ارسال انواع چادر و کانکس و تجهیزشان به وسایل سرمایشی در حال انجام است

تسهیلات ویژه 250 میلیون تومانی برای بازسازی خانه های زلزله‌زدگان


ایران‌زمین - با گذشت چهار روز از زلزله بامداد شنبه در هرمزگان، افزون برامداد‌رسانی اولیه، مسیرهای قانونی برای ارائه تسهیلات ویژه برای باز‌سازی خانه‌های زلزله‌زدگان باز شده است به‌طوری که بنیاد مسکن از ارائه تسهیلات 200میلیون تومانی به زلزله‌زدگان و همچنین اعطای وام 50میلیون تومانی بلاعوض خبر داده است. زلزله مهیب بامداد شنبه در استان هرمزگان موجب بروز خسارات فراوانی به روستاهای بخش مهران از توابع شهرستان بندرلنگه شد.
در این زلزله‌ها دو روستای سایه‌خوش و کلاتو به‌صورت کامل تخریب شد و روستاهای دیگری نظیر نرمستان، کروچی، دژگان، برکه سفلین و دم گیزر نیز با آسیب جدی مواجه شدند و بسیاری از مردم خانه و لوازم زندگی خود را از دست دادند. گرمای شدید هوا یکی از مهم‌ترین گرفتاری‌های حال حاضر مردم در منطقه است و میزان بالای شرجی بودن هوا بر شدت این گرما افزوده است. بر اساس گزارش‌ها نصب چادرها در این مناطق به پایان رسیده و تهیه کولر نیز به میزان قابل‌توجهی رسیده است و اکثر چادرهای برپا شده  دارای کولر هستند تا مردم از گرمای هوا به خنکی این وسایل سرمایشی پناه ببرند.
طبق برآوردها در مرحله نخست، این منطقه به 400کانکس تا آغاز عملیات بازسازی و نهایی شدن این امر نیاز دارد که دولت وعده داده است با همکاری نهادهای مختلف این حجم از کانکس را به منطقه کانونی زلزله انتقال دهد و به مردم  اهدا کند.
به‌ گفته وی، اقدامات آبفا و حضور اکیپ رفع اتفاقات در محل حادثه، عملیات وصل مجدد آب را تسریع بخشید به‌طوری که تا ظهر روز حادثه، آب روستای سایه‌خوش وصل شد. به‌گفته حمزه‌پور با توجه به وارد آمدن آسیب به تأسیسات لوله داخل منازل، اقدامات مورد نیاز در روز دوم نیز صورت گرفت که خوشبختانه روند مناسبی طی شد و خانوارهای بهره‌مند از آب شرب افزایش یافت. حمزه‌پور همچنین از آبرسانی به محل کمپ زلزله‌زدگان خبر داد و گفت: هم‌اکنون آب این کمپ وصل شده است و خانوارهایی که در این محل اسکان یافته‌اند نیز از آب شرب بهره‌مند هستند.
وی ادامه داد: با هدف رفع نیاز آبی خانوارهایی که شبکه داخلی منازل‌شان آسیب دیده است، آبرسانی سیار در حال انجام است.
به‌ گفته مدیرعامل آبفا، در این روستا 10مخزن ذخیره ثابت نیز با حجم 50هزار لیتر مهیا شده است تا اهالی از این طریق نیازشان را تأمین کنند.
عملیات اجرایی اولیه در مناطق زلزله‌زده هرمزگان از امروز آغاز شد
رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان نیز در خصوص بازسازی و آغاز فرایند عملیات اجرایی در این منطقه گفت: با توجه به وسعت، پهنا و شدت زلزله، میزان آسیب‌دیدگی در روستاها و شهرهای استان هرمزگان بخصوص بخش مهران شهرستان بندرلنگه گستره بسیار زیادی داشت. وی اظهار کرد: با حضور سریع مسئولان در منطقه بلافاصله عملیات پایش اماکن آسیب‌دیده شروع شد و یکشنبه آمایش و پایش انجام شده و اطلاعات آن به بنیاد مسکن کشور ارسال شده است. مدرس از دولت و رئیس بنیاد مسکن درخواست کرد در مصوبه وام بلاعوض تسریع کنند و اضافه کرد: همچنین با 50میلیارد تومانی که دولت به‌ فوریت برای این مناطق تخصیص داده از روز سه‌شنبه عملیات اجرایی اولیه را آغاز کرده ایم.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر عملیات آواربرداری در حال اجرا است و همه ارگان‌های استان هرمزگان دست به دست هم دادند تا سریعتر مردم به منازل خود بازگردند و به اسکان دائم برسند.
موافقت دولت با پرداخت 50میلیارد تومان تسهیلات به زلزله‌زدگان هرمزگان
رئیس بنیاد مسکن کشور نیز از اختصاص 50میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی مناطق زلزله‌زده هرمزگان خبر داد و گفت: با توجه به مجموع واحدهای آسیب‌دیده شهری، یک‌ هزار و 450پرونده تشکیل شده است.
اکبر نیکزاد با اشاره به اینکه تسهیلاتی که دولت به واحدهای آسیب‌دیده می‌دهد وام بلاعوضی است که به آنها تعلق می‌گیرد، گفت: پیشنهاد بنیاد مسکن برای ساخت مسکن در مناطق زلزله‌زده روستایی هرمزگان 200میلیون تومان وام و 50میلیون تومان وام بلاعوض بوده است، بنابراین به افراد آسیب‌ دیده از زلزله که برای آنها تشکیل پرونده شده است اعلام می‌شود  این 250میلیون تومان برای ساخت یک واحد 60متری در روستا اختصاص می یابد. رئیس بنیاد مسکن افزود: در روستاهای زلزله‌زده هرمزگان 1196پرونده تشکیل شد که با پرونده‌هایی که در شهرها تشکیل یافته، مجموع این پرونده ها را به حدود 1450پرونده رسانده است که پیشنهاد وام و بلاعوض، روز یکشنبه با فوریت تهیه و به ستاد حوادث ارسال شد. نیکزاد گفت: دولت یکشنبه 50میلیارد تومان به‌ فوریت تخصیص داد تا روند پیش برود و احتمالاً چهارشنبه همین هفته مصوبه وام و بلاعوض این مناطق در دولت مصوب شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7949/16/618873/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها