خدا حافظی هوای سالم با البرز

باد حالا فقط ریزگرد می‌آورد


ایران واشقانی
خبرنگار

آلودگی هوا که بر اثر ریزگردها سلامتی مردم استان‌های البرز و تهران را نشانه رفته است، خطری است که می‌تواند هر هفته تکرار شود. این ریزگردها نه بر اثر طوفان و تندباد، بلکه در اثر وزیدن باد ملایم نیز شهرها را می‌پوشاند و به تعطیلی می‌کشاند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: تحلیل آخرین الگوهای پیش‌یابی حاکی از چینش قابل توجه فشار سطح زمین که به موجب آن با توجه به تداوم شرایط ناپایدار در بعضی ساعات وزش باد نسبتاً شدید، گرد و خاک، گردوغبار و کاهش کیفیت هوا مورد انتظار می‌باشد.
محمدرضا فلاح‌نژاد افزود:محکم کردن سازه‌های موقت، تابلو‌های تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره از جمله توصیه‌ها در این زمینه به شمار می‌رود.
وی بیان داشت: همچنین به علت کاهش کیفیت هوا افراد آسیب‌پذیر شامل کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی از حضور بلندمدت در فضای باز خودداری کنند.
آماده باش اورژانس البرز
رئیس مرکز اورژانس استان البرز از آماده باش اورژانس در پی آلودگی هوا خبر داد.
احمد مهدوی با تأکید بر اینکه هوای شهرستان کرج برای تمامی گروه‌ها و خصوصاً سالمندان، کودکان و بیماران قلبی و تنفسی، پرخطر است، اظهار کرد: با توجه به بالا بودن بیش از حد شاخص‌های آلودگی هوا در شهرستان کرج و تعطیلی تمامی بانک‌ها و ادارات و مراکز علمی و آموزشی در روز دوشنبه، اورژانس استان البرز در حالت آماده باش قرار گرفت.
رئیس مرکز اورژانس استان البرز تصریح کرد: اورژانس ۱۱۵ استان البرز با ۶۹ پایگاه و ۸۸ کد عملیاتی همچنان در حال آماده باش است و در برخی نقاط پرتردد، آمبولانس و اتوبوس آمبولانس جهت خدمت‌رسانی به مددجویان قلبی و تنفسی مستقر شده است. از مردم و بویژه گروه‌های پرخطر درخواست می‌کنیم که تا حد امکان و جز برای کارهای ضرور از منزل خارج نشوند.
این وضعیت تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت
 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز از تعطیلی تمامی ادارات، بانک‌ها و مراکز علمی و آموزشی استان به دلیل کاهش کیفیت هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و گردوغبار خبر داد.
امیر جاویدپور با بیان اینکه این وضعیت تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان، تحلیل آخرین الگوهای پیش‌یابی حاکی از گذر توده گردوغبار و فعالیت موج ناپایدار است. با توجه به پیش‌بینی وزش باد نسبتاً شدید و لحظه‌ای، گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در سطح ناسالم برای تمام گروه‌ها خواهد بود.
شاخص کیفیت هوای البرز به 500 رسید
مدیرکل هواشناسی البرز اظهار کرد: تحلیل آخرین الگوهای پیش‌یابی حاکی از این است که طی یکی دو روز آینده تا چهارشنبه در برخی از ساعات افزایش بادهای شدید، گردوغبار و افزایش شاخص آلودگی هوا را داشته باشیم.
آرش بهاروند با بیان اینکه این وضعیت ناپایدار است، افزود: چون آلودگی به صورت ناپایدار و ساعتی است، در برخی از ساعات با افزایش گردوغبار و در برخی دیگر از ساعات شبانه روز با کاهش این پدیده مواجه هستیم.
وی ظهر دیروز در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد: در حال حاضر هوای استان البرز برای گروه‌های حساس، ناسالم است. اما شب گذشته و صبح امروز شاخص کیفیت آلودگی هوای استان البرز با منشأ گردوغبار به عدد 500 رسید که در این وضعیت هوا برای همه گروه‌های سنی پرخطر است.
افزایش تخریب خاک در البرز 
مدیرکل محیط زیست استان البرز نیز با اشاره به اینکه امسال حتی یک روز هوای سالم را تجربه نکرده‌ایم، اظهار کرد: عامل آلودگی‌های اخیر که از ابتدای امسال درگیر آن هستیم، ریزگردها است که دو منشأ داخلی و خارجی دارد.
مجید درگی ادامه داد: علت اصلی گردوغبارهای داخلی و محلی البرز که استان تهران را نیز تحت تأثیر قرار داده است، بیابان‌های دشت‌های قزوین، نظرآباد و اشتهارد است.
وی با تأکید بر اینکه تندباد و طوفان لازمه هجوم ریزگردها و تهدید سلامتی هوا نیست و حتی وزش باد ملایم نیز می‌تواند شهرهای البرز را با گرد و غبار زیادی مواجه کند، افزود: بین استان‌های قزوین و البرز، مجموعه‌ای بیابانی، وسیع و مشترک قرار دارد که مستعد گرد و غبار است و حدود 16 هکتار از این دشت وسیع، تالاب صالحیه است. حجم تولید ریزگردها در این منطقه بسیار زیاد است و با کمترین وزش باد، ریزگردهای زیادی از این دشت متصاعد می‌شود و شهرهای استان البرز را فرامی‌گیرد. به طوری که دیروز هجوم ریزگردها و آلودگی هوای البرز که این استان را به تعطیلی کشاند، بر اثر وزش تندباد و طوفان نبود.
مدیرکل محیط زیست استان البرز به چرای بیش از سه هزار شتر که در این منطقه رها شده‌اند، اشاره کرد و گفت: در حالی که منابع طبیعی اعلام می‌کند که مجوزی برای چرای شترها در این منطقه صادر نشده است، شاهد تعداد زیادی شتر رها شده در منطقه گلدره و بیابان‌های منطقه ساوجبلاغ هستیم. در سال‌های گذشته هر چه عملیات‌های بوته کاری در این منطقه اجرا شده است، توسط شترهای سرگردان از بین رفته‌اند و اثری از طرح‌ها دیده نمی‌شود. راه رفتن زیاد شترها روی خاک موجب از بین رفتن و تخریب خاک این منطقه و پوشش گیاهی نیز شده است که این موضوع را به جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و دادستانی اعلام کرده‌ایم.
مجید درگی ادامه داد: مسأله دیگر برای کنترل ریزگردها، حقابه‌ای است که باید از سمت قزوین به البرز بیاید و این دشت بزرگ و تالاب صالحیه از این طریق سیراب شود. اما احداث یک کانال زهکش در مرز این دو استان که مانند سد آبی عمل می‌کند، مانع از رسیدن آب به این دشت و تالاب صالحیه شده است. موضوعی که از طریق ریاست سازمان محیط زیست با وزرا نیز مکاتبه شده تا حقابه داده شود.
وی با تأکید بر اینکه این منطقه وسیع بیابانی موجب تعطیلی شهرهای زیادی شده است، افزود: در 10 سال گذشته هیچ آبی از استان قزوین به سمت البرز نیامده و این منطقه بیابانی موجب می‌شود که از این به بعد در انتهای فصل بهار و تابستان، هر هفته استان‌های البرز و تهران شاهد این معضل باشند.
به گفته مدیرکل محیط زیست استان البرز،  اجرای طرح‌های بیابان زدایی و تأمین آب تالاب صالحیه تنها راهکارهای نجات استان‌های البرز و تهران از ریزگردهایی است که به تعطیلی پایتخت می‌انجامد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7949/16/618874/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها