یک سفر و چند مأموریت!‌


سفر وزیر نیرو که قرار است در روزهای آتی به جمهوری آذربایجان رقم بخورد می‌تواند علاوه بر توسعه مناسبات دوجانبه از آغاز به‌کار دولت سیزدهم، همکاری دوکشور بویژه در حوزه صنایع آب و برق را نیز به همراه داشته باشد. روابط جمهوری آذربایجان و ایران پس از دیدار رؤسای جمهوری دو کشور در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی در عشق آباد در سال گذشته، شتاب جدیدی به خود گرفته است؛ در شرایطی که براساس نقشه راه جدید همکاری‌های ایران و جمهوری آذربایجان، در مرحله نخست، حجم مبادلات دو کشور به دو برابر یعنی به یک میلیارد دلار در سال می‌رسد، تقویت ‌همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حالی به آذربایجان سفر می‌کند که بدون شک اهمیت این سفر در شناسایی زمینه‌های تقویت و توسعه همکاری دو کشور و همچنین پیگیری توافقاتی که تاکنون انجام شده مورد توجه قرار دارد و چندین مأموریت در این سفر در دستور کار وزیر نیرو قرار دارد.
در حوزه همکاری‌های برق و انرژی، پیگیری سنکرون شدن شبکه برق (اتصال و مدیریت یکپارچه شبکه‌های سراسری برق) سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه می‌تواند از اولویت‌های جدی مذاکرات دوطرف باشد؛ علاوه بر این، بحث موضوع تبادل و خرید برق از این کشور هم از موارد قابل اهمیت همکاری‌های مشترک است. شرکت توانیر امکان خرید هزار مگاوات برق در شرایط سنکرون در سه ماهه تابستان و نیز دریافت همین میزان برق در 9 ماهه باقی سال به منظور ترانزیت آن به کشورهای همسایه بویژه ترکیه را دارد. قرارداد فعلی  تجارت انرژی الکتریکی در تاریخ 12 آوریل 2018 بین توانیر و آذر انرژی امضا شد که برای ادامه تجارت دوجانبه برق در 19 خرداد سال گذشته تمدید شد. در حوزه برق، موضوع مهم دیگری که محرابیان می‌تواند در سفر به جمهوری آذربایجان پیگیری کند، موضوع احداث نیروگاه گازی 500 مگاواتی در آذربایجان با تأمین سوخت ایران است؛ اهمیت این طرح در این است که تمامی برق تولیدی نیروگاه مذکور یا برق حاصل از طرح تهاتر برق و گاز با آن کشور جهت تأمین نیاز مصرف داخلی برق کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت و از آنجایی که این طرح فارغ از هزینه‌های سرمایه‌گذاری، آلایندگی زیست محیطی و مصرف آب از سفره‌های زیرزمینی کشور است بسیار موجه و ضامن منافع کشور است.
اما در حوزه آب و فاضلاب نیز پیگیری وضعیت پروژه سد خدا آفرین و قیزقلعه سی از نکات مهمی است که محرابیان در این سفر می‌تواند پیگیری کند؛ احداث سد مخزنی خداآفرین در سال 86 به اتمام رسیده و در حال بهره برداری است. سد قیزقلعه سی نیز با پیشرفت فیزیکی 70  درصد، درحال پیگیری است. منابع مالی این پروژه ارزی است و مقرر است از بدهی آذربایجان بابت ساخت سد تاکنون پرداخت شود. در نشست اخیر کمیسیون فنی خداآفرین و قیزقلعه سی (تاریخ 28 و 29 دی ماه 1400) با حضور معاون وزیر در امور آب و آبفا  طرف آذری قول داده بود طرف یک ماه در خصوص چگونگی تسویه حساب بدهی 127.5 میلیون دلاری پاسخ دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7949/7/618931/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها