اهالی موسیقی از بازخورد دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان سراسر کشور می‌گویند

ابتکاری امیدوارکننده در تحقق عدالت فرهنگی


گروه فرهنگی: محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی ماه‌های اخیر در قالب سفرهای استانی هیأت دولت، به استان‌ها و شهرهای مختلف کشور سفر کرده و در پی حل مسائل فرهنگی و هنری موجود در کشور برآمده است که از جمله این اقدامات می‌توان به دیدار با پیشکسوتان هنرمند و نیز هنرمندان گمنام نظیر حسینعلی شعبانپور که به وی از سوی وزیر نشان درجه یک هنری اهدا شد، اشاره کرد. در همین راستا با تعدادی از هنرمندان موسیقی به گفت‌وگو نشسته و نظر آنان را درباره سفرهای استانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خروجی این سفرها جویا شده‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرانید:

​​​​​​​اطلاع از مشکلات هنرمندان موسیقی مهم است
نادر مشایخی، آهنگساز و رهبر ارکستر، درخصوص تأثیر سفرهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسلماً چنین سفرهایی تأثیرگذار خواهد بود، چرا که مهم است مسئولان از مشکلات هنرمندان مطلع شوند و با آنها به گفت‌وگو بنشینند. در چنین دیدارهایی دغدغه هنرمندان مطرح می‌شود و پس از آن مسئولان بهتر می‌توانند به یک راه‌حل مناسب برای حل آن مشکل و دغدغه برسند.او با اشاره به اهمیت دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان در شاخه‌های متفاوت موسیقی گفت: در چنین دیدارهایی مشخص می‌شود که کدام شاخه هنری ارزش بیشتری دارد تا مورد حمایت بیشتر دولت قرار بگیرد و کدام شاخه هنری نیازمند کمک کمتری است.
مشایخی در خصو ص کارنامه دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و هنر بیان کرد: در یک سال اخیر تلاش‌های خوبی در عرصه فرهنگ و هنر صورت گرفته است و من امیدوارم این تلاش‌ها منسجم‌تر شود و با امیدواری بیشتر بتوانیم به آینده بنگریم.
دیدار با هنرمندان گمنام امر پسندیده‌ای است
حسن ریاحی، یکی از آهنگسازان مشهور و چهره ماندگار موسیقی ایران نیز سفرهای وزیر ارشاد به شهرهای مختلف و دیدار او با هنرمندان گمنام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: چنین دیدارهایی بسیار خوب است و می‌تواند در روحیه هنرمندان پیشکسوت مؤثر باشد و نشاط آنها را بالا ببرد.
این آهنگساز مطرح، بر لزوم تداوم چنین دیدارهایی تأکید کرد و ادامه داد: دیدار با هنرمندانی که کمتر چهره شده‌اند و گمنام هستند امر پسندیده‌ای است و امیدواریم که این دیدارها ادامه پیدا کند و نتایج مثبت آن را در وضعیت موسیقی کشور ببینیم.

دلگرمی هنرمندان موسیقی اقوام با دیدار مسئولان
عزیز تنها، نوازنده دوتار خراسان که با استادان بنام موسیقی مقامی همکاری کرده، یکی دیگر از هنرمندان موسیقی است که نظرش را درخصوص دیدارهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان موسیقی جویا شدیم. عزیز تنها در این زمینه گفت: این دیدارها واقعاً تأثیرگذار است. من از نزدیک شاهد بودم که در دوره قبل هم یک چنین حرکت‌هایی صورت می‌گرفت ولی تداوم نداشت. حالا با حضور آقای اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از پیش شاهد چنین دیدارهای ارزشمند و تأثیرگذار هستیم. این کار از نظر من یک امر پسندیده است و باعث شناخت هنرمندان موسیقی نواحی می‌شود که تنها و مظلوم هستند.
او در پاسخ به این سؤال که چقدر این دیدارها می‌تواند به جایگاه موسیقی اقوام کمک کند، توضیح داد: موسیقی اقوام در کشور ما واقعاً مظلوم واقع شده و آنچنان که باید به این موسیقی بها داده نمی‌شود و جشنواره موسیقی نواحی تنها جایی است که این موسیقی به شکل مطلوب شنیده می‌شود. از نظر من هنرمند وقتی می‌بیند مسئولی در این سطح از تهران به دیدن او آمده است دلگرم می‌شود و با روحیه بهتری به کار خودش ادامه می‌دهد.
این دوتارنواز خراسانی اضافه کرد: لازم است که این دیدارها تداوم داشته باشد و به دغدغه‌های اهالی موسیقی رسیدگی شود. من می‌دانم که نتیجه بسیار مثبتی دارد. امیدوارم وزیر محترم با سایر هنرمندان موسیقی در شهرهای دیگر هم دیدار کنند.
عزیز تنها در پایان درخصوص عملکرد دولت سیزدهم در زمینه فرهنگ و هنر گفت: دولت محترم در دوره کرونا کمک‌های خوبی به هنرمندان کرد و ما نیز از نزدیک شاهد کمک‌های آنها بودیم. عملکردشان در طول این مدت به طور کلی قابل قبول است.

سابقه نداشته وزیر ارشاد اینطور به هنرمندان موسیقی سر بزند
ارسلان طیبی، نوازنده موسیقی که به‌عنوان داور بخش موسیقی نواحی شاخه موسیقی مازندران نیز در جشنواره‌های موسیقی جوان حضور داشته، درخصوص دیدارهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان نظرش را اینگونه بیان کرد: اگر وزیر محترم به هنرمندان موسیقی سر بزنند و از کم و کاستی‌های آنها مطلع شوند و به آن عمل کنند بسیار کار خوبی است. این حرکت بسیار حرکت شایسته‌ای است و سابقه نداشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اینطور به هنرمندان در شهرهای مختلف سر بزند و پای حرف و درد دل آنها بنشیند.
او ادامه داد: امیدوارم ایشان در ادامه به هنرمندانی که در شهرهای کشور پهناور ایران کمتر شناخته شده هستند سر بزنند و به دغدغه‌های آنها رسیدگی کنند. به هر حال هنرمندان در دیدار با مسئولان روحیه می‌گیرند و بیشتر و بهتر کار می‌کنند.

موسیقی دارد جدی گرفته می‌شود
وحید اسداللهی نوازنده و موسیقیدان ایرانی هم سفرهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را بسیار امیدوارکننده‌ دانست و گفت: امیدواریم چنین سفرهایی ادامه پیدا کند و هنرمندان بیشتری بتوانند با آقای وزیر دیدار کنند. در نهایت امیدوارم در جریان چنین دیدارهایی به موسیقی درست ایران دست پیدا کنیم.اسداللهی در پایان اضافه کرد: این دیدارها اگر تداوم داشته باشد تأثیر خودش را بیشتر نشان می‌دهد. نکته‌ای که به نظر می‌آید حائز اهمیت است، توجه مسئولان به موسیقی است و انگار کم‌کم موسیقی دارد جدی گرفته می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7945/1/618464/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها