با اعلام عقب‌نشینی کامل نیروهای اوکراینی از استان لیسیچانسک، لوهانسک به دست روسیه و حامیانش افتاد

90 درصد شرق اوکراین در دست مسکو


زهره صفاری
/ در پی عقب نشینی نیروهای اوکراینی از لیسیچانسک، آخرین سنگر مهم این کشور در شرق ، در اختیار روسیه و حامیانش قرار گرفت و پس از بیانیه رسمی ارتش اوکراین، سقوط لوهانسک اعلام شد. کرملین در این شرایط در حالی به اهداف خود در دونباس نزدیک تر شده است که مقامات مسکو معتقدند با توجه به تمایل غرب به طولانی شدن جنگ، کی‌یف مجوز مذاکره صلح با روسیه را نخواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری «تاس»، در حالی که فرمانده کل ارتش اوکراین علت این عقب نشینی را نجات جان نظامیانش دانست، ارتش این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از نبرد سنگین در لیسیچانسک، نیروهای مسلح اوکراینی در برابر برتری نظامی و لجستیکی ارتش روسیه مجبور به عقب نشینی از مواضع خود شدند.»
در همین حال «ولودیمیر زلنسکی» نیز که در ابتدا حاضر به پذیرش این شکست نبود، پس از برافراشته شدن پرچم حامیان روسیه در لیسیچانسک، از ارتش قدردانی کرد و تصمیم آنها را تدبیری برای حفظ جان غیرنظامیان عنوان کرد: «ما خانه‌ها را دوباره می‌سازیم، سرزمین‌مان را پس می‌گیریم. اما در این برهه جان مردم از همه چیز مهم‌تر است.» رئیس‌جمهور اوکراین در حالی سعی در سرپوش گذاشتن بر شکست ارتش کشورش در جبهه مهم و استراتژیک لوهانسک داشت که کمی پیش از اعلام عقب‌نشینی ارتش، با اطمینان کامل تأکید کرده بود: «نبرد ما در نزدیکی لیسیچانسک ادامه دارد اما ممکن نیست این شهر به دست روس‌ها بیفتد.»
گام بلند روسیه در شرق اوکراین
به باور ناظران نیویورک تایمز، با سقوط آخرین شهر مهم اوکراین در استان شرقی لوهانسک و اذعان ارتش هر دو جبهه به این دستاورد روسیه، مسکو پیروزی مهمی برای تحقق اهداف خود در دونباس به دست آورده است. به عبارت دیگر با تسلط کامل روسیه بر لیسیچانسک و سقوط لوهانسک، بدون شک گام بعدی حضور در دونتسک است. 
دونباس گرچه 9 درصد از مساحت اوکراین را شامل می شود اما اهمیت صنعتی، موقعیتی و استراتژیک بسیاری برای مسکو  و همچنین کی یف دارد. در حال حاضر بنا بر گزارش منابع اوکراینی، روسیه و حامیانش حدود 80 تا 90 درصد دونباس را در اختیار دارند و تسلط بر 10 درصد باقیمانده نیز بعید به نظر نمی‌رسد.
به نوشته الجزیره، اهمیت پیروزی در جبهه لوهانسک به حدی بود که فضانوردان روسی در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز با برافراشتن پرچم روسیه، این دستاورد را جشن گرفتند.
اصرار غرب بر تداوم جنگ
مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین در بلاروس از روز یکشنبه در حالی کلید خورد که ساعاتی پیش‌تر ارتش اوکراین شهر مرزی بلگورود روسیه را زیر آتش گرفت و مسکو نیز کی یف را تهدید به پاسخی سخت کرد، اما مقامات روسی معتقدند آنچه از روند مذاکرات صلح برمی آید، تمایل غرب به طولانی کردن جنگ است. «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین به شبکه تلویزیونی «روسیا1» گفت: «در این برهه غرب بر سر تداوم جنگ قمار کرده است و سران آنها به سرکردگی امریکا اجازه نمی‌دهند کی یف حتی به مذاکرات صلح با روسیه فکر کند. در حال حاضر درخواست‌ها برای برقراری آرامش رد شده اما دیر یا زود آنها خود برای این مذاکره پا پیش می‌گذارند.»
ورود سران غربی به میدان حمایت از اوکراین با اعمال تحریم‌ها، ارسال کمک‌های مالی و تسلیحاتی و اتفاق نظر بر اجرای طرح مارشال در شرق اروپا، از جمله عواملی است که کی یف را بیش از صلح به ادامه جنگ سوق می‌دهد. «فرانک والتر اشتاین مایر»، رئیس‌جمهور آلمان یکی از سران غربی مخالف صلح است. او به شبکه تلویزیونی «ZDF» گفت: «اوکراین باید سرزمین، اقتدار و استقلال خود را بازیابد. ما باید چنین فضایی را برای اوکراین ایجاد کنیم. تنها در این شرایط است که می‌توان موضوعی برای صلح پیدا کرد.»
در همین حال «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان نیز در اظهاراتی این دیدگاه را به شکلی دیگر و با انداختن توپ در زمین روسیه بیان می‌کند: «به سختی بتوان پایان این عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را پیش‌بینی کرد همان‌طور که نمی‌توان درباره منابع پشتیبان روسیه اظهارنظری داشت، حتی با وجود تحریم‌های بیشتر نیز نمی‌توان در این باره نظر دقیقی داد. ولادیمیر پوتین شاید رهبر بسیار قدرتمندی برای کشور و مردمش باشد اما او می‌تواند تا زمانی که حس کند دیگر دستاوردی در کشور همسایه‌اش ندارد، جنگ را ادامه دهد.» همزمان با این اظهارات فارس به نقل از «راشاتودی» نیز نوشت، «جان کربی»، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید تأکید کرده است؛ هنوز برای مذاکره صلح میان مسکو و کی یف زود است چراکه واشنگتن درصدد است تا اطمینان یابد کی یف، تعیین کننده چگونگی پیروزی و شرایط آن خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7949/4/618946/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها