چهره‌آرایی روستاهای البرز با اجرای طرح‌های هادی


ایران واشقانی 
خبرنگار

استان البرز ۲۸۸ روستا دارد که ۲۶۲ روستای آنها بالای ۲۰ خانوار بوده و در مجموع جمعیت روستایی البرز حدود ۱۶۰ هزار نفر است. نمای زیبای بازسازی شده روستاهای البرز با اجرای طرح هادی جلوه خاصی به اصالت و قدمت مناطقی بخشیده است که تاریخ مردم این سرزمین را به تصویر می‌کشند.
بازسازی مسکن روستایی در کنار آسفالت، سنگفرش، جدول‌کشی و زیبا‌سازی معابرعمومی روستاهای البرز نه تنها موجب مقاوم‌سازی بناهایی است که بوی کهنگی و فرسودگی دارند که امید را در دل مردمی می‌رویاند که با سادگی و صفای وجودشان، هویت ایرانی و سنت‌های گذشتگان را حفظ کرده‌اند.
بخش عمده‌ای از روستاهای البرز در جایگاه شایسته گردشگری قرار گرفته‌اند تا این روزها که دود و آهن و سرعت، فضاهای شهری را در هم پیچیده و نگرانی و آشفتگی جای آرامش و قرار را گرفته است، پناه جان و روان گردشگران خسته باشد.
هرچند تلاش روستائیان در بهبود وضعیت زادگاه و موطن خود، شایسته تقدیر است، اما نمی‌توان در این مسیر تلاش‌های بنیاد مسکن استان البرز را نادیده گرفت.
روستای تالیان شهرستان ساوجبلاغ یکی از زیباترین روستاهایی است که پس از بازسازی توسط بنیاد مسکن استان البرز، هدف گردشگری قرار گرفته است. روستایی با معابر سنگفرش شده و درخت چنار 700 ساله‌ای که جان می‌دهد به خشت‌های گلی و چتر می‌شود بر 77 خانه‌ روستایی و مردمش.
در روستای نجم آباد شهرستان نظرآباد نیز حدود ۱۴۵ واحد مسکونی نیازمند مقاوم‌سازی است که ۵۵ واحد مسکونی از محل تسهیلات بنیاد مسکن نوسازی و مقاوم‌سازی شده و بخشی از واحدهای مسکونی منطقه نیز با معماری زیبا ساخته شده و دارای استحکام بنا هستند. این روستا که زادگاه آیت‌الله شیخ هادی نجم‌آبادی از چهره‌های شناخته شده و تأثیرگذار پیشا مشروطه و پروفسور حسین نجم‌آبادی متخصص علم ژنتیک ایران است، ۶ هزار نفر جمعیت دارد. در اجرای طرح هادی، ۲۰ هزار متر مربع معبر نجم‌آباد آسفالت شده و با مقاوم‌سازی خانه‌ها و جدول‌کشی و پیاده‌روسازی روستا رضایتمندی اهالی و شکرانه حال و روزشان، در استقبال گرم از خبرنگاران دیده می‌شود.
منطقه عشایری گلدره در شهرستان نظرآباد که دارای ۳۰ خانوار عشایری و جمعیتی حدود ۱۵۰ نفر است، حال و هوای متفاوتی دارد. پرورش شتر و دامداری در کنار خانه‌های کپری و کاهگلی نا ایمن و نداشتن راه به اتوبان غدیر، موجب شده محرومیت شدیدی گریبانگیر اهالی باشد. نداشتن امکانات بهداشتی و رفاهی این روستا قابل توصیف نیست، اما ساخت واحدهای مسکونی مقاوم با امکانات مناسب می‌تواند فصلی تازه برای گذر از زندگی ایلی و عشایری باشد. چهار کیلومتری جاده خاکی برای رسیدن به راه اصلی، بزرگترین مشکل اصلی این دامداران است. اما سالاری مدیر بنیاد مسکن نظرآباد می‌گوید که آسفالت و بهسازی مسیر بزودی اجرایی می‌شود. 
روستای ۱۳۰ خانواری خرم‌آباد متفاوت‌تر از روستاهای دیگر است و چهار میلیارد تومان برای بهسازی معابر روستای خرم آباد هزینه شده است. در این روستا آنچه کام مردم را تلخ می‌کند، زندگی دردآور خانواده سه معلول در فقر مطلق و تنگدستی شدید است که چشم امید به مسئولان بنیاد مسکن و دوربین خبرنگاران دارند. در نزدیکی این بیغوله، خانه‌ای به همت بنیاد مسکن البرز ساخته شده تا بزودی این خانواده سروسامان بگیرند و تحمل این شرایط سخت برایشان ممکن شود.
 احمد آباد مستوفی ملک مرحوم دکتر محمدمصدق یکی دیگر از روستاهایی است که ۵۰۷ خانوار با جمعیتی حدود یک هزار و ۶۰۰ نفر دارد و حدود ۳۱ هزار متر مربع عملیات بهسازی معبر در آنجا انجام شده است.
اجرای طرح هادی در بیش از 80 درصد روستاهای البرز
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» گفت: از مجموع حدود ۲۸۸ روستای استان، ۲۶۲ روستای آنها بالای ۲۰ خانوار هستند.
امین کتابی نژادیان افزود:طرح هادی در بیش از ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان انجام شده است؛ امسال ۴۴ میلیارد تومان اعتبار برای احداث پارک کودک، پیاده راه‌سازی و بهسازی معابر روستاهای البرز اختصاص یافته است. بنیاد مسکن وام‌های مقاوم‌سازی را برای بافت‌های فرسوده در برنامه دارد که امسال مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان مصوب شده و اگر تخصیص یابد آماده عملیاتی شدن است.
وی افزود: البرز به استناد سرشماری سال ۹۵ دارای ۲۶۲ روستای بالای ۲۰ خانوار است. بنیاد مسکن به استناد قوانین برنامه ششم توسعه و قوانین مجلس وظیفه تهیه و اجرای طرح‌های هادی را در سطح استان و در سطح روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارد، بنابراین امسال حدود ۴۴ میلیارد تومان تخصیص اعتبار برای این منظور و در ۸۸ روستا عملیات اجرای پروژه انجام شده است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان البرز ادامه داد: برای تعداد ۲۹ روستا از جمله روستای احمدآباد بازنگری انجام شده که با مشارکت اهالی و اعتباراتی که توسط دولت تخصیص داده شده عملیات اجرایی صورت گرفته است.
تا پیش از این مبلغ وام بهسازی مسکن روستایی 100 میلیون تومان بود که با تصویب هیأت وزیران به 200 میلیون تومان افزایش یافته است. دوره بازپرداخت تسهیلات با کارمزد 5 درصد، ۲۰ ساله تعیین شده است. اما با وجود ابلاغ به بانک‌های عامل، هنوز روستائیان به دلیل مشکلات ضمانت اجرایی نتوانسته‌اند آن را دریافت کنند.
به گفته معاون نوسازی بنیاد مسکن البرز، در بسیاری از موارد به دلیل فقر و تنگدستی یک خانوار روستایی، نیکوکاران این استان بازپرداخت تسهیلات را بر عهده می‌گیرند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7950/16/618984/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها