رئیس‌جمهور استوارنامه سفرای ویتنام، لیتوانی و سوئیس را دریافت کرد

آیت‌الله رئیسی: امریکا باید تصمیم بگیرد که به الزامات مذاکره پایبند بماند


گروه سیاسی/ روز گذشته سفرای جدید سه کشور سوئیس، لیتوانی و ویتنام در دیدارهای جداگانه‌ای استوارنامه‌های خود را تقدیم رئیس‌جمهور کردند. تلاش برای گسترش مناسبات تجاری میان ایران و کشورهای متبوع این سفرا، یکی از محورهای سخنان آیت‌الله رئیسی بود. درعین حال، هشدار به غرب، بویژه امریکا درباره رفتارهای متناقض حین مذاکرات، محور مهم این دیدارها بود. آیت‌الله رئیسی در دیدار سفرای سوئیس و لیتوانی، از پیشنهاد صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، آن هم در بحبوحه مذاکرات، به‌عنوان یک رفتار متناقض، غیرمسئولانه، ناقض روح مذاکره و حتی وقیحانه یاد کرد. بر همین اساس، رئیس‌جمهور خطاب به سفیر سوئیس، با اشاره به اینکه امریکا و اروپا در قبال ایران دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند، تأکید کرد که امریکا باید تصمیم بگیرد که به الزامات مذاکره و توافق پایبند بماند.
اشتباه محاسباتی امریکا و اروپا
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در آیین دریافت استوارنامه «نادین اولیویری لوزانو» سفیر جدید سوئیس با اشاره به قدمت بیش از ۱۰۰ ساله روابط دو کشور گفت: ایران آماده گسترش حداکثری روابط با همه کشورها از جمله سوئیس در عرصه‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی است. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به نقش دیپلماتیک سفارت سوئیس در تهران افزود: امریکا و کشورهای اروپایی در قبال ایران گرفتار اشتباه محاسباتی هستند و امیدوارم شما واقعیات ایران را به دولت متبوع و دیگر کشورها منتقل کنید تا متوجه شوند که ایران با وجود دشمنی‌ها، به پیشرفت خود ادامه داده  و سیاست‌های سلطه‌طلبانه آنان اثر معکوس گذاشته است.
 قطعنامه‌ غیر مسئولانه
آیت‌الله رئیسی اظهارکرد: اقدام امریکا و سه کشور اروپایی در پیشنهاد صدور قطعنامه در شورای حکام در زمانی که مذاکره برای توافق در جریان است، اقدامی غیرمسئولانه و ناقض روح مذاکره و توافق و بیانگر تناقض رفتاری آنها است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: امریکا باید تصمیم بگیرد که به الزامات مذاکره و توافق پایبند بماند. 
تلاش برای گسترش روابط ایران و سوئیس
«نادین اولیویری لوزانو» سفیر جدید سوئیس نیز در این آیین گفت: ایران و سوئیس در بیش از ۱۰۰ سال سپری شده از برقراری روابط دیپلماتیک، همواره تعاملات و همکاری‌های مثبت و سازنده‌ای با یکدیگر داشته‌اند. سفیر سوئیس با اشاره به نقشه راه روابط تهران و برن اظهارکرد: به‌عنوان سفیر سوئیس برنامه اصلی من تلاش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران است.
یادآوری تخطی اروپایی‌ها از تعهدات 
رئیس‌جمهور در دیدار سفیر آکردیته لیتوانی نیز با بیان اینکه ایران و لیتوانی ظرفیت‌های متنوع و متعددی برای ارتقای روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری با یکدیگر دارند، گفت: دو کشور ظرفیت‌های متنوع و متعددی برای ارتقای روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری با یکدیگر دارند.آیت‌الله رئیسی با بیان لزوم اجرای تعهدات کشورهای غربی افزود: جمهوری اسلامی ایران طبق تأیید همه ناظران به تعهدات خود در توافق عمل کرده است، اما در عوض امریکا از این توافق خارج شده و کشورهای اروپایی نیز از عمل به تعهدات خود تخطی کرده‌اند.
رئیس‌جمهور اقدام امریکا و کشورهای اروپایی برای پیگیری صدور قطعنامه علیه کشورمان از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حین مذاکرات را وقیحانه و برخلاف الزامات مذاکره و توافق توصیف و تصریح کرد: رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران زمینه توافق و همکاری را فراهم خواهد کرد.
درخواست افزایش همکاری اقتصادی ایران با اروپا
«ریکارداس دیگوتیس» سفیر آکردیته لیتوانی نیز در این مراسم با طرح درخواست گسترش روابط و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و از جمله لیتوانی اظهارکرد: به‌عنوان عضوی از اتحادیه اروپا تأکید می‌کنم که زمینه و فرصت مناسبی برای توسعه هر چه بیشتر روابط با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
برگزاری منظم کمیسیون مشترک ایران و ویتنام
آیت‌الله رئیسی در آیین دریافت استوارنامه «لونگ کوک هویی» سفیر جدید ویتنام با اشاره به روابط دوستانه میان تهران - هانوی گفت: سطح فعلی همکاری‌ها و روابط ایران و ویتنام متناسب با ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور نیست. رئیس‌جمهور افزود: برگزاری منظم جلسات کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی می‌تواند به یافتن راهکارهای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های دو کشور در عرصه‌های کشاورزی، فناوری، حمل‌ونقل و دیگر عرصه‌ها کمک کند.
جنایت‌های امریکا فراموش نمی‌شود
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ویتنامی‌ها را مردمی می‌شناسیم که در مقابل استعمار و سلطه طلبی ایستادگی کردند و در این زمینه مواضع نزدیکی به یکدیگر داریم، تأکید کرد: تاریخ هیچگاه جنایت‌های امریکا علیه ملت ویتنام را از یاد نخواهد برد.
پیشرفت‌های ایران با‌وجود تحریم ها
«لونگ کوک هویی» سفیر جدید ویتنام نیز در این مراسم با بیان اینکه ایرانیان مردمی صلح‌دوست با فرهنگ و تمدنی غنی و تاریخی هستند، تصریح کرد: ایران با وجود سال‌ها تحریم و فشار به پیشرفت‌ها و دستاوردهای بسیار درخشانی دست یافته است. سفیر ویتنام با قدردانی از سیاست خارجی فعال جمهوری اسلامی ایران و اولویت قائل شدن برای توسعه روابط با همه کشورهای منطقه و جهان اظهارکرد: ویتنام همواره روابط خوبی با ایران داشته و برای ارتقای سطح همکاری‌ها بویژه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری تلاش می‌کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7949/2/618953/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها