و ساخت این پتروپالایشگاه به طور رسمی آغاز خواهد شد. این نخستین پتروپالایشگاه تجمیع شده ایران خواهد بود.
فروردین ماه امسال وزیر نفت در گفت‌وگو با «ایران» از آغاز امکان‌سنجی، فعالیت‌های مطالعاتی و فراهم کردن زیرساخت‌های این پروژه مهم خبر داده و گفته بود: «پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی نخستین پتروپالایشگاه تجمیع‌شده در کشور است که بزودی ساخت و اجرای آن در کنار پالایشگاه ستاره 
خلیج فارس آغاز می‌شود.»
جواد اوجی عنوان کرده بود: «روند پالایشی کشور اکنون دیگر تغییر کرده و نگاه صنعت نفت به این بخش توأمان با تأمین امنیت انرژی کشور و خوراک برای شرکت‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی است. در این زمینه، ان‌شاءالله با ساخت مجتمع‌های پتروپالایشی که آغاز طرح ساخت نخستین مورد آن هم  امسال در استان هرمزگان رقم می‌خورد، این برنامه را دنبال خواهیم کرد.»
به گزارش «ایران»، جلیل سالاری درخصوص تازه‌ترین اقدامات انجام شده، توضیح می‌‌دهد: «دومین نشست به‌ منظور تأسیس پتروپالایشگاه شهید سلیمانی روز سه‌شنبه برگزار شد. در این نشست، موارد و بندهای قانونی در ساخت این پتروپالایشگاه مصوب شد و حدود ۴۳۸ هکتار زمین در جوار پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج ‌فارس در بندرعباس، به پتروپالایشگاه شهید سلیمانی اختصاص داده شد.»
با اشاره به اینکه سهامداران این پتروپالایشگاه مشخص شده‌اند، عنوان می‌‌کند: «شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌ فارس، گروه توسعه انرژی تدبیر، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و صندوق توسعه ملی سهامداران پتروپالایشگاه شهید سلیمانی را تشکیل می‌دهند. سهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این پتروپالایشگاه ۲۰ درصد خواهد بود.» او ادامه می‌‌دهد: «با توجه به تکالیف قانونی ۱۴۰۱ مبنی بر حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی و ایجاد پتروپالایشگاه، قرار بر این شد که وزارت نفت با استفاده از توان بخش خصوصی یک پالایشگاه با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه احداث کند. به این منظور اقدام‌های اجرایی مطالعات امکان‌سنجی آغاز و با توجه به مقدار نفت خام در نظر گرفته‌شده برای پروژه، ظرفیت پالایشگاه نیز مشخص شد.»
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان می‌‌کند: «ترکیب و تنوع تولیدات در این پالایشگاه، با توجه به حداکثر تولیدات محصولات پتروشیمی و خروجی محصولاتی از جمله بنزن، زایلین، پروپلین، بوتان، پلی پروپیلن و... مدنظر قرار گرفته است.»
 نخستین پروژه در حوزه تلفیق پالایش و پتروشیمی
این پتروپالایشگاه نخستین پروژه در حوزه تلفیق پالایش و پتروشیمی است. هدف از احداث این پالایشگاه ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در جهت همسویی با نگاه دولت و پیش‌بینی سند تحول است. در هر دو بخش پالایشی و پتروشیمی از گذشته چالش‌هایی وجود داشته که با اجرای پروژه پتروپالایشگاهی این چالش‌ها به حداقل می‌‌رسد. از جمله مصرف خوراک و انرژی که در کل زنجیره کاهش خواهد داشت.
همچنین مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اهمیت این پروژه در حوزه تولید و انتقال، دانش فنی، اشتغالزایی و به‌کارگیری توانایی شرکت‌های داخلی و ظرفیت دانش‌بنیان‌ها گفت: این پروژه همچنین فرصت استمرار را برای  حضور در بازارهای جهانی فراهم می‌کند.
طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه از جمله اقدام‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت سیزدهم به ‌منظور ممانعت از واردات بنزین در کشور و تنوع در سبد تولیدات محصولات نفتی است که افزون بر تولید سوخت، محصولات پتروشیمیایی را نیز تولید می‌کند. گفتنی است، بیش از 10 طرح پتروپالایشی دیگر اکنون در دست مطالعه قرار دارد. با این تفاوت که طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با سرمایه دولتی ساخته می‌‌شود و مابقی طرح‌ها را بخش خصوصی دنبال خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/7/618417/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها