رئیس انستیتو پاستور ایران از غربالگری 81 مورد مشکوک به ویروس آبله میمون در کشور خبر داد

مورد قطعی ابتلا به آبله میمون نداشتیم


گروه اجتماعی/ در یک هفته گذشته نگرانی‌ها از طغیان بیماری‌های عفونی به دلیل ابتلای قطعی 30 نفر به وبا، 30 مبتلا به تب کریمه کنگو و 2 مورد فوتی و  98 نفر مبتلا به سرخک و آبله میمون با وجود تعداد صفر مبتلایان شناسایی شده، شدت گرفته است. وبا، تب کریمه کنگو، سرخک و آبله میمون از جمله بیماری‌های عفونی هستند که برخی از آنها در ایران هم میزبان پیدا کرده و مبتلا داشته است و برخی هم هنوز میزبان و قربانی نیافته اما در کشورهای دیگر، هر روز آمار ابتلا را بالاتر می‌برد. در این مدت مجموع تعداد افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی بازپدید به حدود 160 نفر رسیده است، هرچند که ابتلا به این بیماری‌ها هنوز در کشور اپیدمیک نشده و معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌‌گوید احتمال بروز اپیدمی جدید مانند کرونا با این بیماری‌ها محتمل نیست با وجود این، اپیدمیولوژیست‌ها نگران روزهای آینده هستند. در همین حال رئیس انستیتو پاستور ایران در همایش علمی آبله میمون اعلام کرد که این انستیتو به 12 مرکز آزمایشگاهی جهت تشخیص آبله میمون تجهیز شده و شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی کشور نیز جهت تشخیص بهنگام موارد مشکوک احتمالی آمادگی لازم را دارد.
رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه سیاست فعلی انستیتو پاستور ایران، تحقیقات کاربردی در زمینه تشخیص و ارائه روش‌های کنترل بیماری‌ها است، گفت: در دوم خردادماه ۱۴۰۱، آزمایش تشخیص مولکولی آبله میمون در انستیتو پاستور ایران راه‌اندازی شد با توجه به لزوم آمادگی شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی کشور جهت تشخیص بهنگام‌ موارد مشکوک احتمالی، انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری ارتوپاکس ویروس را طراحی کرد و تیم پاسخ سریع انستیتو پاستور برای آمادگی جهت پاسخ به اپیدمی‌های احتمالی شکل گرفت. در حال حاضر ۱۲ مرکز به عنوان مراکز اصلی در نقاط مختلف کشور برای تشخیص آبله میمون تجهیز شدند.
به گفته او، از ابتدای خردادماه سال جاری بررسی نمونه‌های مشکوک آبله میمون در آزمایشگاه پاسخ سریع انستیتو پاستور در حال انجام ‌است. تا امروز در ۸۱ نمونه تست غربالگری آبله میمون انجام شده است. ۳۷ نمونه غربالگری هم در مراکز دیگر اتفاق افتاده است. در ادامه این همایش همچنین رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، کرونا را همچنان یک تهدید توصیف کرد و گفت: وقتی موارد ابتلا به حد پایینی می‌رسد، نیاز به راه‌اندازی یکسری مراکز مراقب دیده‌ور داریم که باید بیماری را رصد کرده و در صورت تغییرات هشدار دهند. دکتر محمدمهدی گویا  در ادامه تأکید کرد که از الان باید برای پاسخ به اتفاقات احتمالی آمادگی ایجاد کنیم. از طرفی اکنون تنها ۵۸ کشور در دنیا به حداقل 70 درصد واکسیناسیون جمعیت‌شان دست یافتند. در برخی کشورها  این پوشش در حد ۱۳ درصد است. کسانی که از پایان پاندمی صحبت می‌کنند، آیا با پوشش ۱۳ درصدی چنین چیزی امکان‌پذیر است؟
گویا ضمن انتقاد از پوشش واکسیناسیون دوز سومی‌ها اظهارداشت: ما در مرحله واکسیناسیون اولیه بسیار موفق بودیم. پوشش‌های بالای ۸۰ و حتی ۹۰ درصد در دو نوبت اول داشتیم. در نوبت سوم به این موفقیت دست نیافتیم.  در جمعیت ۵ تا ۱۱ ساله هنوز آن طور که باید به موفقیت نرسیدیم.
گویا با اشاره به اینکه اکنون کشورها برای ۶ تا ۹ ماه آینده برنامه‌ریزی کردند؛ اگر ویروس تغییر کند یا  نکند، چه کنند، گفت: ما برای شش تا ۹ ماه آینده به برنامه‌ای دقیق نیاز داریم، اهداف این برنامه باید مشخص باشد، وضعیت ابتلا، مرگ، رعایت پروتکل‌ها، واکسیناسیون و... را باید مشخص کنیم. بسیاری از اقدامات تدوین این برنامه را انجام دادیم. وقتی موارد ابتلا به حد پایینی می‌رسد، نیاز به راه‌اندازی یکسری مراکز مراقب دیده‌ور داریم که باید بیماری را رصد کرده و در صورت تغییرات هشدار دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7949/22/618942/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها