همسایه با تجلی زلال اولیا


سال‌ها پیش در ایام شباب وقتی شب‌های جمعه به یکی از خانه‌هانی نورانی در تهران می‌رفتیم و می‌خواستیم دل طعم و بویی از ائمه بگیرد، صاحب‌خانه روشن‌ضمیر از کسانی مانند حاج احمد چلویی، سیدمحمد حوله‌ای، سیدکاظم توکل و... می‌گفت که برای ما فقط یک اسم بودند، تنها این را درک می‌کردیم که هر کدام از آنها باید قدیسان این روزگار باشند. یکی از آنها آسیدمحمد حوله‌ای بود، باز فقط یک نام اما چیزی از همان‌موقع از طرف آنها برای خود من سو سو می‌زد و مرا به سمت خود می‌کشاند.
چند وقت پیش فهمیدم مجموعه‌ای در شبکه مستند ساخته شده دقیقاً به همان نامی که آن زمان به آن خانه نسبت می‌دادیم به نام «خانه‌های نورانی» و موضوع هم دقیقاً درباره همان خانه‌هایی است که مراسم اهل‌بیت علیهم‌السلام در آنها برگزار می‌شود و جالب‌تر اینکه موضوع یکی از قسمت‌های آن درباره همان «آسیدمحمد حوله‌ای» بود، روزی در دیدار با سازنده اثر، با اصرار دی‌وی‌دی اثر را از او گرفتم و فیلم را تماشا کردم.
چند سالی است که موضوع مستندهای خودم فلسفه و عرفان هستند، مدت‌ها است که فکر می‌کنم فیلسوف و عارف حقیقی چه کسانی هستند؟ مدتی است به این موضوع رسیده‌ام کسانی که بی‌ادعا جامه عمل به آن مفاهیم و معانی بلند عرفانی و فلسفی می‌پوشند شاید از همه جلوتر و شایسته تجلیل بیشتر و شاید اینان فیلسوف‌تر و عارف‌تر باشند. با تماشای مستند «آسیدمحمد حوله‌ای» به قطعیت بیشتری دراین زمینه رسیدم. افرادی ساده، بی‌ادعا، بی‌هیاهو، بدون تشکیلات مرشد و مرادی که برخی امروز گرفتار آن هستند و در نهایت تجلی زلالی از حیات اهل بیت بودن همگی در این نوع افراد جمع است.این مستند به کارگردانی خوب علی ملاقلی‌پور و تهیه‌کنندگی محمدامین نوروزی در سایت تلوبیون در مجموعه «خانه‌های نورانی» قابل تماشا است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7946/24/618583/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها