بیانیه پایانی ناتو علیه چین و روسیه


گروه جهان/ رهبران ناتو روز پنجشنبه به نشست سه روزه خود در مادرید با انتشار بیانیه‌ای که بر تقویت قوای دفاعی این ائتلاف در برابر روسیه تأکید و برای اولین‌بار در تاریخ این نشست، چین را یک تهدید جهانی قلمداد می‌‌کرد، به کار خود پایان داد.
به گزارش سایت رسمی ناتو، در پایان این نشست «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو تأکید کرد: «تصمیماتی که در این نشست سه روزه اتخاذ شد، در جهت حفظ صلح و جلوگیری  از تنش‌ها و همچنین حفاظت از جان شهروندان است.» این در حالی است که برخلاف این ادعاها، بیانیه تصویب شده که به طور آشکار روسیه و چین را هدف‌گذاری جدید ناتو دانسته است، باعث ایجاد تنش‌های بیشتر اروپا و امریکا با این دو کشور خواهد شد.
در همین ارتباط، بنا بر آنچه در گزارش ناتو منتشر شده است، رهبران ناتو تصمیم گرفته‌اند در جهت تقویت قوای بازدارندگی خود، با قدرت تمام به کمک اوکراین رفته و بیش از 300هزار نیروی خود را به حالت آماده‌باش درآورند. آنان همچنین برای رویارویی با چین تصمیم گرفته‌اند با افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌های ناتو، بودجه مشترک را افزایش دهند. تصمیم تنش‌آفرین دیگر سران ناتو، موافقت بر سر عضویت سوئد و فنلاند در این نهاد است که بنا شد روز سه‌شنبه سند آن به امضای تمامی اعضای ناتو برسد.
واکنش مسکو و پکن
پس از این نشست روسیه در واکنش به پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو اعلام کرد پیوستن این دو کشور به ناتو برایش اهمیتی ندارد اما اگر ناتو نیرویی در هر یک از این دو کشور مستقر کند، با تندترین واکنش کرملین مواجه خواهد شد. «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز هشدار داد: «به لحاظ سیاسی پرده آهنین جدیدی در حال به وجود آمدن است.» «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در انتقاد از بیانیه نشست ناتو، این نهاد غربی را چالشی سیستماتیک برای صلح و ثبات جهانی دانست و تأکید کرد: «ناتو به رهبری امریکا در حالی خود را یک قدرت دفاعی معرفی کرده که خود عامل تنش‌ها و جنگ‌های بسیار در سراسر جهان است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7946/4/618555/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها