با تشکیل کارگروه حمل‌ونقل بین دو کشور

ترانزیت ایران و روسیه از مسیر شمال-جنوب رونق می‌گیرد


کارگروه حمل‌ونقل بین ایران و روسیه هفته گذشته در مسکو برگزار شد. شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی و پایانه‌های بندری ایران برای سرمایه‌گذاری به منظور افزایش ترانزیت دو کشور اعلام آمادگی کردند. همچنین تأسیس شرکت‌های مشترک لجستیکی بندری و دریایی بین ایران و روسیه در دستور کار قرار گرفت. روابط تجاری و مبادلات ایران و روسیه و همچنین دیگر کشورهای حاشیه خزر وارد مرحله جدیدی شده است. قرار است در این همکاری مشترک، حمل کالا از کریدور بین‌المللی شمال-جنوب به مرکزیت ایران دوباره رونق بگیرد. کریدور شمال-جنوب قرارداد بین‌المللی حمل کالا میان روسیه-ایران و هندوستان است که کشورهای پیرامونی را نیز در بر می‌گیرد. بر اساس برنامه حمل کالا در مراودات جدید میان کشورها، از کریدور شمال-جنوب به 10 میلیون تن می‌رسد. خسرو سرایی، مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برگزاری کارگروه حمل‌ونقل بین ایران و روسیه در مسکو، گفت: این نشست با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولتی، شقوق حمل‌ونقل از بخش‌های دریایی، جاده‌ای، ریلی و هوایی و زیرساخت برگزار شد. سرایی با بیان اینکه در این نشست، موضوعات فنی و عملیاتی کریدور شمال - جنوب با جزئیات کامل مورد بحث و بررسی قرار دادند، افزود: راهکارهای عملیاتی برای توافق‌های گذشته نیز مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت. به گفته مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی، در سیزدهمین کارگروه حمل‌ونقل بین ایران و روسیه، دیجیتال کردن حمل‌ونقل بین دو کشور و در کل مسیر کالاهای ترانزیتی در کریدور شمال-جنوب، تأسیس شرکت‌های مشترک لجستیکی بندری و دریایی، استاندارد کردن رویه‌های مرزی خصوصاً در بنادر، سرمایه‌گذاری متقابل طرف‌های روسی و ایرانی در بنادر یکدیگر مطرح شد. سرایی با اشاره به اعلام آمادگی کامل بخش خصوصی و شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی و پایانه‌های بندری ایران برای سرمایه‌گذاری، خاطرنشان کرد: چگونگی و نحوه عقد قرارداد در زمینه‌های مختلف مورد بررسی دو طرف قرار گرفت.

توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای دو کشور
در جریان اجلاس سه روزه کمیسیون مشترک حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و روسیه همچنین یادداشت تفاهم توسعه مناسبات حمل‌ونقل جاده‌ای دو کشور امضا شد.
داریوش امانی، رئیس این سازمان و همچنین رئیس هیأت ایرانی اظهار داشت: در این نشست که بعد از 3 سال وقفه به‌دلیل شیوع کرونا برگزار شد، طرفین به منظور گسترش مناسبات حمل‌ونقلی و در یک فضای تعاملی و صمیمانه کلیه موانع و مشکلات موجود در مسیر تحقق این امر را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند و در خصوص رفع آنها بایکدیگر به توافق‌هایی دست یافتند. وی افزود: در این اجلاس، طرفین از رشد حجم مبادلات جاده‌ای در سال 2022 ابراز رضایت کرده و با توجه به اهمیت رسیدن به توازن متقابل شمار کامیون‌های دو کشور که در قلمرو یکدیگرتردد می‌کنند، بر ضرورت رفع هر گونه موانع جاری و روانسازی تردد کامیون‌های طرفین به قلمرو یکدیگر، تسهیل رویه‌های دریافت روادید رانندگان عبور کننده از قلمرو دوکشور بحث و تبادل نظر کردند. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین با مثبت ارزیابی کردن نتایج مذاکرات، اذعان کرد در نشست مذکور در خصوص استفاده از مجوزهای تردد و هماهنگی شمار آنها، تسهیل تردد در گذرگاه‌های مرزی مشترک و توسعه همکاری‌ها با کشورهای همسایه و منطقه در چهارچوب راهگذر حمل‌ونقل بین‌المللی شمال – جنوب و همچنین بهبود حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای مسافری به توافق‌هایی دست یافتند و مقرر شد به‌منظور توسعه روابط و همکاری‌های مشترک حمل‌ونقلی و تجاری طرفین، ایجاد و تقویت همکاری‌های لجستیکی بین فعالان و بخش‌های خصوصی حمل‌ونقلی دو کشور، در قالب تشکیل کارگروه واکنش سریع جهت حل‌وفصل موارد فوری اقدام کنند. در این اجلاس سند مربوط به کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای توسط رئیس سازمان راهداری و همتای 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7946/10/618502/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها