همه تیم‌ها برای صعود به دورنهایی با تمام قدرت آمده‌اند

جنگ جهانی به میزبانی گدانسک


مهری رنجبر
خبرنگار اعزامی به لهستان

 تاکسی وارد خیابان سنگفرش شده که می‌‌شود، جلوی ساختمان قدیمی ترمز می‌‌کند. اول فکر می‌‌کنیم اشتباه کرده اما وقتی راننده به زبان لهستانی می‌‌گوید «رسیدیم»، متوجه می‌‌شویم منظورش هتل است. سر را که به سمت چپ می‌‌چرخانی، ساختمانی با آجرهای قرمز خودنمایی می‌‌کند. ساختمان بزرگ  8 طبقه با 256 اتاق؛ خانه‌ای قدیمی که به ذهنت نمی‌رسد هتل باشد و وقتی قدمتش را متوجه می‌‌شوی، مبهوت می‌‌مانی. ساختمانی که با دیدنش خاطره خانه‌های قدیمی با آجرهای بهمنی قرمز در تهران را برایت زنده می‌‌کند. ساختمانی که در جنگ جهانی دوم، روزهای شلوغ و پرهیاهوی تلخ و شیرین زیادی را از سر گذرانده است. از حیاط کوچکش که رد می‌‌شوی و پا به داخل ساختمان می‌‌گذاری، ا‌ولین چیزی که خودنمایی می‌‌کند، میز رسپشن است با 3کارمند زن و مرد که با خوشرویی و لبخند و گفتن «Hello» خوشامد می‌‌گویند. وقتی خوب اطراف را نگاه می‌‌کنی، طراحی مدرن، کافی‌شاپ سمت چپ رسپشن و اسم  ARCHE HoTEL، تازه متوجه‌ات می‌‌کند که اینجا هتل است. هتلی ساخته شده روی خاطرات جنگ، آن‌هم با بازسازی ساختمانی که قصه‌ها و رازهای زیادی از روزهایی که صدها سرباز مجروح در آن درمان شده یا جان‌شان را از دست داده‌اند، در سینه دارد؛ اما حالا بعد از ۱۰۰سال، قصه‌های جدیدی را در دلش نگه می‌‌دارد؛ قصه آدم‌هایی که این‌بار نه برای درمان که برای تفریح و گذران تعطیلات در آن اقامت می‌‌کنند.
با اینکه دیوارهای هتل همچنان با آجرهای بهمنی قرمزرنگ بازسازی شده، اما اتاق‌ها ترکیبی از آجر و رنگ دارند. دیوار در ورودی اتاق‌ها و پشت تخت‌خواب‌ها آجری است و بقیه با رنگ‌های طوسی و سبز مدرن شده. تابلوهای نقاشی روی دیوارهای رنگی، تلفن با طرح قدیمی کنار آباژورها، کتری برقی و تلفیق گذشته و حال هتل، چشمان هر بیننده‌ای را نوازش می‌‌دهد. به طبقه دوم که می‌رسی، روی یکی از دیوارها ۵قاب عکس قدیمی از 4مرد و یک زن توجهت را جلب می‌‌کند؛ عکس‌هایی که ذهن همه را به یک سو می‌‌برد، پزشکانی که در دوره جنگ جهانی پا به پای سربازان مقاومت کرده‌اند. همه ‌تیم‌های حاضر در هفته سوم لیگ ملت‌ها به میزبانی گدانسک لهستان، برای رقابت 4روزه در این هتل بوتیک پرماجرا اقامت دارند. هتلی که به‌رغم جذابیت تاریخی‌اش اما با کیفیت غذایی معمولی نتوانسته نظر تیم‌ها را جلب کند، آن هم با ذهنیتی که تیم‌ها از سابقه میزبانی خوب لهستانی‌ها داشتند، این بار خیلی راضی نیستند بویژه که هتل آرچه به نوعی میزبان هفته سوم لیگ ملت‌ها شده و در واقع اسکان تیم‌ها در آن هزینه‌ای روی دست فدراسیون والیبال لهستان نگذاشته است.

برش
جنگ والیبالی ها در لهستان
​​​​​​​۸۳سال بعد از شروع جنگ جهانی دوم در گدانسک، دوباره در این شهر جنگ به‌پا می‌‌شود. این‌بار جنگ والیبالی‌ها برای صعود به مرحله نهایی لیگ ملت‌های ۲۰۲۲. تیم‌های ایران، لهستان، ایتالیا، اسلوونی و صربستان در این گروه به گدانسک آمده‌اند تا در هفته آخر دور مقدماتی با قدرتنمایی جواز صعود به دور نهایی را بگیرند، هرچند ایتالیای میزبان دور نهایی و لهستان دوم جدولی، صعودشان قطعی است اما برای 3تیم ایران، صربستان و اسلوونی نتایج این هفته حیاتی است. البته صعود دو تیم لهستان و ایتالیا هم باعث نشده آنها بدون ستاره‌هایشان به گدانسک بیایند و ایتالیا، زایتسف را هم به ترکیبش اضافه کرده تا بازیکنانش برای دور نهایی هماهنگ‌تر باشند. تیم ایران که نهمی جدول رده‌بندی را یدک می‌‌کشد، برای صعود به دور نهایی شانس دارد اما کار راحتی نیست. ایران به شرط برد مقابل دو تیم صربستان و اسلوونی یا شکست یکی از دو تیم بالای جدولی لهستان یا ایتالیا صعودش به دور نهایی قطعی می‌‌شود. شاگردان عطایی رقابت‌های این هفته را ساعت ۲۲:۳۰ امشب مقابل لهستان میزبان استارت می‌‌زنند. بهروز عطایی وضعیت شاگردانش را خوب می‌‌داند و آماده‌تر از دو هفته قبل. البته ایران با جابه‌جایی 3بازیکن، متفاوت از دو هفته قبل شده است. باید دید عطایی با جلسه اختصاصی که صبح دیروز برای دریافت‌کنندگان و لیبروهای تیمش برای مهار سرویس لهستانی‌ها داشته چه برنامه‌ای برای شکست حریف دارد.

رقابت برای صعود در شهر شوالیه‌ها
تیم‌ملی والیبال از امشب در شهر شوالیه‌ها برای صعود به دور نهایی لیگ ملت‌ها مقابل حریفان صف‌آرایی می‌‌کند. تیم بهروز عطایی که از ۸مسابقه دو هفته اول و دوم، ۴برد، ۴باخت و ۱۲امتیاز دارد و نهم جدول است، این هفته در شهر بندری گدانسک لهستان رقابت می‌‌کند. رقابت در شهری تاریخی با شوالیه‌های افسانه‌ای‌اش. رقابت با تیم‌های لهستان میزبان، ایتالیا، اسلوونی و صربستان که هرکدام حکم یک مبارزه با شوالیه را دارد؛ همان قدر حساس و خطرناک. تیم‌ملی والیبال بازی‌های این هفته را هم مثل هفته قبل با بازی مقابل میزبان شروع می‌‌کند. لهستان مدعی قهرمانی جهان و البته حریف سنتی‌اش. باید دید این‌بار که هر دو تیم تغییر در ترکیب و البته سرمربی را تجربه کرده‌اند، مقابل هم چه شرایطی پیدا می‌‌کنند.
داستان‌های سفر طولانی و پرماجرا
گروه خبری بعد از ۲۰ساعت پرماجرا، بالاخره یکشنبه با ورود به گدانسک به تیم ایران اضافه شد. خبرنگار و عکاسی که قرار است از امشب رقابت‌های هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال را پوشش دهند، ساعت ۱:۴۵ یکشنبه، مسیر تهران - دوبی، دوبی - ورشو، ورشو- گدانسک را پشت‌سرگذاشتند. سفری که با تأخیر ۴۵دقیقه ای از تهران شروع شد و حتی تا مرز دیپورت هم پیش رفت. وقتی خبرنگار و عکاس ایرانی به ورشو رسیدند، مأمور لهستانی گیت، نبود نامه رزرو هتل برای آنها را بهانه کرد و با برخورد تند حتی آنها را تهدید به دیپورت هم کرد تا اینکه با پیگیری کادر خبری آن‌هم با سختی دسترسی به اینترنت در فرودگاه و البته مهربانی بعضی از مردم لهستان برای استفاده از نت شخصی‌شان بالاخره مشکل حل شد.
حوصله لهستانی‌ها در صف طولانی فرودگاه
در حالی که در ایران برای سفر با هواپیما، همه کارها را کارمندان شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌‌دهند اما در لهستان این طور نیست. لهستانی‌ها قبل از رفتن پیش مسئول کانتر پرواز و گرفتن کارت پرواز، اول در سیستم اطلاعات‌شان را ثبت می‌‌کنند و همین طور به چند سؤال درباره کرونا جواب می‌‌دهند و بعد از زدن برچسب شرکت هواپیمایی که از دستگاه با پایان جواب‌ها گرفته‌اند، به کانتر شرکت هواپیمایی مدنظر می‌‌روند تا هم چمدان‌هایشان را تحویل دهند و هم کارت پرواز بگیرند. البته این کار صف‌های طولانی را به وجود می‌‌آورد اما لهستانی‌ها با صبر و حوصله در آن می‌‌ایستند تا نوبت‌شان شود.
رضایت ملی‌پوشان از اردوی گدانسک
ملی‌پوشان والیبال که برای پشت‌سر گذاشتن هفته سوم لیگ ملت‌ها در گدانسک حضور دارند، از شرایط این شهر ساحلی راضی هستند. ملی‌پوشان معتقدند این هفته شرایط متفاوت است. مهدی جلوه به خبرنگار «ایران» می‌‌گوید: «خیلی خوب شد که ما قبل از شروع لیگ ملت‌ها در گدانسک اردو داشتیم چراکه اینجا شرایط آب‌وهوایی متفاوتی دارد. اردو و تمرین در این شرایط آب‌وهوایی می‌‌تواند کمک زیادی به آمادگی ما کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7949/21/618885/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها