در دیدار آیت‌الله رئیسی و ولادیمیر پوتین مطرح شد

حمایت ایران و روسیه از گسترش همکاری‌ها در حوزه انرژی


گروه سیاسی/ پنج ماه پس از سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو، رؤسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در حاشیه نشست سران حاشیه دریای خزر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. دیدار چهارشنبه گذشته آیت‌الله رئیسی و ولادیمیر پوتین در عشق‌آباد ترکمنستان، فرصتی برای بررسی فرایند اجرایی مصوبات گذشته و تأکید بر برخی اولویت‌ها بود، اولویت‌هایی همچون توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی و سوآپ که به دلیل تغییرات حاصله در جهان پس از جنگ اوکراین، از اهمیت به‌مراتب بیشتری نسبت به پیش از سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه برخوردار شده است. بویژه این‌که در این دیدار، بر گسترش مبادلات بانکی دو کشور، مستقل از نظام‌های مالی غرب نیز تأکید شد؛ امری که نشان می‌‌دهد نگاه جمهوری اسلامی ایران به رابطه با روسیه، یک نگاه راهبردی است، نکته‌ای که آیت‌الله رئیسی نیز بر آن تأکید کرد.
سرعت خوب روند اجرای مصوبات سفر به روسیه
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در دیدار ولادیمیر پوتین به عنوان آخرین بخش از برنامه‌های سفر به ترکمنستان، گفت: پس از سفر بنده به روسیه، سفرهای متقابل متعددی از سوی مقامات مربوطه به‌منظور پیگیری توافقات دو کشور صورت گرفته و روند اجرای این توافقات از سرعت مطلوبی برخوردار است.
نگاه راهبردی ایران به تعاملات
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران تعاملات و مناسبات خود با روسیه را در چهارچوب روابط راهبردی دنبال می‌کند، افزود: روابط دو کشور در عرصه تبادلات تجاری و نیز همکاری‌ها در زمینه انرژی در سطح بالایی جریان دارد، اما با توجه به زمینه‌های موجود در دو کشور، این مناسبات همچنان ظرفیت زیادی برای گسترش دارند. آیت‌الله رئیسی بر ضرورت حمایت دو کشور از تقویت کریدور شمال- جنوب تأکید و اظهار کرد: ایران و روسیه ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری در حوزه‌های انرژی از جمله سوآپ دارند.
ضرورت تقویت روابط بانکی
رئیس جمهور همچنین با تأکید بر اینکه مکانیزم‌های لازم برای تقویت روابط بانکی و پولی ایران و روسیه باید به‌طور مرتب تقویت شود، تصریح کرد: تبادلات مالی دو کشور باید در چهارچوبی مستقل باشد که سیستم تبادلات مالی غربی گسترش یابد تا هیچ کشوری نتواند بر آن اعمال نفوذ و فشار کند.
تأکید پوتین بر روند رو به رشد مناسبات با ایران
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از این‌که به واسطه برگزاری ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر فرصت دیدار مجدد با آیت‌الله رئیسی برای او فراهم شده است، خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر حجم مبادلات تجاری و روابط اقتصادی دو کشور افزایش خوبی داشته که این مسیر باید ادامه یابد. پوتین همچنین از پیشنهاد رئیس جمهور کشورمان در زمینه افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های انرژی از جمله سوآپ استقبال کرد.
رئیس جمهور روسیه از آیت‌الله رئیسی درخواست کرد که سلام گرم وی را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری برساند.
تأکید ایران بر خط مبدأ، در رژیم حقوقی دریای خزر
آیت‌الله رئیسی در بازگشت از این سفر، ضمن تبیین محورها و جزئیات ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در عشق‌آباد ترکمنستان، با بیان اینکه دریای خزر متعلق به ملت‌های این منطقه است و مدیریت آن هم بر اساس مدیریت مشترک کشورهای ساحلی این دریا خواهد بود، افزود: باید همه کشورهای ساحلی با هم همکاری داشته باشند زیرا دریای خزر، دریای دوستی و همکاری بین کشورها و ملت‌های اطراف آن است. در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی، کشتیرانی، گردشگری، شیلات و حوزه‌های مختلف می‌تواند همکاری بین کشورهای ساحلی دریای خزر صورت گیرد.
رئیس جمهور با اشاره به کنوانسیون و رژیم حقوقی دریا، اجرایی شدن این رژیم حقوقی را مبتنی بر ترسیم «خط مبدأ» دانست و تأکید کرد: این کنوانسیون و تفاهم کشورهای ساحلی دریای خزر باید بر اساس ترسیم  خط مبدأ باشد که مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
وی افزود: «خط مبدأ» می‌تواند بهره‌برداری عادلانه را از دریای خزر برای کشورهای مختلف بویژه جمهوری اسلامی ایران که در حوزه ساحلی دارای مشکلاتی است فراهم کند. حتماً برای دستیابی به یک نظام حقوقی عادلانه باید خط مبدأ ترسیم شود و این نکته‌ای بود که بر آن تأکید کردم.
آغاز مسیر جدید همکاری با همسایگان شمالی
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به دیدار خود با سران کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و روسیه، اظهارکرد: در هر سه دیدار بر ضرورت اجرایی شدن تفاهمنامه‌های دوجانبه تأکید شد. محور این دیدارها توسعه روابط تجاری و اقتصادی بود. رئیس جمهور با تأکید بر آغاز مسیر جدیدی در روابط با برخی کشورهای همسایه و افزایش مناسبات تجاری و توسعه روابط گفت: سوآپ گازی که بین ترکمنستان و آذربایجان از خاک ایران اجرا شده قرار است توسعه پیدا کند.
آمادگی ایران برای حل مسأله اوکراین
آیت‌الله رئیسی مسأله افغانستان و جنگ اوکراین را از دیگر مسائل مطرح شده با سران کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و روسیه برشمرد و تصریح کرد: اعلام آمادگی کردیم که از جایگاه و اعتبار جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل جنگ اوکراین استفاده کنیم.
همسایگان استفاده از کالاهای ایرانی را ترجیح می‌‌دهند
رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست توسعه روابط با همسایگان، به عنوان رویکرد دولت سیزدهم، جواب داده و آن را دنبال خواهیم کرد، اظهار کرد: ظرفیت بسیاری در همسایگان ما وجود دارد، آنان نیز اعلام آمادگی کرده‌اند و کار با جمهوری اسلامی ایران و استفاده از کالاهای ایرانی را به کالای برخی دیگر از کشورها ترجیح می‌دهند. وی با اشاره به اینکه این سفرها نشان می‌دهد که سیاست افزایش تعامل با همسایگان کاملاً موفق بوده و بعد از این هم موفق خواهد بود، به همکاران خود در دولت تأکید کرد تلاش کنند تا سهم ایران اسلامی در اقتصاد منطقه افزایش یابد. 
ارزیابی عملکرد استانداران، برای نخستین بار در این دولت
آیت‌الله رئیسی پنجشنبه در دیدار اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تعامل کمیسیون اصل ۹۰ با دولت به دلیل پیگیری مسائل کشور مؤثر است، مسأله محوری این کمیسیون را نکته خوبی دانست که در پیگیری مسائل کشور به دولت کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه یک بخش از کار این کمیسیون رسیدگی به تخلفات است و بخش دیگر باید حمایت از مدیران پرتلاش و خدوم باشد، گفت: ما نسبت به مدیران در بخش‌های مختلف و همچنین استانداران یک ارزیابی داشتیم که برای اولین بار اتفاق افتاده و عملکرد آنان بر اساس شاخصه‌هایی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه هم به خودشان ابلاغ شده است.
پیش از سخنان رئیس جمهور حجت‌الاسلام حسن شجاعی علی‌آبادی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در سخنانی با بیان اینکه کارکرد و ماهیت کمیسیون اصل ۹۰ با سایر کمیسیون‌های مجلس تفاوت‌های زیادی دارد، گفت: ما در این کمیسیون ابزارهایی برای رسیدگی به شکایات داریم و خروجی این کمیسیون ارائه گزارش به مردم و نمایندگان و همچنین ارجاع متخلفین به مقامات مسئول است.
برگزاری اولین جلسه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان 
پنجشنبه گذشته، شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان برای نخستین بار به ریاست رئیس جمهور تشکیل جلسه داد.
در این جلسه پس از ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه اجرای قانون جهش دانش‌بنیان موضوع لزوم افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح شد که مورد تأکید و تأیید قرار گرفت. همچنین در این جلسه شرح وظایف و آیین‌نامه داخلی شورای راهبری و دستورالعمل اجرایی کارگروه تولید بار اول و ضوابط برخورداری واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علمی فناوری از حمایت‌های قانون دانش‌بنیان به تصویب اعضا رسید.
حمایت از دانش‌بنیان‌ها، سیاست قطعی دولت
آیت‌الله رئیسی در این جلسه با بیان اینکه وظیفه و سیاست قطعی و اجتناب‌ناپذیر دولت پشتیبانی از فعالیت‌های دانش‌بنیان است، گفت: لازمه تحقق شعار امسال نیز بر همین مبنا استوار است.
رئیس جمهور با قدردانی از مجلس شورای اسلامی به خاطر تصویب قانون جهش دانش‌بنیان، همه دستگاه‌های اجرایی و مرتبط را موظف کرد برای اجرایی‌سازی این قانون تمام تلاش خود را به کار گیرند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7946/2/618548/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها