علی کفاشیان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در گفت‌و‌گو با «ایران»:

سقف قرارداد زمان ما شکست خورد و بازهم شکست می‌خورد


محمد محمدی‌سدهی/ رقم‌های عجیب و بعضاً نامتعارف تعدادی از بازیکنان در فصل نقل و انتقالات جاری باعث شد پس از چند سال بازهم صحبت از اجرای طرح سقف قراردادها شود و مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ این طرح را راهی برای مقابله با وضعیت موجود قلمداد کنند. گفته می‌شود بر‌اساس این قانون که قرار است به باشگاه‌ها ابلاغ شود، سقف 12 میلیارد تومان برای بازیکنان ملی‌پوش و 8 میلیارد تومان برای بازیکنان غیرملی‌پوش درنظر گرفته شده است. نکته حائزاهمیت اینکه طرح سقف قرارداد بازیکنان سال‌ها پیش اجرا شد و در عمل شکست خورد.
علی کفاشیان که در اولین دوره ریاست او در فدراسیون فوتبال قانون سقف قراردادها وضع شد، درخصوص اجرای دوباره این طرح به خبرنگار «ایران» گفت: «در زمان ما این طرح اجرا شد و شکست خورد و دوباره شکست خواهد خورد. مشخص نیست که مسئولان فدراسیون چرا و چگونه می‌خواهند این طرح را اجرا کنند و مانع شکست دوباره آن شوند. در آن زمان مبلغ 350 میلیون تومان را به عنوان سقف قراردادها در لیگ برتر در نظر گرفتیم که این مبلغ برای رعایت و حفظ تعادل در تیم‌ها بود، اما متأسفانه پول‌های زیرمیزی اجازه نداد طرح به هدفش برسد. سقف قرارداد فقط رقم بازیکنان را بالاتر برد و حالا هم این اتفاق تکرار خواهد شد.» رئیس اسبق فدراسیون فوتبال درباره دلایل شکست این طرح هم صحبت کرد: «در آن زمان یک‌سری از تیم‌ها این قانون را دور زدند و موضوعاتی غیر از مبلغ تعیین شده در قرارداد بازیکنان آورده شد. آپشن‌هایی چون حواله خودرو، سهام، میلگرد و آپارتمان در قرارداد بازیکنان آمد که بسیار عجیب بود. این موارد باعث شد بازیکن چند برابر سقف قرارداد بگیرد و در واقع طرح سقف قراردادها کاملاً صوری بود.» او افزود: «مسأله مهم این است که باید قرارداد بازیکنان شفاف شود. در صورتی که این طرح به‌خوبی اجرا شود و موضوعاتی که در سال‌های گذشته به وجود آمد پیش نیاید، بازهم اجرای این طرح باعث می‌شود رقابت بین تیم‌های لیگ برتری از بین برود. مثلاً در صورتی که یک بازیکن از چند تیم پیشنهاد داشته باشد به تیمی خواهد رفت که برای او بازی در آن تیم اهمیتی نداشته باشد و این موضوع باعث می‌شود لیگ برتر کیفیت پایینی داشته باشد. یکی از مسائلی که باعث می‌شود بازیکن در تیم موردنظر عملکرد خوبی داشته باشد، مسائل مالی است.»
در شرایطی که رقم قرارداد تعدادی از بازیکنان صدای بسیاری از تیم‌ها را درآورده، امیر عطابخش مدیرعامل باشگاه پیکان چند روز پیش ادعا کرد که یکی از تیم‌ها با بازیکنی قرارداد 22 میلیاردی بسته است. کفاشیان با اشاره به این ارقام گفت: «این بخشی از واقعیت است و تیم‌ها در بحث رقابت رقم قراردادها را بالا می‌برند، اما سؤال اینجاست که آیا تیم‌ها درآمد دارند که چنین رقم‌هایی به بازیکنان پرداخت می‌کنند؟ در حال حاضر تیم‌های ایرانی تنها درآمدشان اسپانسرینگ است. تیم‌های باشگاهی ما نه حق پخشی از صداوسیما دریافت می‌کنند و نه از نظر فروش بازیکنان و سایر موارد درآمد دارند. اداره باشگاه هزینه زیادی دارد چرا که باشگاه‌ها تیم‌های پایه هم دارند. علاوه بر این باشگاه‌ها هزینه‌های جاری دارند و باید برای برگزاری بازی‌ها به شهرهای مختلف بروند و با توجه به عدم درآمدزایی مشکلات‌شان چند برابر می‌شود. حقیقتاً این مبالغ دور از انصاف است و باعث می‌شود تیم‌ها بدهکار شوند و در آینده نه‌چندان دور دردسرهایی برای آنها پیش بیاید. البته این موضوع نباید باعث شود که برای بازیکنان سقف در نظر بگیریم، چرا که مسائلی در پشت پرده پیش می‌آید که عجیب و غریب است.» رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در خصوص بحث حرفه‌‌ای‌سازی باشگاه‌ها که توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا به تیم‌های باشگاهی ابلاغ شده است، افزود: «تیم‌های ما باید هرچه زودتر به سمت حرفه‌ای شدن به معنای واقعی پیش بروند در غیر این صورت در آینده نه‌چندان دور دچار مشکل می‌شوند؛ مثل همان اتفاقی که برای تیم‌های پرسپولیس و استقلال افتاد و این دو تیم از آسیا حذف شدند. یکی از اولویت‌های ای‌اف‌سی این است که باشگاه‌ها روی تیم‌های زنان خود سرمایه‌گذاری کنند که این موضوع هم نیاز به بودجه دارد.» کفاشیان درخصوص تیم ملی و انتقاداتی که به این تیم در مسیر آماده‌سازی برای حضور در جام جهانی قطر می‌شود، گفت: «فدراسیون فعلاً درگیر انتخابات است، نه تیم ملی. برگزاری انتخابات وقت مدیران فدراسیون را می‌گیرد، اما مسئولان فدراسیون باید بدانند که در حال حاضر اولویت اصلی آنها حضور تیم ملی در جام جهانی است و باید برای آماده‌سازی تیم ملی برنامه داشته باشند. مدیران فدراسیون باید برای تدارک هرچه بهتر تیم ملی تلاش کنند.» او درباره شرایط بد مالی فدراسیون فوتبال و درخواست حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون برای دریافت یک میلیون یورو جهت برگزاری بازی‌های دوستانه در فیفادی پیش رو، افزود: «من نمی‌دانم که برنامه‌های فدراسیون برای فیفادی پیش‌رو چیست، اما درخواست رقم یک میلیون یورو توسط کامرانی‌فر عجیب بود و این رقم بالایی است. گرچه تیم ملی برای افتخارآفرینی در جام جهانی نیازمند بودجه است و این بودجه باید تأمین شود تا تیم ملی بتواند بدون دغدغه در جام جهانی حاضر شود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7949/20/618917/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها